شناسهٔ خبر: 50239104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استاندار فارس:

سندآمایشی در فارس تا کنون و تقریبا اجرا نشده است/ توجه به سیاست های کلان آمایش سرزمین ضرورتی انکارناپذیر

ایمانیه گفت: سندآمایشی در فارس تا کنون و تقریبا اجرا نشده به همین خاطر یک بازنگری فوری نیاز دارد و تاکید براین است که درمدت یک ماه این سند بازنگری، چشم اندازها دیده شود و برنامه ها راتهیه و تدوین کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، از آنجا که یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته و یا به عبارت روشن تر محروم کشور می باشد، این مهم از دلم شغولی های اساسی دولت های پس از انقلاب بوده و در این زمینه در سالیان گذشته گام هایی نیز برداشته شده است.


اما به رغم گرایش های فوق و با همه تلاش هایی که صورت گرفته، هم اکنون گستره ای از کشور که حوزه جغرافیایی بااهمیتی چون مناطق و نواحی مرزی و زیست بوم های ارزشمند طبیعی در زمره آنهاست، به دلایلی از قبیل انزوای جغرافیایی، ناهماهنگی ها، ناامنی های ناشی از جنگ تحمیلی و عوامل محدودکننده امنیت سرمایه گذاری، از چرخه توسعه بازمانده اند.

همچنین به رغم وجود قابلیت های فراوان مناطق مختلف کشور، شاخص های توسعه در آنها در سطوحی مطلوب قرار ندارد و ارتقای این شاخص ها تا سطح شاخص های میانگین ملی، اقدامات و سرمایه گذاری های فراوانی را طلب می کند.

دستیابی به توسعه متعادل با روش های متداول کنونی که دولت بار اصلی توسعه را به دوش می کشد اگر غیرمحتمل نباشد در حالتی خوش بینانه بدون آمایش سرزمین امری طولانی و زمان بر خواهد بود.

تجربه برنامه ریزی بخشی و سیاست محرومیت زدایی به شیوه کنونی که عدم تعادل های موجود و گسترش شکاف روزافزون میان مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کشور را به دنبال داشته است، روشن ترین دلیل بر ناکارآمدی این روش ها است.

به عقیده برخی کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصادی وجود برخی اعتراضات و نارضایتی ها از نحوه تخصیص بودجه در سطح کشور و بی عدالتی خواندن نحوه تخصیص آن، ناشی از عدم توجه به اهمیت آمایش سرزمین است.

سندی که اگر چه به منظور کاهش فقر و محرومیت در مناطق مختلف کشور طراحی شد اما در سال های اخیر آنچه کمتر مورد توجه  قرار گرفت همین سند بالا دستی بود.

 این سند به  گونه ای نا دیده گرفته شد که در برخی استانها به گفته مدیران ارشد استانی تا کنون حتی اجرایی هم نشده و انگار اصلا از اول چنین سندی وجود نداشته است.

شاید این سوال برای برخی پیش آمده باشد که آمایش سرزمین چیست و اهداف و کارکردهای آن به چه صورت است.

در حقیقت می توان دریافت که با اجرای این سند و برنامه ریزی فضایی، از سطح بین المللی تا سطوح محلی می توان به عدم تعادل ها در زمینه های مختلف خاتمه داد. یعنی درواقع فقر و محرومیت ملی و منطقه ای را کاهش داد، به علاوه از این طریق هم روستاها و هم شهرها از بند فقر و محرومیت رها خواهند شد.

 در غیر این صورت و بدون توجه به سند آمایش سرزمین، تأکید بر برنامه ریزی بخشی و عدم توجه به اجرای برنامه ریزی فضایی، علاوه بر این که تنگناهایی را برای روستاها پدید می آورد، باعث می شود که مردمان مناطق حاشیه ای و به خصوص روستائیان به سوی قطب ها و شهرهای بزرگ مهاجرت کنند و چون شهرها نیز ظرفیت پذیرش تمامی افراد مناطق حاشیه ای و روستایی را نخواهند داشت، لذا بروز مسائل گوناگون شهری نظیر حاشیه نشینی در جوار شهرهای بزرگ، آلودگی هوا وافزایش آسیبهای اجتماعی دور از واقعیت نخواهند بود.

بر این اساس است که توجه به سیاست های کلان سند آمایش سرزمین ضرورت می یابد.

سندی که به گفته استاندارفارس باید مورد بازبینی قرار گیرد تا با توجه به برنامه‌های دولت، تغییرات لازم در آن لحاظ گردد و برنامه ریزی دقیقی برای آینده فارس صورت گیرد.  

محمد هادی ایمانیه در نشست خبری با اصحاب رسانه فارس، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که آیا تا کنون سند آمایش سرزمین درفارس اجرا شده است یا خیر؟، گفت: سندآمایشی در فارس تا کنون و تقریبا اجرا نشده به همین خاطر یک بازنگری فوری نیاز دارد و تاکید بنده براین است که درمدت یک ماه این سند بازنگری ،چشم اندازها دیده شود و برنامه ها را تهیه و تدوین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ها باید واقعی نوشته شود نه اینکه برنامه هایی نوشته و تنظیم شوند
که به درد بایگانی ها میخورد، افزود:مدیران نیز باید متعهد شوند و قسم بخورند که مرتب اجرای برنامه ها را رصد کنند.

 
سند آمایش فارس باید پس از یک بازنگری فوری برای تدوین چشم انداز ها در اختیار استان قرار گیرد

استاندار فارس همچنین تصریح کرد: در تمام این مراحل نقش رسانه ها بسیار بسیارکمک کننده است، شما رسانه ها گاهی به مجموعه مدیران ما کمک کنید وبرنامه را ببینید که اگر بیش از حد پرت و دوراز واقعیت است اصلاح شود از طرفی نیز در رصد نیز ما را یاری کنید و مطالبه گر باشید که اگر باگذشت شش ماه و یا یک سال از بازنگری طرح، برنامه ای اجرایی نشد یا به درستی اجرا و اعمال نمی شود بهما منتقل کنید و متذکر شوید.

ایمانیه در پایان تاکید کرد: سند آمایش فارس باید پس از یک بازنگری فوری برای تدوین چشم انداز ها در اختیار استان قرار گیرد و برش استانی فارس در برنامه هفتم توسعه مبتنی بر این سند آمایش در استان تدوین و به مرکز پیشنهاد داده شود.

 

سخن آخر اینکه:
 

ماهیت بین رشته ای و پویای آمایش سرزمین ایجاب می کند که سند نهایی هر ساله به روز شده و دارای انعطاف پذیری لازم با توجه به تحولات باشد. همچنین از آنجا که تحقق اهداف، نظریه ها و دیدگاه های بلندمدت آمایش استان ها  در چارچوب آمایش ملی قابل دستیابی است بنابراین، برنامه آمایش بایستی در سازگاری کامل با اهداف توسعه پایدار ملی تهیه شود.

 انتهای پیام/

نظر شما