شناسهٔ خبر: 50238595 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بورل: همه درباره ازسرگیری اجرای برجام مصمم هستند

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی تصریح کرد که برجام در مقطع حساسی قرار دارد و همه مصمم هستند که این توافق به ریل اصلی خود بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «جوسپ بورل» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در لوگزامبورگ حاضر شد تا توضیحاتی را درباره ماحصل گفت‌وگوهای امروز بین دیپلمات های ارشد ۲۷ کشور اروپایی ارائه دهد.

او درباره برجام به مذاکرات اخیر خود با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و سفر معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای گفت‌وگو با تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اشاره کرد و مدعی شد که اتحادیه اروپا سخت در تلاش است تا مذاکرات برای از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران، پی گرفته شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به نقش ایالات متحده در مشکلات کنونی برجام و اینکه کدام طرف باید برای اجرای این توافق گام‌های عملی بردارد گفت: ما به روشنی اعلام کردیم که زمان به نفع ایران نیست و بهتر است که سریع‌تر به مذاکرات برگردیم.

بورل درباره مذاکرات مقدماتی با ایران در بروکسل هم گفت که مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از تمایل ایران برای برگزاری این جلسه با او و سایر اعضای برجام، پیش از مذاکرات وین خبر داد، اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که وظیفه او ایجاب می‌کند تا تمام تلاش خود را برای ازسرگیری فوری مذاکرات وین به کار بندد. 

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

این در حالیست که دیپلمات‌های ارشد گروه ۴ به‌علاوه یک، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تصریح کرده است: آنچه ما در گفت‌ وگوها به دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود.

رئیسی خاطر نشان کرد: ما به دنبال گفت‌ وگو برای گفت‌ وگو، و مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ بلکه مذاکره نتیجه محور می‌خواهیم و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود و زندگی مردم رونق بگیرد.

نظر شما