شناسهٔ خبر: 50222998 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استخر پرورش آرتمیای دشت فسندوز میاندوآب ۶۰ هکتار توسعه می یابد

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: ۴۵ هکتار استخر پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب فعال بوده و ۶۰ هکتار در دست احداث است که تلاش می‌شود تا پایان سال آماده احداث و بهره برداری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: دشت فسندوز میاندوآب محلی منحصر به فرد است که به صورت استاندارد و پایلوت از سال ۱۳۹۳ تاکنون آرتمیا در آن تولید می‌شود.

وی بیان کرد: شیلات استان با هماهنگی ادارات مرتبط در زمینه تولید پرورش آرتمیا اورمیانا در دشت فسندوز فعالیت دارد و این نوع منحصر به فرد در آذربایجان غربی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: در سایر نقاط کشور به ویژه در کرمان نیز آرتمیا فرانسیسکانا تولید می‌شود و محیط زیست با یک حرکت بسیار مطالعه شده، اجازه نمی‌دهد هیچکدام از این گونه‌ها جابه‌جا شوند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در استان ۴۲۰ مرکز، مزرعه و مجتمع فعال آبزی پروری وجود دارد، افزود: با توجه به تنوع گونه‌ای زیاد در این استان مجتمع‌ها و مراکز تکثیر و پرورش کم نظیر و حتی بی نظیر نیز در این استان وجود دارد و از لحاظ تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی جزو اولین مراکز تکثیر می‌باشیم.

قریشی اضافه کرد: با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی و فرهنگ مصرف خانوار‌ها مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم کمرنگ است و نیازمند ترویج فرهنگ مصرف آبزیان از طریق مراکز تحقیقاتی، صدا و سیمای استان و تخصیص مراکز فروش ماهی هستیم.

وی صید بی رویه ماهی در سد ارس را تهدید جدی برای دریاچه دانست و بر حفظ تمرکز بر روی ارس و فوریت ایجاد و استقرار یگان حفاظت با توجه به امنیت منطقه تاکید کرد.

وی بیان کرد: لازم است جهت حمایت از پرورش دهندگان ماهی استان از صنایع کوچک مقیاس، راه اندازی مزارع ماهیان زینتی، جلبک و زالو در سطح استان پیگیری شود.

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می‌تواند زیست کند، ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.

سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز زینتی پرورش داده می‌شود.

انتهای پیام/ز

نظر شما