شناسهٔ خبر: 50239472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ شهر خراسان شمالی به مرحله نیمه نهایی طرح پایتخت کتاب ایران راه یافت

بجنورد- ایرنا- معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ۲شهر خراسان شمالی به مرحله نیمه‌نهایی هفتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران راه یافتند.

صاحب‌خبر -

رضا رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: داوران هفتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از بین ۱۹۱ شهر سراسر کشور ۳۶ شهر از ۲۲ استان را شایسته حضور در مرحله نیمه‌نهایی معرفی کردند که شهرهای بجنورد و شیروان خراسان شمالی در بین ۳۶ شهر راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی هفتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران قرار دارند.

وی افزود: شهرهایی که طرح‌های خلاقانه مرتبط با ترویج کتاب‌خوانی گوناگون را طی یک سال برگزار می‌کنند با مستندسازی از فعالیت‌های انجام شده و تشریح فعالیت‌ها و خروجی آن که در قالب یک مجموعه به امضای شهردار و رئیس اداره فرنگ و ارشاد اسلامی گردآوری می‌شود و ارائه به دبیرخانه رویداد پایتخت کتاب ایران در این رویداد شرکت می‌کنند و پس از داوری طرح‌ها، تعدادی از شهرها به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در مرحله نیمه‌نهایی داوران از بین شهرهای راه‌یافته به این مرحله پنج شهر را به عنوان نامزدهای اصلی حضور در مرحله نهایی پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌کنند و در مرحله نهایی نیز توسط داوران یک شهر به عنوان پایتخت کتاب و چهار شهر دیگر به عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی معرفی می‌شوند.

رضایی گفت: در ششمین دوره این رویداد نیز بجنورد در بین نامزدهای پایتخت کتاب ایران قرار گرفته بودند.

در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷) و یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته­ اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند.

فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  در زمستان ۱۳۹۹ از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب اعلام شد.

این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع-رسانی، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، کانون­های فرهنگی و هنری مساجد، کمیسیون ملی یونسکو تشکل‌های نشر، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود. شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت می‌کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

نظر شما