شناسهٔ خبر: 50226475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

پژو ۵۰۸ پاسخ کمپانی شیرنشان فرانسوی به رقبایی مثل کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و ... محسوب می‌شود و می‌خواهد همچنان امیدها را در دل طرفداران سدان‌های فرانسوی نیمه لوکس نه‌چندان گران‌قیمت زنده نگه دارد. خصوصا نسل دوم این خودرو با طراحی کاملا تهاجمی و اسپرت توانسته نوع نگاه‌ها به سوی سدان‌های کمپانی پژو را به طور کامل تغییر دهد و آن بینش تمسخرآمیز سابق را به تحسین و تشویق تبدیل سازد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛  نسل اول پژو ۵۰۸ از سال ۲۰۱۰ به دسته محصولات تولیدی گروه صنعتی پژو سیتروئن فرانسه اضافه شد و تا سال ۲۰۱۸ روی خطوط تولید این کمپانی فرانسوی در کشور چین که با همکاری دانگ فنگ اداره می‌شود، حضور داشت. در این میان یک نسخه فیس‌لیفت از پژو ۵۰۸ نیز روانه بازارهای جهانی شد که به صورت محدود با مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به بازار کشورمان نیز راه پیدا کرد.

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

 

متاسفانه پژو 508 در ایران سرنوشتی بهتر از پژو ۴۰۷ و یا سیتروئن سی ۵ پیدا نکرد و به دلایلی مثل قیمت‌گذاری نامناسب، واردات بدون برنامه و خدمات پس از فروش نامناسب، علی‌رغم شایستگی فراوان نتوانست در برابر رقبای قدرتمندی مثل هیوندای سوناتا، تویوتا کمری، رنو تالیسمان و کیا اپتیما حرف چندانی برای گفتن در بازار ایران داشته باشد.

به هر صورت در این مقاله به طور کامل این سدان جذاب اما کم‌فروغ فرانسوی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم و تمامی اطلاعات ضروری پیرامون مشخصات فنی پژو 508 ، امکانات پژو 508 ، تجربه رانندگی و دیگر ویژگی‌های سدان مهجور فرانسوی را بررسی خواهیم کرد.

بررسی طراحی ظاهری پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

شاکله اصلی بدنه پژو ۵۰۸ نسل اول در دوران پیش از سال ۲۰۱۰ شکل‌گرفته و بنابراین در مقایسه با سدان‌های هم‌رده و جدیدتر بازار ایران که اکثر آنها محصول سال ۲۰۱۶ به بعد هستند، استایلی نسبتا ساده‌ و تا حدودی کلاسیک‌تر را از خود به نمایش می‌گذارد. با این حال فیس‌لیفت صورت گرفته روی چهره و نمای عقب این سدان فرانسوی باعث شده تا فرمی نسبتا مجلل و همه‌پسند برای چهره پژو ۵۰۸ رقم بخورد؛ به نحوی که حتی در حال حاضر و با وجود عرضه انواع سدان های جدید به بازار جهان، همچنان استایل ظاهری این خودرو می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 البته مسلما عنصر هیجان بصری به آن اندازه که در نسل دوم این خودرو تزریق شده است، در پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۶ مشاهده نمی‌شود. استایل بدنه نیز تا حدودی حجیم‌ بوده و اینطور به نظر می‌رسد که در مقایسه با نسل دوم خود کمی اضافه‌وزن دارد. اما با این حال همچنان پژو 508 نسل اول خوش‌فرمی ظاهری خود را حفظ کرده و نمایی کاملا قابل‌قبول و زیبا برای مشتریان ایرانی در زمان حاضر ارائه می‌دهد. در این بین طرح دلنشین و ساده جلو پنجره با نوارهای کرومی به همراه چراغ‌های مه شکن کوچک در جوانب سپر، لامپ‌های چهارضلعی LED درون کاسه‌چراغ‌ها و نیز سایر المان‌های اصلی چهره، موجب ایجاد فرمی قاطع اما دلنشین برای چهره پژو ۵۰۸ شده است.

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

درمجموع باید گفت که فرم ظاهری پژو ۵۰۸ در نوع خود کمی خاص به نظر می‌رسد و همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر رقبا خواهد داشت. با وجود این وقتی که 508 را با اپتیما جی اف یا رنو تالیسمان مقایسه می‌کنید، احتمالا در نگاه اول نظر شما به سمت آن دو سدان فرانسوی و کره‌ای خواهد چرخید اما اگر ذائقه خاص‌پسند بودن در شما بیشتر باشد، آن وقت احتمالا سلیقه شما با پژو ۵۰۸ بیشتر جور از آب در خواهد آمد.

نگاهی به داخل کابین پژو 508

در مورد طراحی داخلی اما اوضاع کمی نسبت به وضعیت بدنه متفاوت است؛ چراکه نوع طراحی داشبورد این خودرو کاملا نشانگر خودروهای نیمه لوکس دهه اول قرن ۲۱ است و تقریبا هیجان خاصی برای مشتری امروزی در آن احساس نمی‌شود. یک کنسول میانی حجیم که کلیدهای مختلف کنترل تهویه و غیره را روی خود جا داده به همراه نمایشگر و دریچه‌های هوای چهارضلعی، نمای اصلی داشبورد را تشکیل می‌دهند. غربیلک فرمان هم که در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد و حالتی نسبتا تخت یا دی-کات در پایین آن دیده می‌شود، آن طور که بایدوشاید نسبت به طراحی‌های امروزی جالب توجه و دلربا نیست. موقعیت دستگیره‌های درهای جلو نیز خیلی مطابق با ارگونومی بدن کاربر نبوده و انتظار می‌رفت جایگاه بهتری برای آنها در نظر گرفته شود.

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

چینش المان‌های صفحه آمپر نیز خیلی چنگی به دل نمی‌زند و نمایی کاملا ساده و کلاسیک را مقابل چشمان راننده ایجاد کرده است. کیفیت متریال داشبورد و رودری‌ها مناسب بوده و پلاستیک نسبتا مرغوب در ساخت آنها به کار رفته است. صندلی‌های این خودرو نیز کاملا راحت هستند و بدن سرنشین را به خوبی در آغوش می‌گیرند. از لحاظ میزان فضای پا نیز باید گفت که با توجه به فاصله محوری ۲۸۱۷ میلی‌متری، با یکی از جادارترین سدان های سایز متوسط موجود در بازار کشور مواجه هستیم که سرنشینان ردیف عقب آن محیطی راحت را مقابل خود خواهند دید.

ضمنا فضایی برابر با ۵۰۰ لیتر درون صندوق عقب این خودرو آماده پذیرش لوازم و اسباب کاربران است که کاملا کاربردی بوده و مطابق با احتیاجات یک خانواده پنج نفره ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ با کوچکترین پیشرانه ارایه‌شده برای این خودرو در بازارهای جهانی، به ایران آمده و جالب است بدانید که این موتور همان پیشرانه حاضر در محصولاتی مثل پژو ۲۰۰۸ ، سیتروئن سی 3 و محصولات برند دی اس است که حدود ۱.۶ لیتر حجم دارد. موتور پژو ۲۰۰۸ به سامانه مکش توربوشارژ مجهز است و قدرتی برابر با ۱۶۳ اسب بخار به علاوه نهایت گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته EAT6 ساخت آیسین به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

 همان‌طور که حدس می‌زنید شاید موتوری با این میزان قدرت در یک خودروی ۱۴۸۵ کیلوگرمی خیلی ‌نتواند به ترشح آدرنالین در بدن کاربر کمکی بکند و به اندازه رقبایی مثل تلیسمان، شتاب بالایی برای پژو ۵۰۸ فراهم آورد؛ اما با این حال لازم است بدانید که پژو ۵۰۸ موجود در کشورمان دارای شتاب صفر تا صد ۸.۹ ثانیه بوده و می‌تواند تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. بنابراین نه‌تنها عملکرد فنی این خودرو نسبت به توان پیشرانه کاملا مطلوب است، بلکه می‌تواند نسبت به بسیاری خودروهای حاضر در ایران سریع‌تر عمل کند.

 حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت این موتور نیز روی بدنه پژو ۵۰۸ برابر با 210 کیلومتر بر ساعت و ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده که قطعا نشانگر مقرون‌به‌صرفه بودن میزان مصرف این خودرو خواهد بود. همچنین باک ۷۲ لیتری پژو ۵۰۸ نیز می‌تواند شما را از نیاز به سوخت‌گیری‌های مداوم تا حد زیادی فارغ کند.

جدول مشخصات فنی پژو 508

ییسز

امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

پژو 508 از لحاظ امکانات با دست تقریبا پر به ضیافت ایرانیان آمده و اکثر آپشن‌های مشتری‌پسند را در لیست تجهیزات خود جا داده است. تیپ جی تی لاین این خودرو امکاناتی به شرح زیر را ارایه می‌دهد:

سانروف، آینه‌های کناری تاشونده برقی، آینه وسط ضد اشعه، خروجی برق ۱۲ ولت، روکش چرمی صندلی‌ها، ماساژور صندلی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی راننده با تنظیم برقی 8 حالته به همراه تنظیم الکتریکی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته برقی و تنظیم گودی کمر، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه با دریچه‌های عقب، استارت دکمه‌ای، ورود بدون استفاده از کلید، شش کیسه هوای جلو و پرده‌ای و جانبی، سیستم صوتی JBL با هشت اسپیکر، مانیتور ۷ اینچی لمسی، هداپ دیسپلی، دوربین دید عقب، بلوتوث و usb ، فرمان الکتروهیدرولیک چهار حالته با پدال شیفتر، اتولایت و نور بالای خودکار، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نورپ چراغ‌های جلو، مه شکن‌های جلو و عقب، چرخش چراغ سر پیچ، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، کنترل ترمزها در پیچ، رادار هشدار نقطه کور، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های کنترل پایداری و کشش، سیستم کنترل توقف در سربالایی و کروز کنترل.

تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

اولین چیزی که بعد از نشستن پشت فرمان پژو ۵۰۸ احساس خواهید کرد، راحتی مناسب صندلی‌ها و موقعیت قرارگیری نسبتا دقیق راننده است که سطح تسلط کاملی روی بدنه این خودرو برای کاربر به وجود می‌آورد. در لحظه به دست گرفتن فرمان احساس نشستن پشت یک خودروی لوکس با توان فنی بالا به شما دست می‌دهد که البته این مورد برای بازار ما به دلیل به‌کارگیری پیشرانه با توان فنی نسبتا پایین‌، شاید خیلی مصداق نداشته باشد و نتواند نیازهای روحی جوانان را کاملا پاسخ دهد.

در شروع حرکت متوجه لگ کوتاه سیستم توربو خواهید شد که پس از مدت کمی این مورد نیز رفع شده و بوست سیستم توربوشارژ وارد مدار خواهد شد. در این لحظه شتابگیری نسبتا متعادل و قابل‌قبول پژو ۵۰۸ را احساس خواهید کرد. سیستم تعلیق خودرو نسبتا نرم عمل می‌کند و در قیاس با حریفانی مثل تلیسمان راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. اما با این حال در مقایسه با تعلیق تویوتا کمری یا نیسان تیانا باید انتظار عملکرد خشک‌تری از پژو ۵۰۸ داشته باشید.

پژو ۵۰۸ را دقیق‌تر بشناسید؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

 از لحاظ کار با فرمان نیز باید گفت آن طور که انتظار می‌رود حس و حال جاده به طور دقیق به دستان راننده منتقل نمی‌شود و راننده واکنشهایی نسبتا مصنوعی را از غربیلک دریافت می‌کند. همچنین گرچه کاربران عادی احتمالا مشکل چندانی با عملکرد گیربکس ۶ سرعته و میزان سرعت و دقت آن تعویض دنده ها در هماهنگی با پیشرانه نداشته باشند اما افراد نکته‌سنج احتمالا نسبت به ضرایب دنده انتخاب شده برای خودرو انتقادهای خواهند داشت؛ چراکه در حالت اتوماتیک عملکرد گیربکس شاید خیلی مطابق با تمایلات اسپرت پسند نباشد. در حالت تعویض دستی دنده‌ها با پدال شیفتر نیز باید گفت که احتمالا افراد حرفه‌ای نسبت به سرعت عملکرد پدال شیفتر در تعویض دنده‌ها خیلی خوشنود نخواهد بود.

همچنین با وجود سیستم تعلیق نسبتا نرم، اتاق پژو ۵۰۸ تقریبا می‌تواند تعادل خود را در سر پیچ‌ها به خوبی حفظ کند و خودرو چسبندگی مناسبی ارائه می‌دهد. اما با این حال بروز حرکت گهواره یا بادی رول هنگام مانورهای پرشتاب و حین عبور از مسیرهای مارپیچ دور از انتظار نیست.

قیمت و رقبا

قیمت پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷ کارکرده در حال حاضر چیزی حدود 1 میلیارد و 250 تا یک میلیارد و 350 میلیون تومان در بازار برآورد شده اما باید بدانید که رونق بازار دست دوم این خودرو به اندازه رقبایی مثل تویوتا کمری، رنو تالیسمان، کیا اپتیما JF و هیوندای سوناتا LF اصلا پرحرارت نیست. دلیل این امر هم کاملا مشخص است؛ چراکه واردات محدود سبب شده تا خدمات پس از فروش چندانی روی پژو ۵۰۸ در بازار ارائه نشود و تنها به دلیل پیشرانه مشترک این خودرو با محصولاتی مثل پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی تری، مالکان این سدان فرانسوی می‌توانند با خیال راحت قطعات مورد نیاز موتور اتومبیل خود را در بازار پیدا کنند. اما از لحاظ لوازم بدنه قطعا صاحبان این خودرو در تنگنای بیشتری خواهند بود.

درمجموع باید گفت که پژو ۵۰۸ سدانی کاملا برازنده بود که می‌توانست در بازار ما خوش بدرخشد اما واردات محدود و بی‌برنامگی در عرضه باعث شد که مشتریان ایرانی خیلی به این سدان فرانسوی وارداتی اعتماد نکنند و در نتیجه فروش مطلوبی برای آن در ایران رقم نخورد.

برچسب‌ها:

نظر شما