شناسهٔ خبر: 50235665 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

درگذشت «کالین پاول» بر اثر ابتلا به ویروس کرونا

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخستین آفریقایی تبار متصدی وزارت خارجه و ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که برای توجیه حمله نظامی کشورش و هم پیمانان آن به عراق، برای شورای امنیت سازمان ملل دروغ گفت، بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از وبسایت عربی شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا، خانواده ژنرال «کالین پاول»، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس اسبق ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه ای در شبکه اجتماعی فیسبوک، درگذشت وی در سن ۸۴ سالگی بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) را اعلام کرد.

خانواده این سیاستمدار و نظامی سرشناس آمریکایی در بیانیه خود، ضمن اعلام این که وی دو دوز واکسن علیه ویروس کرونا دریافت کرده بود، آورده است: می خواهیم از کادر پزشکی مرکز ملی پزشکی «والتر رید» به خاطر درمان و مراقبتی که ارائه دادند، تشکر کنیم؛ ما یک همسر فوق العاده و دوست داشتنی و یک پدر، پدر بزرگ و آمریکایی بزرگ را از دست دادیم.

بر اساس این گزارش، پاول که در سال ۱۹۳۷ میلادی در شهر «نیویورک» و در یک خانواده مهاجر جامائیکایی به دنیا آمد، در اواخر دوران ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، به نخستین فرد سیاه پوست تبدیل شد که به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید فعالیت می کند و در دوران ریاست جمهوری «جورج بوش پدر» نیز، ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را بر عهده گرفت تا جوان ترین و نخستین آفریقایی تبار متصدی این منصب لقب بگیرد.

وی که در دوره ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» نیز به نخستین سیاه پوست متصدی وزارت خارجه آمریکا تبدیل شد، نقش بزرگی در شکل گیری سیاست خارجی دولت های جمهوری خواه این کشور در سال های پایانی قرن بیستم و سال های آغازین قرن بیست و یکم میلادی ایفا کرد.

پاول که برای مدتی در اواسط دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی مدعی اصلی تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهوری سیاه پوست تاریخ آمریکا به شمار می آمد، در اوایل فوریه سال ۲۰۰۳ به عنوان وزیر خارجه دولت بوش پسر در شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و در دفاع از حمله نظامی به عراق، به دروغ مدعی شد که اطلاعاتی دال بر وجود سلاح های کشتار جمعی در این کشور در اختیار دارد.

این سیاستمدار آمریکایی بعدها از سخنرانی مذکور در شورای امنیت سازمان ملل که حمله نظامی کشورش و هم پیمانانان آن به عراق در ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی و سرنگونی رژیم «صدام حسین»، دیکتاتور وقت این کشور را به دنبال داشت، به عنوان لکه‌ ننگی در دوران کاری خود نام برد جایی که در این باره اذعان کرد: این یک لکه ننگ است زیرا من کسی بودم که آن سخنرانی را به نام آمریکا در برابر جهانیان انجام دادم و این مسئله همواره بخشی از کارنامه کاری من خواهد ماند.

خبر اصلی را در سی‌ان‌ان‌عربی ببینید

نظر شما