شناسهٔ خبر: 50223157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از شهر معمولان ۳۰ ماه پس از سیل| واحدهای مسکونی بی‌سرپناهان در آستانه فصل بارش و دایک حفاظتی شهر نیمه کاره رها شد+تصویر

گروه استان‌ها- شهر معمولان ۳۰ ماه پس از سیل ویرانگر بهار ۹۸ حال و روز خوبی ندارد؛ در حالی که دایک حفاظتی شهر نیمه کاره رها شده، مردم نگران بارش‌های پاییزی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، مهمان ناخوانده سیل فروردین‌ماه 98علاوه بر بی‌خانمانی هزاران نفر در شهر پلدختر، خسارات جبران‌ناپذیری به معمولان وارد کرد، به‌طوری‌که خانه‌های شهری در ضلع غربی شهر و روستاهای این بخش تا سقف در گل‌ولای فرو رفتند و سفره‌های هفت‌سین غرق در اندوه کشکان شد.

از روزهای پُر آشوب سیل و سرگردانی مردم شهر معمولان 30ماه گذشته است اما برخی آثار و خرابیهای سیل همچنان در بخش معمولان پابرجاست و علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز 40 درصد سیل‌زدگان مستقر در سایت شهید سلیمانی معمولان تکمیل نشدند تا مردم در آنها ساکن شوند سایت سیل‌زدگان معمولان دارای 230 قطعه و 259 واحد مسکونی است که از این 259 قطعه حدود 60 درصد به بهره‌برداری رسیده و مابقی سیل‌زدگان به دلیل تورم و گرانی مصالح ساختمانی نتوانستند منازلشان را تکمیل کنند، معابر، جداول و خیابان‌های این سایت هم هنوز مشکلاتی دارند و ساخت و ساز در این سایت متوقف شده است تا سیل‌زدگان بهار 98 در آستانه فصل بارش‌ها همچنان بدون سرپناه باشند.

با وجود 930 روز از سیل ویرانگر دایک حفاظتی این شهر تکمیل نشده و بیش یکسال است که به سبب کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده است، این پروژه در قسمت پرخطر شهر یعنی از پل ابراهیم آباد تا انتهای قسمت جنوبی شهر احداث نشده تا مردم معمولانی باز هم نگران آغاز فصل بارش‌ها باشند.

لزوم بازسازی محور معمولان به پلدختر و مرکز لرستان

یکی از اصلی‌ترین مطالبه مردم بخش معمولان بازسازی محور معمولان به مرکز لرستان و مرکز شهرستان پلدختر است که با گذشت 30 ماه از سیل هنوز حتی یک کیلومتر آن به بهره‌برداری نرسیده و قسمت‌های زیادی از این محور هم‌چنان شنی، خاکی و غیر ایمن است و با اولین بارندگی ارتباط بخش معمولان با مرکز شهرستان و استان قطع می‌شود.

پل‌های ارتباطی برگلان سوخته، مونه بن لار ، برآفتاب غزال، ریخان سه، تودار شاکرمی و بن‌تومان با گذشت 930 روز بعد از بحران سیلاب هنوز احداث نشده و مردم این روستاها با وجود محور جایگزین مشکلات فراوانی برای تردد و فروش محصولات کشاورزی دارند که ضرورت دارد تا قبل از فصل بارش‌ها این پل‌ها تعیین‌تکلیف شوند.

شغل بیش‌تر مردم منطقه معمولان کشاورزی بوده و آنان در سیلاب فروردین‌ماه محصولات و زمین‌های کشاورزی و باغات خود را از دست دادند، به‌طوری‌که بخشی از زمین‌های کشاورزی در حاشیه کشکان اصلاً وجود خارجی ندارند و به سنگلاخ تبدیل شده که بعد از 30ماه از سیلاب هنوز خسارت این زمین‌ها به کشاورزان آسیب‌دیده پرداخت نشده‌است.

مشکلات شهر سیل‌زده معمولان به اینجا ختم نمی‌شود، هنوز برای 40 واحد مسکونی که در سیلاب تخریب شدند زمین در نظر گرفته‌نشده و مردم نگران هستند که نتوانند تا قبل از بارش‌ها سرپناه مناسب داشته باشند.

گلزار شهدای معمولان که به سبب همجواری با رودخانه کشکان در سیلاب 98 دچار خسارت و رانش شد تا خانواده‌های شهدا دل نگران سقوط این گلزار به رودخانه کشکان باشند بعد از گذشت دو سال با مطالبه‌های مردم و خانواده‌های شهدا در هفته دولت با حضور مسئولان کلنگ زنی شد اما خانواده‌های شهدا همچنان نسبت به اقدم غیرکارشناسی شرکت آب منطقه‌ای در احداث دایک حفاظتی برای گلزار شهدا گلایه دارند و هنوز نسبت به خطر سقوط قبور مطهر شهدا به داخل کشکان گلایه مند هستند و می‌گویند اقدامات غیرکارشناسی نمی‌تواند جلوی وحشی شدن کشکان را بگیرد.

دایک حفاظتی معمولان نیمه کاره رها شده است

جواد نظری عضو شورای شهر معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با گذشت بیش از دو سال از سیل فروردین ماه 98 دایک حفاظتی شهر معمولان نیمه کاره رها شده است، این پروژه در قسمت پر خطر شهر از پل ابراهیم آباد تا انتهای قسمت جنوبی در این دو سال حتی یک سنگ هم به عنوان دایک حفاظتی به خود ندیده و تعطیل بوده است.

وی افزود: بیش از 40 خانوار سیل زده معمولانی به دلیل عملی نشدن وعده نوبخت معاون وقت رئیس جمهور در بحث تهیه زمین جهت ساخت منزل خانوارهای سیل زده همچنان بلاتکلیف و در قسمت سیل زده شهر سکونت دارند.

عضو شورای شهر معمولان عنوان کرد: منطقه‌ای که این 40 خانوار سکونت دارند در خطر سیلاب است و خبری از ساخت دایک حفاظتی نیست که امیدواریم استاندار لرستان، مسئولان آب منطقه ای لرستان و نماینده پلدختر و معمولان‌ تا قبل از شروع بارندگی ها این پروژه را پیگیری کنند.

توقف یکسال احداث دایک حفاظتی معمولان !

علی غلامی رئیس شورای شهر معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بعد از گذشت 30 ماه از سیلاب سال 98  این شهر همچنان با مشکلات پساسیل دست و پنجه نرم می‌کند اظهار داشت: متاسفانه اقدامات خوبی در شهر معمولان صورت نگرفته و پروژه‌های سیل نیمه کاره رها شده است که با توجه به نزدیک شدن فصل بارش‌ها مطالبه مردم این شهر تکمیل این پروژه‌هاست تا مجدد در معرض تهدید سیلاب قرار نگیرند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کشوری و استانی وعده‌های زیادی برای حل مشکلات پساسیل دادند اما در مقایسه با سایر مناطق سیل زده استان اقدمات خوبی در بخش معمولان صورت نگرفته است افزود: 45 تا  50 خانوار سیل‌زده شهر معمولان با گذشت بیش از 30 ماه از سیل همچنان سرگردان هستند و نه دیواره ساحلی در آن نقاط اجرا می‌شود که ایمن باشند و نه زمین معوض در اختیار آنها قرار می‌دهند که به نقاط امن منتقل شوند!

رئیس شورای شهر معمولان با ییان اینکه بیش مطالبه مردم ضلع غربی معمولان احداث دیواره ساحلی بود که مسئولان تصمیم گرفتند دایک حفاظتی خاکی و سنگی احداث کنند که همین هم بیش از یکسال است به دلیل سو مدیریت و کمبود اعتبار متوقف و نیمه کاره رها شده عنوان کرد: دایک حفاظتی معمولان در نقاط پرخطر شهر احداث نشده و توقف یکساله احداث آن نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است و ترس از این دارند که منازل بازسازی شده آنها یکبار دیگر طعمه سیل خروشان کشکان شود.

وی بیان کرد: برای مردم معمولان قابل قبول نیست که بعد از گذشت 30 ماه از سیل همچنان شاهد مشکلات پساسیل باشند که مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند که دلیل بی توجهی‌ها به بخس معمولان چیست؟ چرا دایک حفاظتی معمولان بیش از یکسال است متوقف شده است.

نیمه کاره ماندن نصف منازل مسکونی سیل‌زدگان معمولان !

غلامی با اشاره به اینکه برای پیگیری مشکلات پساسیل معمولان به همراه شهردار معمولان به دیدار مدیرکل مدیریت بحران استان رفتند گفت: مدیرکل بحران وعده‌هایی برای حل مشکلات دادند که امیدواریم آنها را عملیاتی کند، مردم معمولان نگران، معترض و ناراضی هستند چون بارها برای حل مشکلات پساسیل به شهرداری، بخشداری و مدیریت بحران استانداری مراجعه کردند ولی مشکلاتشان برطرف نشده است.

وی تصریح کرد: خواستار حضور استاندار جدید لرستان در بخش معمولان هستیم تا به عینه مشکلات را ببیند چون بیشتر از این از دست ما بر نمی‌آید، مردم از ما می‌خواهند و برایشان قابل قبول نیست که برای چندمین بار در معرض تهدید سیل قرار بگیرند و خواستار حل سریع مشکلات هستند.

رئیس شورای شهر معمولان با بیان اینکه بالغ بر نصف منازل سایت سیل‌زدگان معمولان نیمه کاره باقی مانده است خاطر نشان کرد: به سبب تورم و گرانی مصالح تکمیل منازل توسط مردم امکان پذیر نیست که از دولت تقاضا داریم.

متاسفانه بنیاد مسکن بیشتر پروژه‌ها را در سایت شهید سلیمانی نیمه کاره رها کرده و بهسازی، جدول گذاری، آسفالت خیابان‌ها نیمه کاره است و پیاده‌روها هم هنوز تکمیل نشده است، دیواره حائل شمالی سایت که مشرف به ترانشه است احداث نشده و در صورت بارندگی مشکلاتی برای سیل زدگان ایجاد می شود و احتمال تخریب و رانش هم وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه رودخانه کشکان باقی مانده و افرادی هم که در سایت سیل‌زدگان زمین معوض گرفتند منازلشان در حاشیه رودخانه به صورت خرابه باقی مانده که قرار بود آب منطقه‌ای و بنیاد مسکن آنها را جمع‌آوری کنند که فعلا این کار صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر معمولان با بیان احداث دایک حفاظتی خاکی و خشت چنی برای گلزار شهدای معمولان جوابگو نیست و با اولین بارشها احتمال ریزش آن وجود دارد عنوان کرد: از مسئولان استانی تقاضا داریم تکمیل دایک حفاظتی شهر معمولان،  منازل نیمه کاره،  دیواره ساحلی گلزار شهدای شهر معمولان،تعیین تکلیف 45 خانوار سیل‌زده حاشیه کشکان و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی را تا پیش از شروع بارندگی‌ها در دستور کار قرار دهند.

فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم آخرین وضعیت پساسیل معمولان را تشریع کرد؛

حسن رضائیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه متوالی دایک حفاظتی شهر معمولان شرکت آب منطقه‌ای است اظهار داشت: ما خودمان هم از وضعیت دایک حفاظتی شهر معمولان راضی نیستیم چون اعتبارش قطره چکانی است اتفاق خاصی نیفتاده و قسمتی از دایک احداث ولی تکمیل نشده که به یک دغدغه و بحران برای مردم این شهر تبدیل شده است که به طور جد در حال پیگیری هستیم و این مشکل منعکس شده است که بحث اعتباری آن تامین شود تا به نتیجه برسد و این از دغدغه‌های ماست و باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه منازلی که در شهر معمولان در بستر رودخانه کشکان قرار دارند و زمین معوض گرفتند باید تخریب شوند افزود: ورود پیدا کردیم تا مردم در فصل بارندگی مشکل نداشته باشند، از چند اداره کل استانی هم کمک گرفته تا این بحث به نتیجه برسد.

فرماندار پلدختر با اشاره به اینکه منازلی که درحریم و بستر رودخانه کشکان قرار دارند باید تخریب شوند و تقاضای بیل مکانیکی برای تخریب آنها گرفته شده تا مسیری ایجاد شود و مردم در تردد مشکل نداشته باشند عنوان کرد: برخی سیل‌زدگان حاشیه رودخانه کشکان در داخل شهر معمولان در حریم رودخانه قرار نگرفتند و تقصیری بر گردن متولیان شهرستان پلدختر نیست چون اگر در بستر رودخانه قرار می‌گرفتند مسئولان الزام داشتند معوض این زمین‌ها را تامین کنند ولی چون خارج از حریم هستند نمی‌توانیم زمین در اختیار آنها قرار دهیم البته این افراد تسهیلات بازسازی گرفتند.

انتقال دغدغه سیل‌زدگان معمولان به استاندار جدید

وی با اشاره به اینکه به طور جد از طریق استاندار جدید در حال پیگیری برای این افراد هستیم بیان کرد: دغدغه مردم شهر معمولان به استاندار جدید لرستان منتقل شده است، ما شرایط سخت و بحرانی مردم را درک می‌کنیم و به مردم حق می‌دهیم، آنچه در حریم رودخانه است است باید تخریب شود و آنچه که خارج از حریم رودخانه قرار دارد باید بازسازی شود.

رضائیان در رابطه با نخاله‌های ساختمانی حاشیه رودخانه کشکان در داخل شهر معمولان گفت: شهرداری باید مکانی برای نخاله‌های ساختمانی در نظر بگیرد که در مسیری قرار نگیرند و در آینده مشکل ایجاد کنند، بستر رودخانه باید همیشه پاک و تمیز نگه داری شود تا آب مایع حیات است و کشاورزی ما به این آب وابسته است، پیگیری می‌کنیم که لایروبی رودخانه کشکان در داخل شهر معمولان انجام شود و مکانی هم که برای نخاله‌های ساختمانی قرار است در نظر بگیرند تعیین تکلیف شود.

وی درباره منازل نیمه کاره سایت سیل‌زدگان معمولان تصریح کرد: 11 هزار واحد خسارت دیده سیل و پنج هزار واحد احداث شده در استان وجود دارد که تعدادی از آنها تکمیل شده و تعدادی هم که به دست پیمانکار سپرده شده نیمه کاره باقی مانده و بنیه مالی مردم اجازه نداده که خودشان منازل را تکمیل کنند که در دولت جدید این موضوع مطرح شده که تسهیلاتی برای مناطق سیل‌زده کشور در نظر بگیرند که استان لرستان و شهرستان پلدختر هم یکی از مناطق سیل‌زده خاص کشور است که امیدوارم با اختصاص این تسهیلات این دغدغه مردم هم برطرف شود.

تکمیل پل ابراهیم آباد 2 ماه دیگر!

فرماندار پلدختر در رابطه با انتقادها در مورد احداث دیواره ساحلی گلزار شهدای این شهر خاطر نشان کرد:آنچه که برآورد شده نگاه مهندسی و فنی است و هر فردی متناسب با توانایی و بضاعت علمی خود می‌تواند اظهار نظر کند، تا مشاوران پروژه‌ای را مطالعه نکنند اتفاق خاص فنی نمی‌افتد، مشاوران آب منطقه‌ای این طرح را مطالعه کرده چون ارتفاع دیواره خاکی خیلی زیاد است باید سنگ چینی شده و دایک حفاظتی و سنگی برای آن زده شود،که تا زمان تخصیص اعتباری باید تزریق بتن هم برای آن انجام شود ولی پایه آن باید احداث شود که پایه‌ای که شرکت آب منطقه‌ای در حال احداث آن است یک کار مهندسی و معقول و منطقی است و آنچه در حال انجام است یک کار مطالعه شده است که برای تکمیل آن مطالبه خانواده معزز شهدا پیگیری می‌شود تا منتج به نتیجه تکمیلی شود.

رضائیان در رابطه با پل ابراهیم آباد معمولان اظهار داشت: بعد از گذشت زمانی و پیگیری‌های مکرر و متعددی که انجام شد خوشبختانه عرشه آن در حال نصب است که امیدوارم در یک بازه زمانی یک تا دوماهه تکمیل شود.

انتهای پیام/646/ ت

نظر شما