شناسهٔ خبر: 50235509 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق مطرح شد

حمایت از زیست‌بوم خلاق به رونق اقتصاد می‌انجامد/دستاوردهای فرهنگی فرصتی برای صادرات می‌شود

علی متقیان

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که حمایت از زیست‌بوم خلاق به رونق اقتصاد کشور می‌انجامد، تاکید کرد: دستاوردهای فرهنگی فرصتی برای صادرات محصوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پرویز کرمی در نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گشایش یافت، با بیان این‌که حمایت از توسعه صنایع فرهنگی و خلاق هم‌پای زیست‌بوم نوآوری از اولویت‌های اصلی معاونت علمی و فناوری است، افزود: در کنار حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌ها و پژوهش‌های مرز دانش دو فعالیت اصلی را نیز در دستور کار داریم که شامل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق است.

کرمی با اشاره به اهمیت حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی گفت: به تازگی و بر اساس نیازسنجی صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از زیست‌بوم شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی که متولی خاصی در کشور نداشتند، مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا بسیاری از این شرکت‌ها امکان احراز شاخص‌های دانش‌بنیان شدن را نداشتند، اگرچه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها وجود داشت و کسب و کاری نوآور محسوب می‌شدند. بنابراین برنامه توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به روند شکل‌گیری زیست بوم نوآوری در ایران، خاورمیانه و جهان، اظهار کرد: ایران بزرگترین زیست‌بوم نوآوری و فناوری منطقه را دارد. به تازگی، بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری Gii، ایران جایگاه و رتبه ۶۰ را به خود اختصاص داده است، در حالی که در آغاز راه رتبه ۱۲۰ را داشتیم که به واسطه اقدامات و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از زیست بوم نوآوری و فناوری این رتبه به ۶۰ ارتقاء یافت.

رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و خلاق به ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم اشاره کرد و گفت: برای تقویت این شرکت‌های خلاق، با کمک مجلس شورای اسلامی، قانون حمایت از جهش تولید با هدف بهسازی و آسیب‌زدایی قانون فعلی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مطرح شده و در حال تصویب است. از آن جایی که هیچ سهمی برای صنایع خلاق در قانون قبلی دیده نشده بود، بسیار تلاش کردیم تا حمایت از زیست‌بوم خلاق نیز به قانون جدید افزوده شود که خوشبختانه در حال انجام است.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از گام‌های پیموده شده برای توانمندسازی فعالان شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی گفت و ادامه داد: برای این که این زیست بوم پویا باشد و در رفع نیازهای کشور ورود کند، با انجام اقداماتی متنوع، توانمندسازی فعالان شرکت‌های خلاق را آغاز کردیم. اولویت مهم برای ما، توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور بود. برای تحقق این مهم، راه اندازی کارخانه‌های نوآوری، خانه‌های خلاق و نوآوری و شتابدهنده‌های تخصصی حوزه فناوری‌های نرم در کشور سرعت گرفت.

وی با بیان این‌که اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۶هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور فعال هستند، فعالیت‌هایی که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی و ۳۵۰ هزار شغل مستقیم را به ارمغان آورده است.

توسعه زیرساخت‌های نوآورانه به بیش از یک میلیون متر مربع

کرمی از گسترش پهنه‌ها و ناحیه‌های نوآوری به عنوان یکی دیگر از اقدامات برای رونق این زیست‌بوم اشاره و اظهار کرد: این پهنه ها به بیش از یک میلیون متر مربع رسیده است. به طور مثال در ناحیه نوآوری شریف بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان استقرار دارند که در رفع فناروانه‌ترین نیازهای کشور گام بر می دارند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از روند شتابان توسعه این پهنه‌ها گفت و افزود: علاوه بر صدها شتابدهنده و مرکز نوآوری، در حال حاضر ۹ کارخانه نوآوری در کشور افتتاح شده است و در منطقه محروم سیستان و بلوچستان، یکی از بهترین کارخانه‌های نوآوری را داریم.

کرمی با اشاره به حمایت‌های زیرساختی از توسعه این ناحیه‌ها گفت: به طور مثال در حوزه بلاک‌چین یا اینترنت اشیا، هر شتابدهنده‌ای آورده مالی را برای توسعه محصولات یا خدمات شرکت‌های خلاق و دانش بنیان به میدان عمل بیاورد، معاونت علمی و فناوری نیز حمایتی دوبرابری انجام می‌دهد تا تحریک تقاضا و بازاررسازی صورت بگیرد.

ضرورت اختصاص سهم یک درصدی بازار صنایع خلاق از بازار جهان

کرمی، به بازار صنایع خلاق و فرهنگی در جهان اشاره کرد و گفت: در حالی که بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی جهانی شرکت‌های خلاق و صنایع خلاق در سه سال گذشته بوده است، ایران می‌تواند با توجه به جمعیت خود، حداقل سهمی یک درصدی از این بازار داشته باشد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت‌ها در راستای کسب این سهم از بازار جهانی خلاق، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا بازارسازی، توسعه، رشد و ترویج در این حوزه سرعت بگیرد.

کرمی با اشاره به ایجاد بستری اختصاصی برای حمایت از فعالان زیست‌بوم خلاق و فرهنگی، افزود: خانه های خلاق و نوآوری را به عنوان بستری برای توسعه فعالیت این شرکت‌ها ایجاد کردیم. اماکن و بافت‌های فرسوده‌ای که به فراموشی سپرده شده بودند، به مکانی برای ورود خلاقیت و نوآوری جوانان و زایش شرکت‌های خلاق تبدیل می شود. همکاری اخیر با سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه اختصاص بافت‌های فرسوده به خانه‌های خلاق و نوآوری یکی از همین گام‌ها در همین راستا بود.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت از استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات ایران‌ساخت گفت: برای رسیدن به این هدف، از دریافت گواهی انطباق محصول برای شرکت ها حمایت می‌کنیم؛ همچنین برگزاری بوت‌کمپ‌ها، رویدادهای آموزشی و ترویجی برای توانمندسازی شرکت‌ها، از دیگر اقدام‌ها در این راستا به شمار می‌رود؛ البته، حمایت های معاونت علمی و فناوری به این موارد محدود نمی شود و در حوزه نمونه سازی محصول نیز ورود کرده ایم.

وی با اشاره به تجربه موفق خانه‌های خلاق و نوآوری و ضرورت حمایت همه‌جانبه از ایجاد این خانه‌ها، گفت: چند خانه بزرگ و میراثی در شهرهای بزرگ وجود داشت که این خانه ها را برای شکوفایی خلاقیت‌ها به خدمت گرفتیم و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورد. نخستین خانه از این نوع نیز خانه سرهنگ ایرج با قدمتی ۲۰۰ ساله علیرغم بازارسازی و مرمت، در اختیار استارتاپ‌ها است.

به گفته کرمی، خانه خلاق و نوآوری حیرانی در شهر یزد، از نخستین خانه‌های خلاقی است که با همکاری بخش خصوصی کاربری آن توسعه یافت و وارد شبکه سازی در حوزه فناوری‌های نرم شد. همچنین خانه خلاق زاهدان نیز در سه حوزه کسب و کارهای دیجیتال، دیداری و شنیداری و صنایع دستی فعال است و وارد شبکه‌سازی در حوزه فناوری‌های نرم شد.

وی به ارتقای فناورانه کاخ موزه گلستان اشاره کرد و گفت: در این مکان فرهنگی و تاریخی، با استفاده از فناوری‌های نو همچون واقعیت مجازی، فرآیند احیا و بازسازی انجام شده است. نورپردازی تالار حوض خانه، توسعه آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیا و بهره‌گیری فناوری های مجازی و نوین از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است.

کرمی به فعالیت شرکت‌های خلاق در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی اشاره کرد و گفت: از ۱۴۰۰ شرکت خلاق شناسایی شده در کشور ۵۶ شرکت در حوزه صنایع دستی، ۵۷ شرکت در حوزه گردشگری، ۲ شرکت در حوزه میراث فرهنگی فعال هستند. همچنین در حال حاضر ۶۴ خانه خلاق و نوآوری را در کشور داریم.

وی راه‌اندازی کریدور صادرات در معاونت علمی و نیز خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری ایران ساخت در سایر کشورها را از دیگر اقدامات معاونت علمی دانست که در راستای حمایت از بازارسازی بین‌المللی برای این شرکت‌ها صورت می‌گیرد و  دروازه بازارهای جهانی را به روی محصولات شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می‌گشاید.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، کرمی با بیان این‌که خانه‌های یادشده می‌توانند فرصتی را برای ارائه محصولات و خدمات صادراتی به سایر کشورهای منطقه ایجاد کنند، افزود: توسعه زیرساخت‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کشورهای هدف صادراتی مهم‌ترین هدف ایجاد خانه‌های نوآوری و فناوری در خارج از ایران است.

انتهای پیام

نظر شما