شناسهٔ خبر: 50240069 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
طالبان: دستتان را بشویید

وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان روز یکشنبه، از «روز جهانی شستن دست‌ها» به منظور افزایش ترویج فرهنگ شستن دست‌ و ارتقای آگاهی عامه تجلیل کرد. قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه طالبان گفت که شستن دست‌‌ها سبب جلوگیری از سرایت امراض گوناگون می‌گردد. او گفت که سالانه حدود ۹ میلیون طفل در افغانستان به امراضی مانند اسهال مبتلا می‌گردند که دلیل عمده آن عدم رعایت بهداشت است. او از ادارات و نهادها از جمله وزارتخانه‌های معارف، حج و اوقاف و همچنین شهرداری‌ها خواست تا در راستای بالا بردن آگاهی عامه درباره شستن دست‌، همکاری کنند.  

شادی خطرناک در هلند  

پس از پایان مسابقه دیروز یکشنبه ۱۷ اکتبر، دو تیم فوتبال نایمخن و ویتسه در چارچوب رقابت‌های لیگ هلند که با پیروزی تیم میهمان به پایان رسید، هواداران ویتسه در مقابل بازیکنان خودی مشغول جشن و پایکوبی بودند که ناگهان یکی از جایگاه‌های استادیوم فرو ریخت. البته این هواداران خوش‌شانس بودند که شکستن جایگاه به صورت کامل رخ نداد و هوادارانی که در آن بخش حضور داشتند، توانستند تعادل خود را حفظ کنند. در تصاویری که از این حادثه منتشر شده نشان می‌دهد که هواداران پیش از حادثه با شادی و هیجان بسیار زیاد بالا و پایین می‌پرند. حتی پس از اینکه یکی از سکوها فرو می‌ریزد هم همچنان هواداران خوشحال به شادی و بالا و پایین پریدن خود ادامه می دهند.   

درگذشت کالین پاول بر اثر کرونا

رسانه‌های امریکایی از مرگ «کالین پاول» وزیر خارجه دولت «جورج بوش پسر» خبر دادند.براساس گزارش ها پاول ۸۴ ساله بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. پاول، اولین وزیر خارجه سیاهپوست امریکا بود که در چند دولت جمهوریخواه امریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش داشت.

28 قربانی سیلاب در هند

بارش شدید باران موجب وقوع رانش زمین و جاری شدن سیلاب در ایالت کرالای هند شد. تاکنون دست کم 28 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده اند و امدادگران در تلاش هستند تا دیگر حادثه دیدگان را از میان گل و لای نجات دهند. تاکنون هزاران نفر از ساکنان مناطق سیلزده مجبور به تخلیه محل زندگی خود شده و حدود ۱۰۰ چادر اسکان موقت برپا شده است.

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد افغانستان اولین کمپین سراسری واکسیناسیون فلج اطفال را ماه آینده برای محافظت از جان میلیون ها کودک واکسینه نشده آغاز می کند. آژانس کودکان و بهداشت سازمان ملل متحد خبر داد که این کمپین با حمایت کامل طالبان آغاز می شود. سازمان ملل اعلام کرد که کمپین ماه آینده با هدف واکسینه کردن ۹.۹ میلیون کودک زیر ۵ سال انجام می شود که بیش از یک سوم از آنها ساکن مناطقی هستند که دسترسی به واکسیناسیون در آن غیرممکن بوده است. افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی هستند که نمونه کنترل نشده فلج اطفال در آن همچنان شایع است.

نظر شما