شناسهٔ خبر: 50237668 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو انجمن زنان و مامایی:

زنان مدیران سلامت خود و خانواده در بحران کرونا هستند

تهران - ایرنا - متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران با تاکید بر اینکه زنان به عنوان پایه و اساس خانواده نقش برجسته‌ای در مدیریت سلامت روان خود و خانواده در بحران کرونا دارند، گفت: توجه به تغذیه سالم و برنامه‌ریزی برای انجام حرکات ورزشی مهمترین نکاتی است که زنان باید به آن توجه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

سوزان پیروان امروز دوشنبه ۲۶ مهر ماه به مناسبت هفته سلامت بانوان که به روز زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا (تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل) نامگذاری شده، با بیان اینکه همه گیری کووید ۱۹ می‌تواند بر سلامت روان زنان، مردان و کودکان تاثیر بگذارد، اظهار داشت: مطالعات علمی نشان داده که شدت این اختلال در بعضی از گروه ها مانند افراد پیر بیشتر است اما اثرات روحی و روانی آن در زنان به خصوص در زنان جوان دوچندان است.

وی درباره دلایل این تاثیرگذاری اینگونه توضیح داد: باید در نظر داشت که زنان به صورت سنتی افرادی حمایتگر هستند به این معنا که نگرانی زنان نسبت به مردان در صورت ابتلا یکی از افراد خانواده به این ویروس بیشتر است. ضمن اینکه نگران از دست دادن شغل به دلیل کم شدن ساعات کاری خود نیز هستند در حالیکه مسئولیت خانه داری را به عهده دارند و در نتیجه زمان کمتری برای استراحت و آسایش خود خواهند داشت.

متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه زنان نسبت به مردان به دلیل درآمد کمتر، بیشتر نگران این مساله هستند که در صورت ابتلا به بیماری نتوانند از خدمات درمانی به نحو مناسبی استفاده کنند، یادآور شد: زنان موجوداتی احساسی هستند و بیشتر تحت تأثیر استرس و اضطراب قرار می‌گیرند.

پیروان خاطرنشان کرد: به دلیل اضطراب از ابتلا به کرونا، تعداد بیشتری از زنان سفرهای خود را به تعویق انداخته یا شغل خود را رها کرده و خانه‌نشین شده‌اند. ضمن اینکه با پاندمی ویروس کووید۱۹ در جهان، بیشتر کشورهای جهان مقررات قرنطینه وضع کرده اند که این مقررات به معنای بیشتر ماندن در خانه است.

متخصص زنان و مامایی با تاکید بر اینکه در این دوران، بسیاری از بانوان از افزایش وزن، احساس افسردگی، اضطراب، فراموشی و بی خوابی شکایت دارند و این اثرات می توانند بعد از اتمام این دوران هم عوارض جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در مادران باردار میزان اضطراب بالاتر است زیرا علاوه بر نگرانی از وضعیت خود، نگران سلامت فرزند آینده هم هستند.

پیروان با یادآوری اینکه در چنین شرایطی، زنان به عنوان پایه و اساس خانواده وظیفه مهمی برعهده دارند که هم برای سلامتی خود و هم سلامتی افراد خانواده برنامه ریزی کنند، به نکات مهمی که باید از سوی مادر خانواده به آن توجه ویژه شود، اشاره و تصریح کرد: توجه به وضعیت تغذیه خود و سایر اعضا نخستین موضوع مهم در دوران کرونا است تا آنجا که برای جلوگیری از چاقی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

وی افزود: بهتر است هر روز مخلوطی از غلات کامل شامل گندم، جو، برنج، حبوبات مانند عدس و لوبیا مصرف شود. مصرف میوه و سبزی تازه باید در سبد غذایی خانواده گنجانده شود حتی به عنوان میان وعده می توان از سبزیجات، میوه و دانه های روغنی خام و بدون نمک استفاده کرد. همچنین تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودی که کالری زیاد اما ارزش غذایی کم دارند پرهیز کرد.

عضو انجمن زنان و مامایی با تاکید بر اینکه ورزش و فعالیت های بدنی در منزل از دیگر نکات مهم و ضروری است که در دوران شیوع کرونا باید جدی تلقی شود، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا و اعمال وضعیت قرنطینه باشگاه های ورزشی و بسیاری از پارک ها بسته یا محدودیت تردد در آن اعلام شد که همین امر باعث شد بسیاری از بانوان از رفتن به باشگاه های ورزشی اجتناب کنند اما نباید فراموش کرد بهترین کار انجام فعالیت های ورزشی است که در منزل قابل انجام است.

وی افزود: در حال حاضر، برنامه های روزانه انجام فعالیت های ورزشی در اینترنت و فضای مجازی به صورت رایگان در دسترس و بسیاری از کلاس های ورزشی هم از روش آنلاین قابل استفاده است که می توام در منزل از ورزش های قدرتی، کششی و حتی هوازی بهره برد.

پیروان خطاب به بانوان کشور تاکید کرد: مراقبت  از اطرافیان و اعضای  خانواده لازم و ضروری است ولی شما باید مراقب سلامتی روحی و روانی خود نیز باشید. اگر در قرنطینه هستید، ارتباطات اجتماعی خود را از طریق تلفن یا تماس های ویدیویی با خانواده و دوستان خود برقرار نگه دارید.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران با تاکید بر اینکه مدتی از دیدن و شنیدن مطالب مربوط به همه گیری دوری کنید، توصیه کرد: فعالیت یا کاری که مورد علاقه شماست را در این زمان شروع کنید؛ در چنین شرایطی میتوانید به حفظ آرامش خود و سایر اعضا کمک کنید.

زنان مدیران سلامت خود و خانواده در بحران کرونا هستند

در تقویم رسمی کشور، ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری و «زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا» به عنوان شعار هفته ملی سلامت بانوان "سبا" اعلام شده است.

 روزشمار این هفته هم عبارت است از: ۲۴ مهرماه؛ زنان، مدیریت اطلاعات و ارتقای سواد سلامت در بحران کرونا (دریافت اطلاعات از منابع معتبر، تشخیص منابع معتبر از غیر معتبر، استفاده صحیح و انتشار اطلاعات در شبکه های مجازی)، ۲۵ مهرماه؛ زنان، مدیریت سلامت روان خود و خانواده در بحران کرونا (مدیریت سوگ، مدیریت استرس، خشونت خانگی، روابط خانوادگی سالم، تقویت مهارتهای ارتباطی، حمایت همسران از یکدیگر)، ۲۶ مهرماه؛ زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا (تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل)، ۲۷ مهرماه؛ زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا (فقر- بیکاری-از دست دادن سرپرست خانواده- زنان سرپرست خانواده- فرصت کار آفرینی-آموزش راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی برای زنان)، ۲۸ مهرماه؛ زنان و سلامت باروری در بحران کرونا (روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی)، ۲۹ مهرماه؛ زنان و واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹(اهمیت واکسیناسیون و رفع باورهای غلط - دریافت اطلاعات صحیح درباره عوارض واکسیناسیون و مدیریت آن- واکسیناسیون زنان باردار – واکسیناسیون نوجوانان و جوانان – مشاغل پرخطر و واکسیناسیون کرونا) و ۳۰ مهرماه؛ زنان و مدیریت سلامت خانواده(حمایت از همسر و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید در بین افراد خانواده).

۱۳۵۲

نظر شما