شناسهٔ خبر: 50228108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در "برنامه تهران20":

برجام تصویب شده به ایران آمد، مجلس برجام را تصویب نکرد

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در "برنامه تهران20" گفت: برجام تصویب شده به ایران آمد، مجلس برجام را تصویب نکرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، برنامه " تهران 20"، بیست و پنجم مهرماه، با حضور سید محمود نبویان، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام و عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به بررسی لزوم پاسخگویی مسئولان مذاکره‌کننده در مورد نتایج توافق برجام پرداخت.

نبویان در این برنامه با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف در رابطه با نخواندن بخشی از ضمائم برجام بیان کرد: بسیاری از تعهدات ما در همین ضمائم بوده است، به طور مثال شما می‌دانید محدودیت های ما در توافق برجام چند ساله است؟ آقای روحانی گفته بودند محدودیت های ما 8 ساله است اما بنده عرض کنم در برجام محدودیت های 8 ساله داریم، 10 ساله، 15 ساله، 20 ساله و 25 ساله و بنده 12 مورد پیدا کردم که تا ابد ادامه داشت. تمام این موارد در ضمائم وجود دارد که آقای ظریف نخوانده اند.

وی در همین رابطه افزود: ضمیمه اول 29 صفحه است که تعهدات ما می‌باشد، ضمیمه دوم که تعهدات طرف های مقابل است 15 صفحه است، ضمیمه سوم همکاری های صلح آمیز است که 7 صفحه می‌باشد، ضمیمه چهارم کارگروه خرید است که 6 صفحه است، ضمیمه پنجم زمان بندی و ترتیبات اجرایی است که 6 صفحه می‌باشد.

او همچنین بیان داشت: در یکی از موارد در ضمیمه اول اینطور آمده است که ایران تمامی سوخت های مصرف شده تمام راکتورهای موجود در ایران که الان وجود دارد و آینده ایران خواهد داشت را باید به خارج از کشور منتقل شود، بنده از آقای صالحی سوال کردم، راکتورهای آینده یعنی تا چند سال بعد ایران باید این تعهد را انجام دهد؟ این بند هیچ زمان مشخصی ندارد.
حال این سوال مطرح می‌شود اگر برجام به این شدت نامطلوب است چرا دولت فعلی قصد دارد آن را احیا کند؟

نبویان در رابطه با این سوال اظهار داشت: در خود متن برجام آمده است که اگر شما یک طرفه عمل کردید و طرف دیگر تعهداتش را انجام نداد این امر به منزله توقف جزئی و یا کلی برجام خواهد بود، روی این مبنا ما بسیاری از تعهدات برجامی را انجام نمی‌دهیم و صنعت هسته ای خود را توسعه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: الان ما می‌خواهیم مذاکره کنیم که هم اقتدار هسته ای خود را حفظ کنیم و هم تحریم ها را برداریم، نکته بعدی این است که بالاخره تیم آقای ظریف یک تعهدی را برای ملت به بار آورده است، باید درباره این موضوع تدبیر شود، نمی‌شود به یکباره ما بگوییم به هیچ کدام از تعهدات پایبند نیستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل گفت: یک وقتی باید در حضور آقای ظریف توضیح بدهیم که چه کسی باعث شد که پرونده ایران به شورای امنیت برود و قطعنامه های سازمان ملل برای ما صادر شود، دولت نهم باعث شد یا شما این کار را انجام دادید؟ ما 7 قطعنامه از سال 85 گرفتیم اما پرونده ما بهمن 84 به شورای امنیت سازمان ملل رفت و دولت نهم مرداد 84 آمده بود، چرا پرونده ما به شورای امنیت رفته بود؟ در تمام قطعنامه ها آمده که شما تعلیق را شکسته اید، آقای روحانی در کتاب اهمیت دیپلماسی هسته ای خود می‌گوید تعلیق را من و ظریف انجام دادیم و خود ما نیز تعلیق را شکستیم. یکی از آنها یو سی اف اصفهان بود، آقای روحانی خودشان گفتند که به علت شکستن تعلیق یو سی اف اصفهان پرونده ما به شورای امنیت سازمان ملل رفت.

نبویان در رابطه با ماجرای تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس نیز گفت: مجلس برجام را مصوب نکرد، برجام در هیچ جای مملکت تصویب نشد، این برجام را آقای ظریف خودش امضا کرده است. دقیقا 23 تیر امضا شده و 29 تیر ذیل قطعنامه 2231 بردند، ما می‌دانیم اگر یک چیزی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باشد الزام بین المللی دارد، بعد از آن بود که برجام را به ایران آوردند، یعنی شما یک الزام بین المللی را دادید، آنچه که در 20 دقیقه تصویب شده طرح مجلس است، ما در کمیسیون بررسی برجام مجلس ابتدا یک طرح را ارائه دادیم که آقای لاریجانی قبول نکردند و خود ایشان یک طرح 9 ماده ای را نوشتند، این طرح 9 ماده ای ناظر به برجام بود که در 20 دقیقه امضا شد و ما با آن مخالف بودیم، برجام مصوب شده بود و آنرا مصوب شده به ایران آوردند.

وی در باطه با این سوال که آیا برجام سیاست های کلی نظام نبود؟ پاسخ داد: مقام معظم رهبری فرمودند من در جزئیات مذاکرات ورود نمی‌کنم، تعدادی خطوط قرمز تعیین کردند که آنها را رعایت کنند، بعد از آن مقام معظم رهبری گفتند: آقای ظریف آمدند پیش من و گفتند خطوط قرمز شما را هم نتوانستیم رعایت کنیم. اتفاقا دست تیم مذاکره کننده کاملا باز بود و می‌گفتند یک کلمه هم به مجلس گزارش نمی‌دهیم.
سید محمود نبویان در آخر گفت: بنده اعلام می‌کنم، از سال 92 تا 1400 که آقای ظریف، آقای عراقچی، آقای صالحی و آقای کمالوندی یک طرفه حرف های خود را می‌زدند و بنده ممنوع التصویر بودم در صداوسیما، یعنی شفاف به بنده گفتند چون بودجه ما رذا حذف می‌کنند ما به شما اجازه نمی‌دهیم در صداوسیما حضور داشته باشید هزاران بار اعلام کردم که آماده مناظره با تیم مذاکره کننده هستم و زنده هم برای مردم باید پخش شود، امروز هم اعلام می‌کنم بنده آمادگی دارم با هرکدام از این آقایان مناظره کنم.

برچسب‌ها:

نظر شما