شناسهٔ خبر: 50240242 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مرگ معمار دروغگوی جنگ عراق

کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت در حالی که سخنرانی انباشته از کذب وی در سازمان ملل توجیه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ زمینه را برای جنگی ویرانگر علیه عراق فراهم کرد. کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت در حالی که سخنرانی انباشته از کذب وی در سازمان ملل توجیه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ زمینه را برای جنگی ویرانگر علیه عراق فراهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزار ایکنا به نقل از الجزیره، خانواده کالین پاول در صفحه فیس‌بوک خود از مرگ وی خبر داده‌اند.  

قابل‌ذکر است که پاول 84 سال عمر کرد  و در زمان عملیات طوفان صحرا که منجر به اخراج عراق از کویت در سال 1991 شد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود. وی بعداً وزارت امور خارجه را تحت ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، اولین سیاه‌پوست آمریکایی که این پست را بر عهده داشت، بر عهده گرفت.

او تا زمانی که در سال 1989 به عنوان رئیس ستاد ارتش آمریکا منصوب شد، در ارتش آمریکا خدمت کرد و در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی کار کرد. در 5 فوریه 2003 وی پرونده‌ای را در شورای امنیت ارائه داد که در آن بر وجود سلاح‌های کشتارجمعی در عراق تأکید شده بود. بعدها معلوم شد که تمام اطلاعات این پرونده نادرست بوده است. این جنگ ویرانگر منجر به کشته شدن صدها هزار نفر و ویرانی زیرساختهای عراق شد، و در نهایت هیچ سلاح کشتار جمعی از این کشور بدست نیامد.

پاول پس از چند سال مسئولیت سیاست آمریکا، در 15 نوامبر 2004 کرسی وزارت خارجه آمریکا را ترک کرد و  جای خود را به  کاندولیزا رایس داد.

انتهای پیام

نظر شما