شناسهٔ خبر: 50238956 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

راهکار یک نماینده مجلس برای بازار خودرو؛

حذف سود دلالی و آزادسازی منطقی واردات

دهقانی،‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منظور ارائه پیشنهاد برای رفع موانع شورای رقابت، حذف حاشیه سود دلال و آزادسازی وارداتِ منطقی را راهکاری برای حمایت از خودروساز و مردم عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه شورای رقابت در زمانی باید به بازار ورود کند که در تولید یا عرضه یک محصول شاهد انحصار باشیم، گفت: خودرو مثال خوبی است؛ در این میان دو تولیدکننده عمده وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد بازار را در دست دارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: از طرفی جلوی واردات را گرفته ایم و شاهد تقاضای بیش از عرضه در بازار هستیم و از دیگر سو در روند قیمت گذاری، هم نرخ مواد اولیه و هم دستمزد مشخص است. خودروسازان نیز بارها اعلام کرده اند که حاشیه سود دلالان بیش از قیمت کارخانه است و این مسئله همواره مورد اعتراض است.

وی افزود: خودروسازان به سود دلال ها اشاره و تاکید دارند که این سود را خودشان باید کسب کنند ولی اگر این کار هم صورت گیرد، باز هم حاشیه سود در بازار خودرو ایجاد خواهد شد؛ چراکه عرضه خودرو همچنان اندک است و فردی که تقاضا برای خرید خودرو دارد، در فضای آزاد بازار، محصول خریداری شده را با حاشیه سودِ خود به فروش می رساند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: تنها راهِ رهایی از این معضلات، رقابتی کردنِ تولیدات داخلی و اجازه دادن برای واردات منطقی است تا بازار خودرو مدیریت شود؛ در غیر این صورت اتهامات همچنان به شورای رقابت، مسئولان و خودروسازان وارد می شود.

دهقانی تاکید کرد که اتصال به بازار های جهانی منجر خواهد شد تا خودروسازان داخلی از قافله پیشرفت و توسعه عقب نمانند. البته از دیگر سو مشکلات ارزی در این روند مطرح است.

این نماینده مجلس در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: در این زمینه هم خودروسازان ما زرنگ هستند و دست های پنهانی در این عرصه وجود دارد. اینها استدلال های زیبایی درباره حمایت از تولید داخل مطرح می کنند ولی این شعارها ۴۰ سال شنیده می شود و قابل مدیریت نیز هست.

نظر شما