شناسهٔ خبر: 50238916 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پویانمایی آموزش احکام در قم رونمایی شد

الهام ردکا

مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن رونمایی از پویانمایی آموزش احکام در قم، با بیان اینکه همه تولیدات ما نسخه ناشنوا دارد، گفت:: مشکلی که در تولیدات محتوای دینی وجود دارد اقشاری ازجمله ناشنوایان را در نظر نمی‌گیرند، برخی اخبار و تحقیقات وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از ناشنوایان به داعش پیوستند چون در اخبار و برنامه‌هایی که توسط این گروهک تروریستی پخش می‌شود از نسخه ناشنوایان استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام وحید علیان نژاد امروز در مراسم رونمایی از "پویانمایی آموزش احکام" که توسط دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در خبرگزاری حوزه برگزار شد، به تبیین نحوه تهیه این پویانمایی اشاره کرد و عنوان کرد: مجموعه‌ای که امروز رونمایی می‌شود ۳۰ قسمت شامل احکام، وضو و غسل است.

وی افزود: مجموعه پویانمایی آموزش احکام شامل موشن گرافی و سه‌بعدی است و این سبک‌کار منحصربه‌فرد و برای نخستین بار تولید شده است، پیش‌ از این ۳۰ قسمت احکام روزه و ۴۱ قسمت مربوط به احکام نماز بود که مورد استقبال قرار گرفت و توسط صدا سیما نیز پخش شد، نسخه عربی آن توسط کشور عراق پخش شد و هم‌زمان با زبان فارسی، زبان‌های عربی، اردو، آذربایجانی و اسپانیایی تولید می‌شود.

مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه‌ای صرف و کاری تولید می‌شود کار باید به‌گونه‌ای باشد که مورد استقبال همه مراجع تقلید باشد و موارد اختلافی که ممکن است درزمینهٔ احکام مراجع تقلید باشد در این مجموعه حذف‌ شده تا مورد استفاده همگان باشد.

وی گفت: احکام مربوط به جانبازان و معلولین در مجموعه پویانمایی آموزش احکام مورد توجه قرارگرفته است.

حجت الاسلام علیان نژاد بابیان اینکه در مجموعه پویانمایی آموزش احکام سعی شده گروه‌هایی که دیگران از آن غافل شده‌اند مورد توجه باشند، بیان کرد: در این مجموعه به احکام مربوط به معلولین و جانبازان اشاره‌ شده و اصل کار برای این است که مردم کمتر رساله می‌خوانند و استفاده  از وسیله فضای رسانه‌ای راحت‌تر است.

وی بابیان اینکه همه تولیدات ما نسخه ناشنوا دارد، عنوان کرد: مشکلی که در تولیدات محتوای دینی وجود دارد اقشاری ازجمله ناشنوایان را در نظر نمی‌گیرند، برخی اخبار و تحقیقات وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از ناشنوایان به داعش پیوستند چون در اخبار و برنامه‌هایی که توسط این گروهک تروریستی پخش می‌شود از نسخه ناشنوایان استفاده می‌شود و در این زمینه ما این موضوع را در نظر گرفته‌ایم.

مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: کاری در دست تولید داریم ۶۰ درصد آن انجام‌شده که محتوا برای مسلمانان غرب نشین است، مسلمانانی که در کشور غیر اسلامی زندگی می‌کنند و در زمینهٔ خوراک، پوشاک، معاملات و تبادل بانکی دچار مشکل هستند.

وی تصریح کرد: در کشور اسلامی دسترسی به غذای حلال و پوشش و مبادلات بانکی راحت‌تر است، به سراغ افرادی رفتیم که در کشور اسلامی نیستند و این مجموعه ۳۱ قسمت است و با توجه به رصد سوالاتی که از خارج از ایران دریافت و جمع‌بندی شده  تولید محتوا انجام‌شده است.

احمد غفاری، معاونت رسانه و شبکه‌های اجتماعی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این مراسم عنوان کرد: مدت این موشن گرافی سی ثانیه و سه دقیقه است، سی قسمت احکام روزه و ۴۱ قسمت احکام نماز تولید کرده بودیم که به این نتیجه رسیدیم هر قسمت بین ۶۰ الی ۹۰ ثانیه باشد، هر قسمت بین ۱۰۰ الی ۱۱۵ کلمه است.

وی بابیان اینکه تمامی این آثار به زبان‌های مختلف ترجمه و تولید و در حال تولید است، گفت: در زبان اسپانیائی بیست درصد به این کلمات اضافه می‌شود و با توجه به زمان محدود بیش از این نمی‌توان در این زمان اطلاعات به مخاطبین بدهیم.

معاونت رسانه و شبکه‌های اجتماعی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: سادگی و وضوح در مجموعه پویانمایی آموزش احکام در نظر گرفته‌ شده است و متن‌ها به فریم‌های مختلف تقسیم‌ شده و برای هر فریم تصویرسازی شده است، علاوه بر کشف نحوه بیان داستان بر محتوای بصری داستان و کل اجرا و شخصیت و ژست و حالت‌های چهره‌ها در کار پرداخته‌ شده است.

غفاری ادامه داد: طرح‌های ابتدایی که داشتیم را به تصویرگر داده و در این مرحله بک‌گراند و ساخت‌وسازهای لازم انجام و به مرحله نهایی رسید و در مرحله بعد ضبط صدای گوینده در استودیو تخصصی ضبط صدا انجام شد.

وی گفت: در مرحله پنجم مدل‌سازی مدنظر بود و کاراکتر دوبعدی به‌ صورت عکس و سه‌بعدی را به‌ صورت مجسمه می‌توان در نظر گرفت و نمای سه رخ نیم‌رخ و تمام‌رخ تصویرسازی سه‌بعدی انجام شد، کاراکتر را با چهره‌های امروزی طراحی کردیم تا برای مخاطبین ما جذاب باشد.

معاونت رسانه و شبکه‌های اجتماعی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: این کلیپ‌های آموزشی برای اولین بار است که به‌صورت احکام تولیدشده که پیچیدگی‌های خود را داشت، از نکات کلیدی آثار این است که برای عزیزان جانباز و معلول احکام مرتبط وضو به‌صورت اختصاصی تولیدشده است، ۱۰ قسمت آموزش وضو، ۱۰ قسمت آموزش تیمم و ۱۰ قسمت نیز مربوط به آموزش غسل است.

غفاری بابیان اینکه بیش از ۱۳ نفر در این پروژه همکاری کردند، گفت: یک دقیقه کار پنج روز طول کشید، بیش از ۵ماه  برای تولید آثار زمان صرف شد و این آثار در حال حاضر در سایت حضرت  آیت‌الله مکارم شیرازی بارگذاری شده است، در زمینهٔ احکام نماز اپلیکیشنی در آینده طراحی می‌شود و برای مردم در شبکه‌های مجازی قابل‌دسترسی است.

وی افزود: در شبکه پویا و آموزش تولیدات احکام که تولید کرده بودیم پخش شدند و تلاش می‌شود تولیدات جدید نیز پخش شود، برای آینده ۳۱ قسمت احکام تخصصی برای مسلمانان کشورهای غیر اسلامی در حال تولید داریم که کاملاً انگلیسی است و احکامی است که مردم آن منطقه بیشتر با آن سروکار دارند.

انتهای پیام

نظر شما