شناسهٔ خبر: 50218646 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دیپلماسی فناوری/۱۱؛ نقی‌‎پور در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی، تحقق شبکه ملی اطلاعات را راحت‌تر می‌کند/ دولت‌های قبلی طرح‌های مهم فناوری را نیمه‌کاره رها کردند

کارشناس کسب‌وکارهای نوپا گفت: برای دستیابی به جایگاه مطلوب در اقتصاد دیجیتال باید ارتباط مستمر با شبکه جهانی اینترنت را حفظ کرده و فرایندهای پیچیده اداری را در مسیر توسعه کسب‌وکارها تسهیل کنیم.

صاحب‌خبر -

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، در یک دهه گذشته فضای کسب‌وکار در کشور دچار تغییرات بزرگی شده و اکنون میلیون‌ها نفر از مردم به واسطه فعالیت در فضای مجازی امرارمعاش می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان کسب‌وکارهای اینترنتی پایه اقتصاد دیجیتال است و حمایت از آن‌ها موجب توسعه این حوزه اقتصادی می‌شود.

معمولاً شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور برای توسعه کسب‌وکار خود از ابزارهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی استفاده می‌کنند. به‌ویژه در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بسیاری از فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف بخش زیادی از کسب‌وکار خود را به شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینترنتی منتقل کرده و محصولات خود را از طریق سرویس‌های آنلاین به مردم ارائه می‌دهند. باتوجه به لزوم توسعه روزافزون فناوری اطلاعات در کشور از مسئولان انتظار می‌رود برنامه‌ریزی دقیقی برای حمایت از کسب‌وکارهای این حوزه کرده و زمینه ارتقای جایگاه صنعت آی‌سی‌تی در منطقه و جهان را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید:

افزایش فیلترشکن‌ها، ضربه به پیکره فرهنگ کشور/ دستیابی به اهداف اقتصاد دیجیتال با ایجاد محدودیت ممکن نیست

تحقق اهداف سند معماری شبکه ملی اطلاعات با توجه به دیپلماسی فناوری/ ایجاد شبکه‌ امن فراملی با همکاری کشورهای عضو اتحادیه شانگهای

در همین رابطه با مصطفی نقی‌پور کارشناس حوزه کسب‌وکارهای نوپا و اقتصاد دیجیتال گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی، تحقق شبکه ملی اطلاعات را راحت‌تر می‌کند/ دولت‌های قبلی طرح‌های مهم فناوری را نیمه‌کاره رها کردند

توسعه زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت در سال‌های اخیر کافی نبوده است

آنا: فعالیت‌های انجام شده برای توسعه دسترسی عمومی به اینترنت در دولت دوازدهم را تا چه میزان موجب افزایش بازدهی صنعت فناوری اطلاعات در کشور می‌دانید؟

نقی‌پور: در همه کشورهای جهان دسترسی به اینترنت زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال است. یعنی بدون توسعه زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت هیچ کشوری به اهداف خود در حوزه اقتصاد دیجیتال دست نیافته است. فعالیت‌های که در دولت‌های قبلی در این حوزه انجام شده است به هیچ عنوان کافی نبوده و باید تلاش بیشتری برای توسعه زیرساخت‌ها صورت گیرد. البته در سال‌های اخیر به واسطه توسعه ابزارهای فناوری فضای نوآوری نیز در کشور گسترش یافته ولی اجرای برخی از طرح‌ها می‌تواند موجب از بین رفتن تمامی زحمت‌های چند سال گذشته شود.

در خصوص طرح‌هایی نظیر طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی باید بازبینی دقیقی در کلیات آن صورت گیرد و نمایندگان تمامی جزئیات را ضمن مشورت با کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات بررسی کنند.

نیاز مستمر کسب‌وکارهای اینترنتی به ارتباط با شبکه جهانی وب

آنا: تکمیل شبکه ملی اطلاعات و افزایش ظرفیت تولید تجهیزات بومی چه تاثیری بر صنعت فناوری اطلاعات خواهد گذاشت؟

نقی‌پور: کشور نیاز دارد که شبکه ملی اطلاعات قدرتمندی داشته باشد ولی تجربه اجرای چنین طرح‌هایی در دولت‌های گذشته نشان می‌دهد معمولاً این پروژه‌ها پس از مدتی نیمه‌کاره رها شده و حتی در برخی از موارد موجب ایجاد محدودیت برای کاربران می‌شود. نمی‌توانیم تنها با شعار حمایت از تجهیزات بومی منتظر تحولی بزرگ در صنعت فناوری اطلاعات باشیم. یعنی باید به طور دائم با دنیا ارتباطات داشته و در کنار آن از توانمندی‌های داخلی با استفاده از جدیدترین روش‌های فناورانه بهره ببریم. شبکه اینترانت ملی تنها می‌تواند تسهیل کننده ارتباطات داخلی باشد که هم اکنون مشکلی جدی هم در این زمینه در کشور وجود ندارد. در حال حاضر کسب‌وکارهای مختلفی در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند و اکثر کسب‌وکارهای بزرگ نیز سرورهای اختصاصی خود را در داخل کشور دارند. بدون شک کشور نیاز دارد که برای رشد اقتصادی، نوآوری و صادرات فناوری با دنیا در ارتباط داشته باشند.

ایران به ارتباط سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای صاحب‌نام در حوزه فناوری نیاز دارد و اگر چنین برنامه‌ای را در پیش نگیریم عملاً به فناوری‌های لبه دانش دست پیدا نمی‌کنیم و دچار عقب‌ماندگی می‌شویم.

در وضعیت اقتصادی کنونی درآمدهای ارزی و دلاری می‌تواند ارزش‌افزوده بسیار زیادی برای کشور داشته باشد و یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای کسب درآمد ارزی افزایش پهنای باند اینترنت است. برای اینکه بتوانیم اقتصاد قدرتمندی‌تری داشته باشیم باید بیش از گذشته به فرصت‌ها و مزیت‌های صادرات فناوری اطلاعات توجه کنیم. به نظر بنده شبکه ملی اطلاعات اکنون نمی‌تواند تمام نیازهای فناوری اطلاعات را پوشش دهد. در صورتی که اینترنت جهانی را فدای اینترانت داخلی کنیم صدمه جدی به کشور وارد خواهد شد.

لزوم ارتقای جایگاه صنعت فناوری اطلاعات ملی در منطقه و جهان

آنا: استفاده از ابزارهایی نظیر دیپلماسی فناوری و توسعه ارتباطات بین‌المللی چگونه بر صنعت فناوری اطلاعات تأثیر می‌گذارد و آیا ارتباط با کشورهای صاحب نام در حوزه فناوری می‌تواند موجب افزایش بازدهی صنعت آی‌سی‌تی شود؟

نقی‌پور: اکنون سرعت رشد فناوری در جهان به قدری زیاد است که کشورهای باید در کوتاه مدت برای توسعه اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی کرده و در این مسیر از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده کنند. ایران به ارتباط سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای صاحب‌نام در حوزه فناوری نیاز دارد و اگر چنین برنامه‌ای را در پیش نگیریم عملاً به فناوری‌های لبه دانش دست پیدا نمی‌کنیم و دچار عقب‌ماندگی می‌شویم. وضعیت و جایگاهی که از لحاظ فناوری در منطقه و جهان داریم به هیچ عنوان زیبنده کشور بزرگ و قدرتمندی همچون ایران نیست. ایران حداقل باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ فناوری باشد و متأسفانه در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم جهش چشمگیری در رتبه جهانی فناوری را تجربه کنیم.

تمام کشورهایی که به هاب منطقه‌ای تبدیل شدند برنامه‌ای ۲۵ ساله داشتند و از زمان شروع برنامه تا اتمام آن به تمامی جزئیات توجه و به آن‌ها عمل کردند.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی در هر سال شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات را در کشورهای مختلف بررسی می‌کنند و بر اساس ارزیابی‌های استاندار رتبه‌بندی معینی را ارائه می‌کنند. از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در این نظام رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها است.

تحقق اهداف سند معماری شبکه ملی اطلاعات با توسعه کسب‌وکارها

آنا: طبق سند ابلاغی از شورای عالی فضای مجازی ایران تا سال ۱۴۰۴ باید به هاب ارتباطی منطقه تبدیل شود. آیا دستیابی به این هدف صرفاً با اتکا به توان داخلی و استفاده از تجهیزات بومی امکان‌پذیر است؟

نقی‌پور: با وجود برخی از طرح‌ها در کشور در آینده نزدیک به هاب ارتباطی منطقه تبدیل نمی‌شویم و ممکن است شرایط بدی را تجربه کنیم. تمام کشورهایی که به هاب منطقه‌ای تبدیل شدند یا برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنند برنامه‌ای ۲۵ ساله دارند و در از زمان شروع برنامه تا اتمام آن به تمامی جزئیات توجه و به آن‌ها عمل می‌کنند. برای تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای در غرب آسیا نیاز داریم همزمان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی با شرکت‌های بزرگ فناوری ارتباط داشته باشیم تا این شرکت‌ها بخشی از تجهیزات و زیرساخت‌های خود را در ایران مستقر کنند.

بیشتر بخوانید:

بازتعریف ارزش‌های فناوری اطلاعات لازمه ورود به اقتصاد دیجیتال/ تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی با فناوری‌های بومی

دستگاه دیپلماسی توجه کافی به صنعت فناوری اطلاعات ندارد/ ارتقای بهره‌وری صنایع با به‌کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات

نباید شرایطی در کشور حاکم باشد که به‌جای جذب سرمایه‌های انسانی جوانان با استعداد به فکر مهاجرت باشند. قطعاً مهندسان جوان ایرانی استعداد تبدیل کردن ایران به هاب ارتباطی منطقه را دارند و باید از توانمندی‌های آن‌ها در مسیر درست استفاده کرد. دیگر مواردی که می‌تواند کمک بزرگی به شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات کند تسهیل فرایندهای پیچیده اداری است. وقتی کشوری زیرساخت‌های ارتباطی خود را به کشور دیگری انتقال می‌دهد یعنی سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده و قصد همکاری طولانی بلندمدت را دارند. قطعاً توسعه کسب‌وکارها نیز تأثیر زیادی در دستیابی به هدف تعیین شده در سند معماری شبکه ملی اطلاعات دارد.

انتهای پیام/۴۱۴۴/

نظر شما