شناسهٔ خبر: 50229834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در ادامه سفر باقری به مسکو

دیدار سرلشکر باقری با مدیران نهادهای ایرانی در روسیه

تعمیق روابط تهران و مسکو در همه عرصه‌ها ، محور اصلی نشست صمیمی سردار سرلشکر باقری با مدیران نهادهای ایرانی مستقر در روسیه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از مسکو؛  تعمیق روابط تهران و مسکو در همه عرصه‌ها ، محور اصلی نشست صمیمی سردار سرلشکر باقری با مدیران نهادهای ایرانی مستقر در روسیه بود.

<div id="video-display-embed-code_7128798"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3251458/7128798?width=350&height=250"></script></div>
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان که به دعوت رسمی وزیر دفاع روسیه شب گذشته وارد مسکو شد ، در نخستین برنامه کاری خود در نشستی با حضور مدیران نهادهای ایرانی مستقر در روسیه شرکت کرد.
در این نشست که از دقایقی پیش در تالار تشریفات سفارت کشورمان آغاز شده ، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران ، حجت الاسلام والمسلمین اکبری‌ جدی رییس مرکز اسلامی مسکو و چند تن از مدیران نهادهای ایرانی با ارائه گزارشی از روابط تهران و مسکو در عرصه‌های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، دفاعی و امنیتی ، دیدگاه‌های خود را درباره راه های رفع موانع در مسیر گسترش مناسبات دوجانبه بیان کردند.
سرلشکر باقری : روابط با روسیه در همه ابعاد باید گسترش یابد
رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ضرورت گسترش روابط با روسیه در همه ابعاد گفت : رهبر معظم انقلاب از سال‌های دور بر تعمیق و گسترش روابط با روسیه تاکید کرده‌اند.
سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری که برای دیدار و گفتگو با مقامات بلندپایه روسی به مسکو سفر کرده است ، در جمع مدیران نهادهای ایرانی مستقر در روسیه گفت : در مقطع کنونی ، به دلیل شرایط بین‌المللی و به ویژه نگاه ویژه رییس جمهور روسیه نسبت به تحکیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران ، فرصت مغتنمی به وجود آمده تا این روابط بیش از پیش گسترش یابد.
سردار باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر نقشه راه برای روابط بلندمدت با روسیه وجود ندارد، افزود: به دلیل نبود نقشه راه درازمدت، متاسفانه دولت‌های مختلف هرکدام طرح و برنامه‌های مقطعی را به پیش برده‌اند و به همین دلیل روابط دو کشور آنگونه که باید پیشرفت نکرده است.
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به سند جامع ۲۵ ساله همکاری با چین اشاره و تاکید کرد: شاید لازم باشد با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، در روابط با روسیه نیز چنین سندی بین دو کشور وجود داشته باشد.
وی به نقش مهم نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های خارجی اشاره کرد و گفت: نمایندگی‌های ایران و به ویژه نمایندگی ایران در روسیه باید برنامه‌ای منسجم، قوی و با نگاهی واقع‌بینانه در زمینه نقشه راه روابط بلندمدت به مرکز ارسال کنند تا با مشورت بخش‌های گوناگون بتوان یک سند کامل، جامع و بلندمدت برای روابط دوجانبه تعریف کرد.
سردار سرلشکر باقری به توسعه و گسترش چشمگیر روابط ایران و روسیه در زمینه نظامی و دفاعی طی پنج سال اخیر اشاره کرد و افزود: هر چقدر روابط و مناسبات با کشور‌های دوست افزایش پیدا کند، به همان میزان ذهنیت‌های منفی نیز از میان خواهد رفت.
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره کرد و گفت: در همین سفر بسیاری از ذهنیت‌های موجود حل شد.
وی گفت: در سفر به روسیه نیز درباره موضوعات دوجانبه دفاعی-نظامی و تحولات منطقه‌ای گفتگو خواهیم کرد.
سرلشکرباقری با اشاره به قرارداد‌های خرید هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی از روسیه گفت: این قرارداد‌ها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره خواهیم کرد.
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به نگاه نزدیک و منافع مشترک ایران، روسیه و چین در خصوص حاکمیت غرب اظهار داشت: این نگاه نزدیک باید به توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو کشور منجر شود.
سردار باقری موضوع افغانستان را یکی دیگر از دستور کار‌های مهم در مذاکرات خود با مقامات روسی عنوان کرد و گفت: در کنار موضوع افغانستان، تداوم همکاری دو کشور در سوریه تا دستیابی به امنیت کامل مورد بحث قرار می‌گیرد.
سرلشکر باقری با تمجید از رشادت و دلیرمردان سرداران ایرانی و به ویژه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این مجاهدت‌ها سبب شد طرح و نقشه آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه‌ای خنثی شود.
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف اشاره و تصریح کرد: همانگونه نیرو‌های مسلح در شرایط تحریم توانستند به موفقیت برسند و انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی و دفاعی مورد نیاز خود را بسازند، دیگر بخش‌های کشور نیز باید با همین رویکرد به پیش بروند و فرض را بر این قرار دهند که تحریم‌ها هیچگاه برطرف نخواهد شد.

 

 

 

نظر شما