شناسهٔ خبر: 50237748 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پناهجویان افغانستانی به کجا مهاجرت می‌کنند؟

تحولات اخیر در افغانستان، درخواست‌های پناهندگی از این کشور به‌خصوص ازسوی پناهجویان افغانی را به شدت افزایش داده است. کشورهای اروپایی با سیاست های مداخله جویانه خود مسبب ایجاد این بحران هستند

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، این روزها همراه با تحولات در افغانستان و پیشروی های طالبان آنچه که بیش از پیش ذهن اروپا را درگیر کرده مواجه شدن با موج جدید پناهندگان از طرف این کشور است.

تا پیش از این هم اروپا همچنان درگیر بحران پناهندگان بوده و هنوز نتوانسته است برای غلبه بر آن به راهکار درست و عملی دست پیدا کند.

کشورهای اروپایی به‌جای یافتن راه‌حلی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در این اتحادیه تلاش می‌کنند با ابزار مختلف و حتی با خشونت پای این قشر آسیب‌دیده را که عمدتاً به‌واسطه سیاست‌های غلط همین غربی‌ها به این روز افتاده‌اند از این اتحادیه ببرند.

مناقشات بر سر مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به‌دلیل مخالفت برخی اعضا حل‌ نشده باقی مانده است و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند.

اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه مقامات اتریشی قصد دارند برای جلوگیری از ورود پناهجویان، دو هزار سرباز به مرزهای خود با مجارستان، اسلوونی و اسلواکی اعزام کنند.

"مایکل لینهارت"، وزیرخارجه جدید اتریش هم اعلام کرده که می خواهد به رویکرد سختگیرانه دولت در قبال پناهجویان ادامه دهد.

وی در مصاحبه ای با یک رسانه اتریشی اعلام کرد: ما باید از مرزهای خود حمایت کنیم. ما باید با کشورهای مبدا و ترانزیتی پناهندگان برخود نزدیکتری داشته باشیم. ما باید درمبدا به پناهندگان کمک کنیم. ما نباید سیگنال های غلطی به پناهندگان بفرستیم و گاهی اوقات ما به لحن آشکاری نیاز داریم.

وی همچنین خواستار یک سیاست پناهندگی مشترک اروپایی شد.

فرانسه هم چندی پیش خواستار عملیات آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) در شمال اروپا شده است.

وزیر کشور فرانسه اعلام کرد: من خودم با فرانتکس تماس گرفتم و از آن‌ها خواستم از مرزهای شمالی اروپا و به‌خصوص تنگه آبی بین فرانسه و انگلیس (در برابر هجوم مهاجران) حفاظت کنند. در سال‌های اخیر پناهندگان و مهاجران زیادی تلاش کردند از این تنگه به انگلیس بروند.

شرایط پناهندگان در یونان هم بد است و با این‌همه وزارت کشور آلمان همچنان بر لزوم اجرای قاعده دوبلین تأکید دارد و می‌خواهد هزاران پناهنده نیازمند حمایت را به یونان بازگرداند.

بر اساس قاعده دوبلین پناهندگان باید در آن کشوری درخواست پناهندگی کنند که اولین بار به آن وارد شده‌اند و این قاعده فشار زیادی را بر کشورهایی از جمله یونان که در مرزهای خارجی اروپا قرار دارند وارد می‌کند.

در یونان شرایط اضطراری بسیار سخت و بی‌خانمانی و بی‌سرپناهی برای پناهندگان ایجاد شده است و بحران کرونا هم شرایط را تشدید کرده است.

مقامات یونانی مرزهای خود با ترکیه را به بهترین شکل ممکن مسدود کرده‌اند و کسانی که از این مرزها به‌نحوی می‌گذرند با خشونت اخراج می‌شوند. یونان مشغول ساخت دیوارهایی در مرزهای با ترکیه است و از توپ‌ها و تسلیحات صوتی علیه مهاجران استفاده می‌کند.

همچنین یونان اخیرا ساخت یک اردوگاه برای پناهندگان با تدابیر شدید امنیتی و با کمک های مالی اروپا را در دستور کار قرار داده که به گفته بسیاری کارشناسان بیشتر شبیه یک زندان امنیتی است.

پارلمان لهستان هم به طرح دولت برای ساخت حصار محکم دائمی در مرز بلاروس رای مثبت داد. علت این اقدام لهستان مقابله با هجوم پناهندگان از بلاروس است.

در رای گیری روز پنج شنبه درباره این طرح دولت در پارلمان لهستان اکثر نمایندگان از این طرح حمایت کردند. بر اساس اطلاعات وزارت کشور لهستان ساخت یک حصار محکم و بلند با سیستم نظارتی و حساس به حرکت و جنبش در دستو کار قرار دارد.

مهاجران شرایط بسیار سختی را در مناطق مرزی لهستان دارند. اخیرا هم پلیس در این منطقه یک جسد دیگر از مهاجران را پیدا کرده است.

ورشو در واکنش به هجوم پناهندگان مدتی است که قواعد سختگیرانه و تدابیر شدید امنیتی را در مرزها برقرار کرده و حصارهای موقتی را در مرزهای خود ایجاد کرده است.

"ماریوش کامینسکی"، وزیر کشور لهستان چندی پیش اعلام کرد که می خواهد این حصارهای موقتی را با حصارهای دائمی هوشمند برای مقابله با هجوم پناهندگان تعویض کند.

نمایندگان پارلمان این کشور چند روز پیش هم با اکثریت آراء به طرح تمدید 60 روزه وضعیت اضطراری در مرزهای لهستان رای مثبت دادند. پیش از این رئیس جمهور لهستان پبشنهاد این طرح را ارائه داده بود. در سایه این طرح ورود خبرنگاران و نهادهای امدادی به این منطقه ممنوع است.

سازمان عفو بین‌الملل از لهستان خواسته تا وضعیت فوق العاده در این منطقه را لغو کرده و مراقبت و تامین مناسب نیازهای پناهندگان و رسیدگی به درخواست های پناهندگی آن ها را در دستور کار قرار دهد.

روز گذشته در لهستان هم هزاران نفر علیه طرح های بازدارندگی سختگیرانه دولت علیه پناهندگان اعتراض کردند.

معترضان خواستار توقف شکنجه و آزار و اذیت مهاجران در مرزها با بلاروس بودند. معترضان به این مسئله انتقاد وارد کردند که پناهندگان رد شده در مرزهای لهستان در مرزها در معرض خطر مرگ و یخ زدگی قرار می گیرند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هم به تصمیمات پارلمان لهستان انتقاد وارد کرده است. این نهاد بین المللی اعلام کرده: ما بسیار نگرانیم که حقوق اساسی پناهندگی تضعیف شود.

آلمان هم به دلیل هجوم بالای مهاجران در صدد تدابیری برای مقابله با این وضعیت است. رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان درباره هرج و مرج در مرز با لهستان هشدار داده است. این نهاد امنیتی از افزایش مهاجران از بلاروس در این منطقه خبر داده است.

"هایگو تگاتز"، رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان هم خواستار اعمال کنترل های موقت مرزی برای مقابله با هجوم پناهندگان شده است. تگاتز این درخواست خود را در نامه ای به "هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان مطرح کرده است.

در این نامه آمده است: دولت آلمان تنها با اعمال کنترل های موقت مرزی می تواند از به وجود آمدن شرایطی مشابه آنچه در سال 2015 اتفاق افتاده است جلوگیری کند.

این مقام امنیتی در آلمان همچنین از خطرات بالا برای کارکنان خود به دلیل هجوم مهاجران از کشورهای مختلف با توجه به بالا بودن موارد ابتلا به کرونا در کشورهای مبدا خبر داده و نوشت: مقررات بهداشتی آنگونه که در آلمان و اروپا رواج دارد البته در فرآیند قاچاق رعایت نمی شود.

نظر شما