شناسهٔ خبر: 50216013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خطری بدتر از سیل ۹۸ در انتظار ‌شیرازی‌ها/ ۲۵۰ هکتار از اراضی شمال‌غرب شیراز‌ در مسیر گسل ‌قرار دارد

گروه استان‌ها - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: به سبب عدم رعایت ضوابط شهرسازی در ارتفاعات شمال‌غرب شیراز ، خطری بدتر از سیل ۱۳۹۸ جان صدها هزار تفر از شهروندان شیراز را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بیست و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز شامگاه یکشنبه با چند دستور کار و همچنین نطق پیش از دستور غلامعلی ترابی درباره عدم رعایت ضوابط شهرسازی در ارتفاعات شمال‌غرب شیراز برگزار شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اظهار داشت: به سبب عدم رعایت ضوابط شهرسازی در ارتفاعات شمال‌غرب شیراز ، خطری بدتر از سیل 1398 جان صدها هزار تفر از شهروندان شیراز را تهدید می‌کند.

ترابی افزود: متأسفانه اخیراً بحثی در حوزه توسعه شهر شیراز از سمت شمال‌غرب مطرح است که سبب نگرانی فراوان در جامعه علمی و شهرسازی و دوستداران شیراز و محیط زیست شهری شده و  اتفاقی که در سنوات گذشته افتاده شائبه کوه‌خواری و زمین‌خواری توسط دستگاه‌های دولتی را مطرح کرده است.

وی با  بیان این سوال که آیا در توسعه شهرها ضوابط شهرسازی جایگاهی دارد یا خیر از افکارعمومی پرسید:  آیا ملاک توسعه شهرها ضابط است یا نفوذ و رابطه ؟ کارشناسان خطرناک‌ترین توسعه برای شیراز را از سمت شمال غرب مطرح می‌کنند و چگونه کارگروه امور زیربنایی استان بدون لحاظ کوچکترین دیدگاه شهرسازی پهنه‌های غیر قابل سکونت را به عنوان پهنه اداری و مسکونی، مورد تصویب قرار می‌دهد؟

ترابی با بیان این پرسش که آینده شیراز چه خواهد شد و آیندگان درباره مسئولین چگونه قضاوت خواهند کرد اظهار داشت:  اکنون و به عنوان عضو شورای اسلامی شهر شیراز هشدار می‌دهم که می‌خواهند حدود 250 هکتار از اراضی واقع بر روی غارهای آهکی و در مسیر گسل را تبدیل به بافت مسکونی و اداری کنند و جان صدها هزار نفر از مردم شیراز را به خطر اندازند.

وی در ادامه با خطاب قراردادن  مدیر کل دادگستری استان فارس و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی  گفت: اکنون اگر جلوی این فاجعه انسانی و زیست محیطی گرفته نشود در آینده نزدیک، بسیار دیر است و بعضی از مسئولین به واسطه تخلفات انجام شده باید مورد مواخذه قرار گیرند و بعضی از مسئولین به واسطه کارهای انجام نداده تنبیه شوند.

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در ادامه هشدار داد: اگر مانند سیل شیراز جان شهروندان و مسافران مورد تهدید قرار گرفت و خانواده‌های بی شماری داغدار و عزادار شدند، نگویید چرا هیچ یک از مسئولین هشدار ندادند و اعلام خطر نکردند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری  توضیح داد: محل ذکر شده خطرناک‌ترین محل برای سکونت بر روی گسل است که با وقوع زلزله خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌شود و می‌خواهند با ساخت و سازهای غیر فنی و اصولی، جلوی ورود هوای پاک به شیراز گرفته شود و با ایجاد وارونگی هوا سالانه خطرات جانی بیشماری جان مردم را تهدید کند.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی بنا به وظیفه قانونی خود گزارش ‌دهند در دو دهه گذشته چند واحد مسکونی برای پرسنل شریف خود ساخته‌اند و هم اکنون چند درصد از کارمندان شریف دولت از تلاش‌های شرکت‌های تعاونی مسکن ادارات بهره می‌برند و چند درصد از دلالان زمین قبل از احداث واحد مسکونی زمین‌های کارمندان و کارگران ضعیف را به ثمن بخس خریداری کرده و به قیمت‌های گزاف می‌فروشند و  سوداگری زمین تا کی باید در این شهر ادامه یابد و مردم مستضعف تاوان اقدامات اشتباه متولیان امر را بدهند؟

ترابی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس و دولت گفت: متولی امر مدیریت کلان‌شهرها چه نهاد و دستگاهی است که باید پاسخگوی اقدامات خود باشند؟ اگر وزارت راه و شهرسازی  متولی مدیریت کلان‌شهرها است که شهرداری‌ها را تعطیل کنید و اختیارات آنها را بگیرید تا ضمن اداره شهرها پاسخگوی اقدامات خود باشند و اگر شهرداری‌ها متولی مدیریت شهر هستند، مدیریت یکپارچه شهری را تصویب کند تا شهرداری بتواند در رابطه با شهر تصمیم بگیرند.

ترابی افزود:  اگر تخلفی در اداره شهرها صورت بگیرد هر دستگاهی می‌گوید وظیفه او نبوده و دستگاه دیگر متولی است و اگر قرار باشد کاری انجام شود همه از بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.

در ادامه کاهش عوارض نوسازی و بهای خدمات پسماند، تنظیف معابر شهری و هزینه خدمات ایمنی در سال 1400 از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه امروز صحن علنی شورای شهر بود و براساس آن رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای ششم اعلام کرد در صورت پرداخت عوارض نوسازی، بهای خدمات، تنظیف معابر شهری و هزینه خدمات ایمنی سال 1400توسط مودیان تا پایان  اسفند ماه سال جاری، آنها می‌توانند علاوه بر جایزه مقرر شده در تبصره 1 ماده 10 قانون نوسازی و عمران شهری، از کاهش 50 درصدی عوارض مذکور بهره‌مند شوند.

همچنین این لایحه 5 تبصره داشت که بر اساس آن شهرداری مکلف شد در خصوص پرداخت عوارض نوسازی از طریق رسانه‌های عمومی و تبلیغات محیطی در سطح شهر اطلاع رسانی کند.

شهرداری باید از راه‌های مختلف نسبت به اطلاع‌رسانی پرداخت عوارض نوسازی اقدام و مقدمات اعلام پیامکی بدهی صاحبان املاک را تا پایان سال 1400 به میزان حداقل 20 درصد فراهم کند و مودیانی که از ابتدای سال 1400 عوارض نوسازی خود را پرداخت کرده‌اند هم مشمول این مصوبه می‌شوند و میزان کاهش موضوع مصوبه به حساب بستانکاری ملک آنها لحاظ می‌شود.

همچنین بر اساس این مصوبه شهرداری مکلف شد نسبت به کسب درآمد به میزان حداقل هزار میلیارد ریال از محل بهای خدمات پسماند در سال 1400 اقدام کند و چنانچه درآمدی مازاد بر بودجه مصوب از محل مذکور حاصل گردید 2 درصد  از درآمد فوق به تشخیص شهردار به عوامل و نیروهای دخیل در اخذ عوارض پرداخت شود.

در ادامه این مصوبه و به موجب آن مؤدیانی که از ابتدای سال 1400 عوارض نوسازی خود را پرداخت کرده اند نیز مشمول این مصوبه می‌گردند و میزان کاهش به حساب بستانکاری ملک منظور می‌گردد و ادارات و سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی (دولتی و غیر دولتی) از کاهش‌های اعمال شده در این مصوبه مستثنی هستند.

در ادامه بررسی لوایح ارسالی از کمیسیون‌ها  طرح کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شیراز پیرو نامه مدیرکل آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز و رئیس کارگروه ماده 18 شیراز، درباره تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس سال تحصیلی 1401-1400، به سبب عدم حضور رئیس و نائب رئیس کمیسیون، موضوع از دستور کار خارج گردید و مقرر شد جهت بررسی کارشناسی موضوع به کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورا اعاده شود.

همچنین نامه شهرداری شیراز، مبنی بر استرداد لایحه‌ای درباره فروش نقدی پروژه‌های حاصل از انتشار اوراق مشارکت و سایر املاک شهرداری با بهره‌مندی از 10 درصد امتیاز واگذاری کارت  اوراق بستانکاری نیز به شهرداری شیراز مسترد شد.

در دستور کار امروز شورای شهر شیراز لایحه شهرداری شیراز، درباره فروش نقدی واحدهای پروژه‌‌های حاصل از انتشار اوراق مشارکت و سایر املاک شهرداری به بهره‌مندی از 10و20 درصد امتیاز واگذاری کارت اوراق بستانکاری با اصلاحاتی به تصویب رسید.

همچنین طرح دو فوریتی جمعی از اعضای شورا، درباره ممنوعیت صدور مجوز و پایانکار برای ساختمان‌های مورد مسیر و یا دارای مورد مسیر حداکثری نیز در ادامه بیست  و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز بررسی شد و در پایان ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور، شهرداری مکلف شد اقدامات لازم در راستای صدور حکم تخریب ساختمان‌های فاقد مجوز واقع در مسیر یا ساختمان‌های فاقد مجوز دارای مورد مسیر حداکثری، در کمیسیون ماده صد را انجام داده و از صدور مجوز یا پایان کار ساختمان‌های مورد اشاره خودداری کرده و پرونده‌های جاری را متوقف کند.

 در ادامه بیست و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا  درباره اخذ مجوز توافقنامه های تفکیکی از شورا،  جهت بررسی به صحن علنی آمد  و  مقرر شد موضوع جهت بررسی بیشتر با قید یک فوریت به کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ارسال گردد.

همچنین طرح یک فوریتی جمعی از اعضای شورا، درباره تکلیف شهرداری به ارائه متمم بودجه 1400 در موعد تعیینی ضمن توجه به مصوبات شورای ششم و انجام تکلیف سرمایه‌گذاری سال 1400 نیز در پایان جلسه بررسی و مقرر شد موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارسال شود.

انتهای پیام /‌424/ش

نظر شما