شناسهٔ خبر: 50232162 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدیران شهری غرب تهران از تلاش برای‌ ترویج فرهنگ ورزش در میان شهروندان می‌گویند

پیش به سوی سلامتی

چند سالی است که به کمک مسئولان شهری پایتخت امکانات و برنامه‌های ورزشی متنوعی در مناطق مختلف پایتخت اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_ثریا روزبهانی:  برنامه‌های که با استقبال شهروندان بسیاری روبه‌رو شده است. کارشناسان باور دارند ورزش نه تنها بر سلامتی جسم و روح تأثیر مثبتی دارد، بلکه موجب شادی و نشاط فرد هم می‌شوند. مهم‌تر از همه اینکه به سبب افزایش سلامت و نشاط در جامعه، هزینه‌های درمانی نیز کاهش می‌یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد منقطه‌های ۵ و ۲۲ به دلیل در اختیار داشتن فضاهای پارکی، تفریحی و حتی استفاده از ظرفیت‌های حریم، از جمله مناطق موفق و برخوردار در زمینه ورزش همگانی محسوب می‌شوند. در این گزارش به مناسبت هفته «تربیت‌بدنی» از مدیران ورزشی و معاونت اجتماعی مناطق، برنامه‌های ورزشی مناطق غربی تهران را جویا شدیم هم‌چنین داشته‌ها و امکانات آنها را بررسی کردیم.  

  •  چالش «پیاده‌رویی برای همه»

سازمان ورزش شهرداری تهران همزمان با روز جهانی پیاده‌روی «چالش پیاده‌روی برای همه» را در راستای توسعه فرهنگ پیاده‌روی و ارتقاء سطح فعالیت بدنی شهروندان تهرانی، در بستر اپلیکیشن «اینوگام» برگزار می‌کند. این روز جهانی فرصتی برای اعضای جامعه است که با مزایای پیاده‌روی آشنا شوند و با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز، سلامتی خود را تضمین کنند. در این همایش ورزشی که به میزبانی منطقه ۲۲ شهرداری برگزار می‌شود، صدها شهروند ورزش دوست و مربیان ایستگاه‌های ورزش شهروندی با نصب برنامه اینوگام در مسیر مشخصی پیاده‌روی می‌کنند.  
هم‌چنین در پایان به نفرات برتر بر اساس مجموع مسافت پیاده‌روی، جوایزی اهدا می‌شود.  

  • معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۹/ «خیابان ورزش»، یک فرصت متفاوت برای همه است

پیش به سوی سلامتی

برنامه‌های ورزشی و مسابقات در منطقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضوری و مجازی برگزار می‌شود. «خیابان ورزش» یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های ورزشی منطقه ۹ است. این برنامه اغلب در فواصل زمانی مشخص در یکی از نواحی پرجمعیت منطقه برپا می‌شود. «علیرضا خامسیان»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۹، درباره ویژه‌برنامه خیابان ورزش توضیح می‌هد: «در خیابان ورزش، ورزش‌های نوستالژی قدیمی که گذشته را برای اهالی تداعی می‌کند مانند «لی‌لی»، «مار و پله»، «طناب‌کشی»، «طناب‌زنی»، «گل کوچیک» و «والیبال» برای همه گروه سنی برگزار می‌شود.

با اجرای خیابان ورزش در دل محله‌ها، امکان ورزش کردن برای همه اهالی مهیا شده است و دیگر نیازی نیست فرد بخواهد با خودرو شخصی‌اش به مجموعه ورزشی برود. با توجه به کوچه‌های تنگ و تاریک منطقه ۹ به‌ویژه کوچه‌های محله «دستغیب»، برگزاری خیابان ورزش به روش قدیم، جنبه و نکات مفید بسیاری دارد و اهالی از اجرای این برنامه لذت می‌برند. شهروند با طی کردن کمتر از ۵۰۰‌متر و رفتن به یکی از بوستان‌های محل زندگی‌اش می‌تواند ورزش کند. می‌خواهیم ورزش را در کف خیابان‌های شهر تهران اجرا و نهادینه کنیم. خیابان ورزش، یک طفل نوپا است و برای آن به دنبال الگوسازی هستیم.

اکنون خانواده‌ها با بازی کردن فرزندشان در خیابان مخالف هستند، اما اگر این خیابان را امن کنیم و ورزش را به آن ببریم، والدین خودشان نیز ترغیب می‌شوند که کنار بچه بایستند و حتی ورزش کنند. از این‌رو در کنار ناهنجاری‌های اجتماعی، می‌توانیم از خیابان ورزش به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.» خامسیان در ادامه به اجرای مسابقات ورزشی و پیاده‌روی‌های خانوادگی در این منطقه اشاره می‌کند: «برپایی پیاده‌روی خانوادگی و هم‌چنین برگزاری مسابقات مختلف برای همه اقشار منطقه در رشته‌های ورزشی والیبال، بسکتبال، آمادگی جسمانی برای بانوان و شنا، تنیس روی میز و شطرنج ویژه آقایان، انجام ورزش‌های پایه برای کودکان از دیگر برنامه‌های ورزشی است که به‌صورت مستمر و در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود.

اکنون بسترهای لازم برای اینکه اهالی ورزش را در سبد خانوار خود قرار دهند، باتوجه به فرصت‌ها و امکانات موجود، در منطقه فراهم شده است. هم‌چنین می‌توان از همایش تجلیل از پیشکسوتان، فعالان، مدیران، کارشناسان ورزش شهروندی مناطق ۲۲‌گانه تهران، اختتامیه پویش همگام ورزشی مناطق، اجرای طرح چهار فصل ورزشی(آموزش بدمینتون)، مسابقات والیبال، فوتبال، بسکتبال خیابانی، برپایی نخستین دوره مسابقات دوومیدانی بانوان، اجرای مسابقات تیراندازی مدیران منطقه، برنامه هفته‌های ورزشی در ایستگاه‌های تندرستی، تقدیر و تشکر از مربیان ایستگاه‌های تندرستی منطقه و برگزاری مسابقات حلقه تندرستی ویژه بانوان به‌عنوان دیگر برنامه‌های شاخص این منطقه در هفته تربیت‌بدنی نام برد.»

 
۱۶ ایستگاه ورزش صبحگاهی برای آقایان و ۲۰ ایستگاه برای بانوان همراه با مربی با تجربه در منطقه ۹ فعال است.  

 ۱۳ زمین چمن مصنوعی در منطقه ۹ ساخته شده است که بیشترین تعداد این زمین‌های ورزشی در محله مهرآباد قرار دارد.  

  • معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۲ /منطقه ما، قطب ورزش سبز پایتخت می‌شود

پیش به سوی سلامتی

منطقه ۲۲ منطقه‌ای منحصر ‌به‌فرد است و در این زمینه فرصت‌ها و نقاط قوت بسیاری دارد. هر گوشه از این منطقه را کوه‌ها و جنگل‌های سبز احاطه کرده‌اند. به همین دلیل می‌توان از آنها به‌عنوان فرصت‌های ورزشی در منطقه استفاده کرد. برای متخصصان حوزه سلامت مانند «روان‌شناسان سلامت»، ثابت شده است که ورزش کردن در طبیعت به احساس رضایتمندی از زندگی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی منجر می‌شود.

«علی نوروزی»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۲، در این‌باره می‌گوید: «ورزش در طبیعت اثر تصاعدی دارد. اکنون شهرداری‌ها در جوامع مختلف به دنبال این هستند تا مردم را به سوی این ورزش برای حضور در دل طبیعت و فضای طبیعی پیرامون و داخل شهرها سوق بدهند. از این‌رو منطقه ۲۲ به دلیل ظرفیت‌های موجود در این زمینه قصد دارد به «قطب ورزش سبز تهران» تبدیل شود. «چیتگر»، «لتمان کن»، «خرگوش دره» و دریاچه «شهدای خلیج‌فارس» از جمله مکان‌های مناسب و ظرفیت‌های منطقه برای انجام ورزش «سبز» است و با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم هرکدام از این مکان‌ها می‌توانند به محل و پاتوق ورزشی تبدیل شوند.»

او با بیان اینکه پیاده‌روی‌ در دل طبیعت فرصت‌ گفت‌وگو و تعاملات اجتماعی را تسهیل می‌کند، می‌افزاید: «وقتی خانواده‌ای در یک مسیر ۳ تا ۴ کیلومتری قدم می‌زنند و در شرایطی که از محیط پر هیاهوی شهری دور هستند، امکان گفت‌وگو و تعاملات بین‌فردی‌شان افزایش پیدا می‌کند. در واقع این موضوع نه تنها به افزایش سلامت جسمی، روانی کمک می‌کند بلکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی که گاهی زندگی‌های شهرنشینی سبب تشدید آن می‌شود نیز نقش به سزایی دارد. هدف ما توسعه ورزش در دل خانواده‌ها است. اگر خانواده به‌ویژه بانوان ورزشکار باشند، شوند بقیه اعضای خانواده هم ورزشکار می‌شوند. هدف ما انتشار و توسعه ورزش همگانی و در کنار آن کاهش آسیب‌های اجتماعی پارک‌ها است.»

 
۱۲ زمین چمن مصنوعی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در محله‌ها در اختیار شهروندان قرار دارد.  

 ۳۲ ایستگاه ورزش صبحگاهی برای بانوان و ۱۸ ایستگاه ویژه آقایان در منطقه ۲۲ فعال است.  

  • مدیر اداره ورزش شهرداری منطقه ۲۱ /برنامه‌های ورزشی طبق نیازسنجی‌ها انجام می‌شود

پیش به سوی سلامتی

«کرونا» اغلب فعالیت‌های ورزشی را محدوده کرده است و امکان حضور شهروندان در ورزشگاه‌های سرپوشیده وجود ندارد. اما مدیران شهری منطقه ۲۱ برای اینکه ساکنان و دوستداران ورزش از این فعالیت مهم باز نمانند، برنامه‌های خود را براساس شرایط موجود برنامه‌ریزی کرده‌اند. «رحیم احمدزاده»، مدیر اداره ورزش شهرداری منطقه ۲۱، درباره فعالیت‌های ورزشی در این منطقه می‌گوید: «با توجه به شرایط موجود، این اداره تلاش می‌کند تا زیرساخت‌های موجود را توسعه دهد و به دنبال افزایش سرانه‌های ورزشی روباز است.

به همین دلیل اغلب فعالیت‌های ورزشی در زمینه رشته‌های انفرادی و در مکان‌های سرباز اجرا می‌شود. علاوه بر این اقدامات برای ترغیب شهروندان به امر ورزش، مسابقات «چالشی آنلاین» نیز در حال برگزاری است. تقدیر از مربیان، معلمان ورزش و پیشکسوتان ورزشی، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی متنوع در محله‌ها، میزبانی مسابقات «تیراندازی با تفنگ بادی» و برپایی «ایستگاه‌های شهروندی» از جمله برنامه‌های ورزشی این منطقه در هفته تربیت‌بدنی به شمار می‌روند. هم‌چنین ورزش «همگانی» از جمله رشته‌های پرطرفداری است که در همه مکان‌های تفریحی و ورزشی مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و ایستگاه‌های ورزشی می‌توان آن را انفرادی یا گروهی برگزار کرد.

ورزش‌های همگانی رشته‌های مختلفی دارد. در کنار برپایی ایستگاه ورزش صبحگاهی، ایستگاه‌های «بدمینتون پارکی»، «پینگ‌پنگ» و مسابقات «محلی» نیز دایر است. به دلیل اینکه بخشی از منطقه دارای بافت صنعتی است و کارخانه‌های کوچک و بزرگ بسیاری در آن قرار دارد، تلاش کردیم برخی از برنامه‌های ورزشی را با توجه به موقعیت و شرایط «کارگران» برنامه‌ریزی کنیم تا آنها هم در پویش‌های ورزشی حضور داشته باشند.

برنامه‌های پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت‌های مختلف و با هدف فرهنگسازی «روز بدون خودرو» در منطقه برگزار می‌شود. برپایی مسابقات ورزشی مانند بدمینتون، پینگ‌پنگ، «شطرنج»، «شنا»، «گل کوچیک» و «ووشو» برای گروه‌های مختلف سنی از دیگر فعالیت‌های ورزشی شهروندان در منطقه ۲۱ محسوب می‌شوند. این منطقه از نظر سرانه‌های فضای سبز و فرهنگی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و همه بوستان‌ها به دستگاه‌های ورزشی مجهز شده‌اند. در کل استقبال شهروندان از ایستگاه‌ها و برنامه‌های ورزشی منطقه مطلوب ارزیابی می‌شود، چراکه برنامه‌های ورزشی طبق نیازسنجی اجرا می‌شود.»

 
۱۷ زمین چمن مصنوعی در منطقه ۲۱ وجود دارد که ۳ زمین آن بزرگ و ۱۴ زمین دیگر به شکل سالنی است.  

 ۱۲ ایستگاه ورزش صبحگاهی در منطقه برای آقایان و ۵ ایستگاه برای بانوان فعال است.  

  • مدیر اداره ورزش شهرداری منطقه ۵ / «ورزشی شو»  در پایگاه‌های واکسیناسیون اجرا می‌شود

پیش به سوی سلامتی

«ورزشی شو» عنوان برنامه ورزشی است که منطقه ۵ در طرحی جامع آن را به سازمان ورزش شهرداری تهران پیشنهاد داده و اکنون در ۲ مرکز واکسیناسیون کرونا در محله‌های «سازمان برنامه جنوبی» و «بیمه» در حال برگزاری است. در برنامه «ورزشی شو» کارشناسان تغذیه و کارشناسان ورزشی در پایگاه واکسیناسیون براساس موضوعاتی که خود فرد به آن علاقه دارد، فعالیت‌های ورزشی را به آنها آموزش می‌دهند.

این فعالیت‌ها مانند آموزش برخی تمرینات ورزشی است که می‌توان آنها را در منزل انجام داد. «سید قاسم موسوی»، مدیر اداره ورزش شهرداری منطقه ۵، هدف از برگزاری این پویش را عمل به «شعار ما، ورزش برای همه» می‌داند و می‌گوید: «این پویش تلاش در نزدیک کردن مردم به ورزش دارد. مدیران شهری باور دارند که با توجه به سلیقه و علاقه مردم، باید هر کسی در هر کجا و هر زمانی و با هر بودجه‌ای بتواند ورزش کند.»

مدیر اداره ورزش شهرداری منطقه ۵، به فعالیت‌های گسترده این منطقه در زمینه ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهر تهران در مهرماه از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به همین دلیل هم برخی از محدودیت‌ها لغو شد. بر این اساس برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های ورزشی در پنجمین تکه از پایتخت در حال برگزاری است. به‌عنوان مثال در هفته نخست مهرماه مسابقات مختلف ورزشی از جمله مسابقات فوتبال، والیبال، گل کوچیک، بسکتبال و طناب‌زنی برای کودکان «اوتیسم» برپا شد.

در هفته دوم مهرماه که به نام هفته «گردشگری و هفته تهران» نامیده شده است برنامه‌هایی همچون پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و گردشگری در «کن» اجرا شد. علاوه براین اقدامات در روزهای هفته برنامه‌های ثابت و ویژه‌ایی در منطقه اجرا می‌شود که می‌توان در این زمینه به روزهای «سه‌شنبه» و برنامه «تجلیل از بزرگان ورزشی کشور» اشاره کرد.

مسابقات فوتبال نمادین پیشکسوتان تیم‌ملی با جانبازان قطع عضو، اسب‌سواری، موتورکراس، بسکتبال، والیبال، جشنواره ورزشی کودکان به مناسبت روز «کودک» و... برای شهروندان ورزش دوست منطقه در هفته تربیت‌بدنی برگزار می‌شود.» «۴ فصل ورزشی» یکی دیگر از برنامه‌های ثابت و همیشگی این منطقه در شرایط کرونایی است. موسوی در این‌باره می‌گوید: «با توجه به زیرساخت‌های ورزشی موجود در بوستان‌های منطقه، برنامه‌های ورزشی متعددی برای شهروندان تدارک دیده شده است. برای مثال بسیاری از شهروندان به ورزش‌هایی همچون تنیس روی میز و شطرنج علاقه دارند. در همین راستا مربی ورزشی در بوستان حضور دارد تا این رشته ورزشی را به‌صورت اصولی و صحیح به آنها آموزش بدهد. هم‌چنین برای آن دسته از افرادی که نمی‌توانند حضوری یاد بگیرند، فیلم‌های آموزشی در صفحات مجازی شهرداری منطقه از جمله «مدیا پنج» گذاشته می‌شود تا آنها نیز از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.» 

 
۳۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی برای بانوان و ۲۹ ایستگاه ویژه آقایان در محله‌های ۲۹‌گانه منطقه ۵ فعال است.  

 ۳۲ زمین چمن مصنوعی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در محله‌ها در اختیار شهروندان قرار دارد. به‌طور میانگین در هر ناحیه ۳ تا ۴ زمین چمن مصنوعی وجود دارد.  
 


 

نظر شما