شناسهٔ خبر: 50233291 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حفظ بناهای سنگی با پوشش‌های نانویی آبگریز

میترا سعیدی کیا

محققان ایرانی موفق به تولید پوشش های نانوی آبگریزی شدند که می توان از آنها در سرامیک و بناهای سنگی استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، محمد ضرغامی عضو هیات مدیره یک شرکت تولید کننده میکرو نرم‌افزار گفت: پوشش‌های نانوساختار آسان تمیزشونده و آب گریز از نانوذرات اکسید تیتانیوم تولید شده اند و برای استفاده در سطوح جذبی با خواص جلوگیری از نفوذ آب به عمق مصالح به کار می روند.

وی افزود:جلوگیری از تخریب بناهای سنگی و سیمانی به دلیل عدم نفوذ عمقی آب و عدم تغییر ضریب انبساط و انقباض با دما، عدم ایجاد پوسته و جلوگیری از شوره زدن بر خلاف محصولات رزینی، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، مقاومت در برابر تغییرات رنگی و ظاهری و جلوگیری رنگ پریدگی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نانوذره است.

این مدیر عامل ادامه داد: امکان تنفس در مصالح، جلوگیری از جذب عمیق آلودگی‌ها بر روی سطح، عدم نیاز به تمیزکاری دوره‌ای و صرف هزینه‌ بالا برای مواد شوینده و قابلیت آسان تمیز شوندگی از جمله مزیت های پوشش آب گریز نانو است.

وی گفت: بیشترین کاربرد این محصول در صنایع رنگ است و بواسطه ترکیب این محصول در رنگ ها، آلودگی های ایجاد شده در سطوح به صورت خودکار از بین می رود و عملا محصول نیاز به تمیز شدن ندارد.

ضرغامی افزود: پوشش های نانوساختار آسان تمیزشونده و آبگریز برای استفاده در سطوح غیرجذبی با خواص پوشش شفاف، محافظت از تار و کدر شدن شیشه، سازگار با محیط زیست، جلوگیری از جذب عمقی آلودگی ها روی سطح، هزینه تمام شده مناسب برای مصرف کننده، جلوگیری از کاهش دید در شیشه ها به واسطه بارندگی، قابلیت آسان تمیز شوندگی و افزایش زاویه تماس قطره آب تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد تولید شده است.

وی تاکید کرد: پوشش های نانو ساختار آسان تمیزشونده و آبگریز برای استفاده در سطوح غیرجذبی در نماهای ساختمانی شیشه ای و صیقلی، سطوح و نماهای ساختمانی سنگی، سیمانی، آجری، کارخانه های تولید کننده شیشه، کارخانه های تولید کننده لوازم آشپزخانه و سرامیکی، هتل ها، رستوران ها و بیمارستان ها به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه این پوشش یک چهارم نمونه خارجی قیمت دارد و با تولید آن ۳۰ فرصت شغلی ایجاد می شود. تلاش شرکت میکرو نرم افزار در ماه های اخیر این بوده تا دوام و ماندگاری پوشش را ارتقا داده تا محصولی در تراز نمونه جهانی تولید شود، گفت: پوشش های نانو هم اکنون به مدت ۶ ماه بر روی طوح مقاومت ایجاد می کنند. تفاوت را در این عرصه می توان به وضوح مشاهده کرد که عملا حجم زیادی آب و شوینده در روند بهداشتی و تمیزکاری استفاده نمی شود و هزینه مجموعه ها را کاهش می دهد.

نظر شما