شناسهٔ خبر: 50238758 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گشتی در اخبار تئاتر؛

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

تهران- ایرنا- همزمان با استمرار روند اجراهای نمایشی و حضور مخاطبان در سالن های نمایش؛ اعلام فراخوان دو بخش رقابتی مسابقه عکس و پوستر چهلمین جشنواره تئاتر فجر، تغییر زمان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تشریح برنامه هفته جهانی دراماتراپی در ایران از دیگر اخبار مهم تئاتر طی هفته گذشته به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سرانجام با افزایش سرعت واکسیناسیون در سراسر کشور و کاهش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در اغلب استان‌های کشور و درنهایت منفی شدن شیب این بیماری، شاهد تغییر رنگ تهران و برخی دیگر از نقاط کشور از شرایط قرمز به شرایط نارنجی بودیم.

این امر خود به‌تنهایی نه‌تنها حکم به آرامش بیش‌از پیش ذهنی و روحی مردم می‌داد که بار دیگر چرخ حرکت فعالیت‌های مختلف جاری در جامعه از جمله رویدادهای فرهنگی‌هنری را به حرکت دعوت کرد.

هم‌زمان و با اعلام اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر ازسرگیری فعالیت‌های سالن‌های تئاتری در میزبانی از آثار نمایشی، حال با ورود به دهه سوم نخستین ماه پاییز ۱۴۰۰ این‌بار نه تنها شاهد فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی از هنرمندان و مخاطبان هنر نمایش هستیم که با رسیدن به آستانه رویدادهای جشنواره‌ای تئاتر در کشور به وضوح شتاب دبیرخانه این رویدادها را می‌توان رصد کرد.

در کنار شور و نشاط جامعه از گام برداشتن به سمت ایمنی نسبی در سایه تسریع روند واکسیناسیون، این شور و حال را میان گروه‌های تئاتری، مخاطبان این هنر و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی کشور با شدت بیشتری می توان به نظاره نشست.

از جمله این اتفاقات که طی بازه زمانی ۲۳ تا ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی تیتر اخبار حوزه تئاتر را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به انتشار فراخوان مسابقه و نمایشگاه عکس جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، انتشار فراخوان مسابقه و نمایشگاه پوستر جشنواره تئاتر فجر، تغییر در زمان برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، تشریح برنامه‌های هفته جهانی دراماتراپی در ایران، معرفی داوران بخش تالیف آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، شب‌های خیمه‌شب‌بازی در پهنه رودکی، نمایش کدو قلقله‌زن ویژه خردسالان در تماشاخانه ملک، انتشار دوازدهمین شماره فصلنامه «نمایش‌شناخت» و تولید تله‌تئاتری با یاد لوون هفتوان اشاره کرد.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

انتشار فراخوان مسابقه و نمایشگاه عکس جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سابقه و نمایشگاه عکس تئاتر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، همچون چند سال اخیر با هدف کمک به ثبت لحظات و دقایق هنر زنده تئاتر و ارتقای همراهی هنرمندان تئاتر و عکاسی، برگزار می‌شود.

این مسابقه به عکس نمایش‌هایی اختصاص دارد که از تاریخ اول آبان ۱۳۹۹ تا ۲۰ آذر سال جاری در کشور اجرا (عمومی و جشنواره‌ای) شده‌اند. آخرین مهلت ارائه آثار و ثبت تقاضا در این بخش ۲۵ آذر است.

علاقه مندان به شرکت در بخش مسابقه و نمایشگاه عکس می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به نشانی http://fitf.ir نسبت به ارائه مدارک لازم و ثبت تقاضای حضور در جشنواره اقدام کنند. شرایط و ضوابط شرکت در این بخش و اطلاعات تکمیلی را اینجا ببینید.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

انتشار فراخوان مسابقه و نمایشگاه پوستر جشنواره تئاتر فجر

مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر امسال نیز چون چند سال گذشته با هدف کمک به ارتقای سطح کیفی طراحی پوستر تئاتر و همراهی هنرمندان تئاتر و هنرهای تجسمی، برگزار می‌شود.

این بخش به جز پوستر اجرای عمومی و جشنواره‌ای نمایش‌ها، پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر (جشنواره‌ها، سمینارها و ...) را نیز در بر می‌گیرد. بازه زمانی مدنظر پوستر اجراها و رویدادهای برگزار شده از تاریخ اول آبان ۱۳۹۹ تا ۲۰ آذر سال جاری است. متقاضیان جهت ثبت تقاضا تا ۲۵ آذر فرصت دارند.

همچنین علاقه مندان به شرکت در بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به نشانی http://fitf.ir نسبت به ارائه مدارک لازم و ثبت تقاضای حضور در جشنواره اقدام کنند. شرایط و ضوابط شرکت در بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر و اطلاعات تکمیلی به پیوست خبر است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بهمن سال جاری به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

تغییر در زمان برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بنا بر اعلام دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، به منظور تثبیت شرایط ایمن سلامت و اطمینان از روند کاهش کرونا در استان کردستان و بالاخص شهرستان مریوان، برگزاری جشنواره با پنج روز تعویق همراه است و این رویداد از ۵ تا ۱۰ آبان برگزار خواهد شد.

در متن دبیرخانه این جشنواره آمده: خوشبختانه شهروندان مریوانی به کمپین حمایت از کادر بهداشت و درمان و دعوت دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی به منظور واکسیناسیون لبیک گفتند و بر این اساس روند استقبال و اقدام به تزریق واکسن تسریع یافته و از این رو به لحاظ نقشه کرونایی، مریوان از حالت قرمز به نارنجی تغییر رنگ یافته است.

از آنجا که سلامت هنرمندان، برگزارگنندگان جشنواره و آحاد مردم برای ستاد برگزاری این رویداد در درجه اول اهمیت قرار دارد و این دبیرخانه خود را بیش از هر کس مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه می‌داند، بنابراین برگزاری جشنواره چند روز به تاخیر افتاد تا شرایط ایمن‌تر و روند امور عادی‌تر شود تا جشنواره با فراغ بال برگزار شده و میزبان هنرمندان و مهمان های جشنواره در سلامت کامل باشیم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری عبید رستمی برگزار می‌شود.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

تشریح برنامه‌های هفته جهانی دراماتراپی در ایران

مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران درباره برنامه‌ریزی مدنظر برای برگزاری هفته جهانی دراماتراپی در ایران گفت: از سال ۲۰۱۷ هفته جهانی دراماتراپی همزمان با ایران در ۱۰۴ کشور برگزار می‌شود که طی یک هفته انجمن‌های دراماتراپی عضو جامعه جهانی ویژه برنامه‌هایی را تدارک و برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری هفته جهانی دراماتراپی را در تهران و ۶ استان از ۲۷ مهر برگزار می‌کنیم و ویژه برنامه پایانی آن هم روز دوم آبان در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

انتشار پیام هفته جهانی دراماتراپی، معرفی ۱۰ دراماتراپیست سال ۱۴۰۰ انجمن دراماتراپی ایران DTCI، اهدای مدال بوعلی سینا به دراماتراپیست برتر سال ۱۴۰۰، تقدیر از پایان نامه برتر سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱)، تقدیر از رسانه‌های حامی دراماتراپی، قدردانی از ناشر حامی دراماتراپی و قدردانی از روانپزشک همکار سال ۱۴۰۰ از جمله برنامه‌های مدنظر در این هفته هستند.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران درباره دیگر برنامه‌های هفته جهانی دراماتراپی در ۶ استان میزبان دیگر، افزود: همچنین در هفته جهانی دراماتراپی برنامه‌های قدردانی از فعال‌ترین انجمن‌های استانی دراماتراپی در سال ۱۴۰۰، برپایی کارگاه‌ها مجازی و حضوری ویژه هفته دراماتراپی در تهران و استان‌ها، انتشار ویدئوهای آموزشی و کارگاه‌های دراماتراپی نمایندگی‌های استانی، برپایی ویدئو کنفرانس رؤسای انجمن‌های دراماتراپی استان‌های ایران و گفتگوی مجازی روسای انجمن دراماتراپی استانی با علاقه مندان برگزار می‌شود.

برنامه‌های بزگداشت هفته جهانی دراماتراپی در ایران  از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در تهران و ۶ استان دیگر با مدیریت اجرایی و علمی مجید امرایی برگزار می‌شود.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

معرفی داوران بخش تالیف آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

کامران شهلایی دبیر نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران طی احکامی جداگانه محمد چرمشیر، شهرام کرمی و محمد طلوعی را به عنوان داوران بخش تالیف نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران منصوب کرد.

محمد چرم‌شیر متولد ۲۱ شهریور ۱۳۳۹ در تهران، نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر؛ دانش‌آموخته ادبیات نمایشی در سال ۱۳۶۶ از دانشگاه تهران است. شهرام کرمی متولد ۱۳۵۱ در کرمانشاه، نویسنده، کارگردان، منتقد، مدرس دانشگاه، مدیر هنری است و محمد طلوعی متولد ۱۳۵۸ در رشت، داستان‌نویس، کارشناسی کارگردانی سینما دانشگاه سوره تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران دی ماه ۱۴۰۰ به دبیری کامران شهلایی توسط کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران برگزار خواهد شد.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

شب‌های خیمه‌شب‌بازی در پهنه رودکی

پهنه رودکی میزبان برنامه شب‌های خیمه‌شب‌بازی به کارگردانی سیاوش ستاری ‌شد.

این برنامه به همت خانه موزه خیمه شب بازی ایران به میزبانی بنیاد رودکی از ۲۴ تا ۲۸ مهر هر شب در دو نوبت ۱۹ و ۲۰، در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.

شهرزاد مبرهن و ساینا ستاری (بازی‌دهنده)، سپهر رضایی (نوازنده) و مریم تواسونی (دستیار کارگردان و مدیر اجرا) در پنج شب این برنامه را اجرا می‌کنند.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

نمایش کدو قلقله‌زن ویژه خردسالان به تماشاخانه ملک رسید

نمایش کدو قلقله‌زن ویژه مخاطبان خردسال به کارگردانی سینا نورائی در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود.

نمایش شاد و موزیکال کدو قلقله‌زن، با برداشت و نگاهی متفاوت به یکی از داستان‌های کهن ایرانی، از تاریخ ۳۰ مهرماه لغایت ۱۴ آبان ماه ساعت ۱۶:۳۰ در تماشاخانه ملک تهران روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش که فضایی موزیکال و کودکانه دارد با بهره‌مندی از روایتی قصه‌گونه و آموزنده برای گروه سنی چهار سال به بالا آماده اجرا شده است.

 از جمله عوامل این نمایش می‌توان به تهیه‌کننده و کارگردان: سینا نورائی، بازیگران: مهدا رضایی، سینا نورائی، علی ساقی و مینا ابراهیمی تنها، موسیقی: کاوه عیدی و مهبد اسماعیلی، طراح پوستر: دلارام شیخه‌زاده و سینا نورائی اشاره کرد.

نمایش کدو قلقله‌زن با رعایت فاصله‌گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در تماشاخانه ملک به صحنه خواهد رفت.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

انتشار دوازدهمین شماره فصلنامه «نمایش‌شناخت»

فصلنامه تخصصی نمایش‌شناخت که یکی از معدود نشریات غیردولتی حوزه تئاتر کشور محسوب می‌شود از سال ۱۳۹۷ به سردبیری نظر احمدی و با مشاوره علمی فرهاد ناظرزاده‌کرمانی، سعید فرهودی، مسعود دلخواه و حسین اسماعیلی به شکل مرتب انتشار یافته که شماره دوازدهم این نشریه نیز چون نوبت‌های گذشته به یک موضوع خاص اختصاص یافته است.

موضوع «تئاتر ایرانی در برون‌مرز» که این‌بار «نمایش‌شناخت» به آن پرداخته در واقع برای نخستین‌بار است که در یک نشریه تئاتری و در قالب یک ویژه‌نامه مطرح می‌شود. از مطالب مهم این شماره می‌توان به گفتگو با بسیاری از کارورزان مهم حوزه تئاتر خارج از کشور همچون محمد یعقوبی، بهرخ بابایی و ... اشاره کرد.

پژوهش‌نامه عنوان یکی از پرونده‌های این شماره است که در خلال آن، چندین تن از محققان حوزه ادبیات نمایشی در جستارهایی به موضوع تئاتر ایرانی در برون‌مرز پرداخته‌اند که از آن جمله می‌توان به جستار تئاتر و دایاسپورا به قلم فرشته وزیری‌نسب دانش‌آموخته دانشگاه گوته آلمان اشاره کرد.

همچنین رسول نظرزاده نویسنده مجموعه چندجلدی زنان نمایشنامه‌نویس در مقاله خود نگاهی به چند متن و اجرای تئاتری در خارج از کشور داشته یا مهرنوش هاشم‌بابادی هنرمند ساکن ایتالیا که تحصیلاتش را در دانشگاه ساپینزای رم به پایان رسانده در پژوهشی مفصل تحت عنوان در خلال پرونده‌ تئاتر بین‌الملل ضمن گفتگو با بسیاری از مهمترین هنرمندان تئاتر داخل ایران که تجارب متعددی در زمینه اجرای تئاتر در اقصی نقاط جهان داشته‌اند، به تجزیه و تحلیل این جریان تئاتری پرداخته است.

پرونده دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد جام‌جهان‌نما است که از ۱۴ گفتار مختلف پیرامون تئاتر ایرانی در صحنه جهانی تشکیل شده است. گفتارهایی که بیشترشان توسط مهمترین پژوهشگران حوزه تئاتر بین‌الملل نوشته شده است که از جمله می‌توان به تجربه‌های مسعود دلخواه از آموزش تئاتر در خارج از ایران اشاره کرد، دلخواه در مطلبی تطبیقی به تفاوت‌های آموزش تئاتر در ایران و آمریکا پرداخته و همچنین در ضمن این رویکرد بسیاری از تجارب خود را با مخاطب تئاتری به اشتراک گذاشته است.

رحمت امینی مدرس و مدیرگروه رشته تئاتر دانشگاه تهران نیز در گفتاری به دستاوردهای تئاتری دانشجویان ایرانی در برون‌مرز پرداخته و به طور کلی تئاتر دانشگاهی ایران را در خارج از کشور به زیر ذره‌بین برده و همچنین به آسیب ها و فرصت‌های این جریان نظر داشته است.

در پرونده نیم‌نگاه نیز چندین برگردان در رابطه با تئاتر مهاجرت منتشر شده است که از طریق این مجموعه ترجمه‌ها می‌توان نسبت به چندوچون و تجربه‌های تئاتر مهاجرت نیز در دیگر کشورها شناختی کلی به دست آورد.

شماره دوازدهم فصلنامه «نمایش‌شناخت» در ۲۲۴ صفحه و به قیمت ۶۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

فراخوان دو بخش رقابتی تئاتر فجر تا هفته جهانی دراماتراپی در ایران

تولید تله‌تئاتری با یاد لوون هفتوان

نمایش اتفاق همانطور که نوشته می‌شود می‌افتد زیر نظر هومن بنائی با حضور هنرجویان کارگاه بازیگری و گریم کارگاه مشق هنر مراحل آماده‌سازی خود را پشت سر گذاشته و به زودی از طریق فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سیدمهران قریشی کارگردان تلویزیونی این اثر نمایشی است و کارگاه گروه مشق هنر با هدف ایجاد انگیزه هنرجویان این کارگاه هزینه‌های تولید این تله تئاتر را تامین کرده است که بزودی در فضای مجازی پخش شود.

 این اثر که شامل هفت مونولوگ از مجموعه کتاب تک‌گویی‌های مرگ و تک‌گویی‌های عشق به قلم زهره یحیایی انتخاب شده است. به صورت تله‌تئاتر جلوی دوربین رفته است. محسن طالبی‌زاده، فاطمه صالحی، ملیکا فرزان، نوید فهیمی، سمیرا محمودی، مریم حقانی و محبوبه علیا بازیگران این تله تئاتر هستند.

هومن بنائی در همین زمینه گفت: این مجموعه تله تئاتر را با احترام به روح رفیع دوست عزیز و هنرمند گرانقدر لوون هفتوان تقدیم می‌کنم و اصلا برای همین نام این مجموعه مونولوگ را «اتفاق همانطور که نوشته می‌شود می‌افتد» انتخاب کردم، امیدوارم این مجموعه که شامل هفت تک‌گویی که به صورت تله تئاتر ضبط شده با استقبال مخاطبان روبرو شود و زهره یحیایی نیز نویسنده جوان و خلاقی است که مجموعه مونولوگ‌های او شامل دو کتاب توسط انتشارات آماره به چاپ رسیده است.

اتفاق همانطور که نوشته می‌شود می‌افتد تا اول آبان ماه مراحل فنی خود را به پایان می‌رساند و برای پخش در فضای مجازی آماده می‌شود.

نظر شما