شناسهٔ خبر: 50223878 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بررسی وضعیت رنو کولئوس در بازار ایران

این روزها خبرهای بسیاری پیرامون واردات خودرو منتشر می‌شود، اما با توجه به اظهار نظر وزیر صمت و برگشت طرح به مجلس از سوی شورای نگهبان، به نظر تا پایان سال جاری خودروی جدیدی وارد نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، این روزها خبرهای بسیاری پیرامون واردات خودرو منتشر می‌شود، اما با توجه به اظهار نظر وزیر صمت و برگشت طرح به مجلس از سوی شورای نگهبان، به نظر تا پایان سال جاری خودروی جدیدی وارد نخواهد شد. در این میان اسامی بسیاری جهت ورود به بازار خودرو مطرح می‌شود، که یکی از آن‌ها محصولات رنو و شاسی‌بلند باسابقه آنها یعنی کولئوس است.

با نگاهی به قیمت لحظه‌ای خودرو می‌بینیم که نسخه صفر کیلومتر مدل 2018 این فرانسوی خوش‌سیما در حدود دو میلیارد و 580 میلیون تومان قیمت خورده است، که بسیار بالاتر از ارزش جهانی است، به طور مثال در بازار دوبی رونو کولئوس 2018 در حدود 30 هزار دلار قیمت دارد. قطعاً ورود خودروهای 2021 باعث کاهش این قیمت خواهد شد و رنو کولئوس را به گزینه‌ای مناسب برای خرید خودرو بدل خواهد کرد.

آشنایی با رنو کولئوس

اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو در سال 2000 بود که نام کولئوس به گوش شنیده شد. کانسپتی با طراحی متفاوت از آنچه در دنیای شاسی ­بلندها رایج بود. اما با گذشت زمان فرم ساختارشکنانه آن عادی­ تر و سرانجام نسل اول کولئوس در سال 2008 به خط تولید وارد شد و بیش از 300 هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا از جمله ایران، به فروش رفت. نسل اول کولئوس آنچنان که باید موفق ظاهر نشد و تقریباً پس از معرفی زبان طراحی جدید محصولات رنو به حاشیه رانده شد تا این که پس از گذشت مدتی نسبتاً طولانی نسل جدید کولئوس در نمایشگاه خودرو پکن 2016 رونمایی شد. این در حالی بود که پیش از کولئوس، رنو با مدل کجار بازار شاسی‌بلندهای جمع‌وجور را هدف قرار داده بود، پس سرباز کهنه‌کار خود را با افزایش ابعاد به یک دسته بالاتر و به میان شاسی‌بلندهای متوسط فرستاد، تا شروعی دوباره در بازاری جدید داشته باشد.

طراحی رنو کولئوس

براساس استراتژی تعیین شده توسط سر طراح رنو، لارنس ون­درآکر که explore نام دارد، رنو به دنبال ماجراجویی و قدرتنمایی است. حدود یک چهارم بازار خودروی جهان به شاسی‌بلندها و یا کراس‌اورها اختصاص دارد و این آمار رو به افزایش است پس هر شرکتی دوست دارد سهمی در آن داشته باشد. کولئوس یکی از گزینه های رنو در این بازار داغ است.

انتظار خریداران شاسی ­بلندها، راحتی، فضای جادار کابین و عملکردی چالاک است، رنو کولئوس هم توانسته به خوبی این نیازها را برآورده کند.  کولئوس جدید ترکیبی از شاسی­ بلند تنومند با ویژگی­ ها و امکانات سدانی رده بالا مانند تلیسمان است. کولئوس به عنوان یکی از برترین محصولات رنو در عصر جدید، با لوگویی بزرگتر از قبل، کاپوت کشیده و استفاده از تزئینات کرومی در جای­جای بدنه سعی در ارتقا جایگاه خود در میان رقبا دارد. همچنین شاهد خطوط کشیده و برجسته در آن هستیم، در عقب هم نحوه نصب چراغ­ ها، آن را عریض ­تر جلوه می­دهد. البته از مشخصه­ های کلاسیک خودروهای شاسی­ بلند هم بهره ­مند است مانند: رینگ­ های بزرگ، سقف با ساختار آلومینیومی، ساختار محافظ ­گونه درها.

کابین و امکانات رنو کولئوس

با فاصله محوری 2710 و طول 4670 میلی‌متری، در دسته خودروهای طویل سگمنت خود قرار می‌گیرد، که این امکان را به کولئوس می‌دهد، تا فضای جادار کابینش را به رخ بکشد. فضای کابین رنو کولئوس ماهرانه مشخصه ­های یک شاسی ­بلند تنومند و کیفیت مورد انتظار از سدانی خانوادگی را مخلوط می­کند. کنسول مرکزی بزرگ آن تاکیدی بر راحتی فوق­العاده­ ای است، که سرنشینان تجربه خواهند کرد.

در داخل کابین به کمک خطوطی که هماهنگی کامل با زبان طراحی خارجی دارند، فضایی راحت و زیبا خلق شده است. صندلی­ ها هم با ابعاد و طراحی مناسبشان به خوبی سرنشین را مهار می­کنند. برای افزایش راحتی از فوم ­هایی با درجه تراکم متغیر در آن­ها استفاده شده است. طراحی کابین بگونه‌ای است که دید خوبی در هنگام رانندگی خواهید داشت. علاوه براین فضای بار با ساختار مدولار و ظرفیتی معادل با 624 لیتر در اختیار دارید که با کمک طبقه هوشمند قابل جابه ­جایی و قابلیت خم کردن صندلی­ های ردیف عقب، بیشتر هم می­شود. همچنین در داخل کابین فضاهای کاربردی جهت ذخیره اجسام به ظرفیت 35 لیتر وجود دارد.

مشخصات فنی رنو کولئوس

از نظر عملکرد، رنو کولئوس به لطف فاصله 213 میلی­متری از کف زمین و زاویه ورود و خروج 19 و 26 درجه، توانایی رفتن به هر نقطه ­ای را دارد. البته استفاده از سیستم چهارچرخ محرک جدید 4x4i این ویژگی را به بالاترین سطح رسانده است. کولئوس به لطف این تکنولوژی به بهترین شکل توانایی­ های حرکتی خود را به رخ رقیبان کشانده است. به لطف سوئیچی که در کنسول قرار دارد استفاده از سیستم چهارچرخ محرک بسیار آسان است. به کمک این سوئیچ انتخاب حالت رانندگی بین دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل امکان­ پذیر است. در صورتی که 4WD را انتخاب کنید گشتاور لازم به­ طور خودکار بین چرخ­ های جلو و عقب تقسیم می­شود. همچنین در سرعت‌های پایین و زمانی که چسبندگی کمی دارید، امکان انتخاب سیستم انتقال قدرت به تمام چرخ ­ها موسوم به 4WDLOCK وجود دارد. علاوه ­براین سیستم جدید، با خنثی کردن بیش و کم­فرمانی ایمنی و پایداری مضاعفی را به همراه می­ آورد.

برای انتقال قدرت هم جعبه­ دنده CVT X-Tronic قابل انتخاب است. که با ارتقای تکنولوژی آن نسبت به نسل قبل، مشخصات عملکردی و اقتصادی بهتری را ارائه می‌دهد. این جعبه‌دنده را پیشرانه 2.5 لیتری به قدرت 170 اسب‌بخار همراهی می‌کند.

پس از تجربه رانندگی با کولئوس به این نتیجه می‌رسید، که رقبای آسیایی با حریفی قدر روبرو هستند. توجه رنو به خواسته­ های مشتریان در اقصی نقاط جهان، کولئوس را به سطحی قابل قبول و فراتر از نسل گذشته رسانده و به یکی از گزینه‌های اصلی برای خرید خودرو بدل کرده است.

اگر این مطلب برایتان جذاب بود می‌توانید به سایت باما مراجعه کنید و از بخش اخبار روز خودرو به‌روزترین مطالب این حوزه را مطالعه کنید.

نظر شما