شناسهٔ خبر: 50213589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کلینیک آبزیان سازمان جهاددانشگاهی تهران افتتاح شد

کلینیک آبزیان سازمان جهاددانشگاهی تهران با هدف بهبود بهره‌وری و تولید غذای سالم در مزارع کشور از طریق توسعه فعالیت‌های بهداشتی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاح کلینیک آبزیان سازمان جهاددانشگاهی تهران امروز، یکشنبه ۲۵ مهرماه با حضورحمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری، داراب یزدانی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی، ولی الله مدیرکل دفتر تخصصی علوم پایه، فنی و مهندسی، کمبرانی رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران و دیگر مسئولان این نهاد برگزار شد.

توجه به آبزیان امنیت غذایی مردم را به دنبال دارد

حمیدرضا طیبی در این مراسم اظهار کرد: از ابتدای تأسیس جهاددانشگاهی وظیفه خودمان دانسته‌ایم که در زمینه توسعه و پیشرفت دانش‌بنیان الگو‌های خوبی را انجام دهیم و متکی به توان علمی و فناورانه خودمان باشیم.

وی افزود: ما سعی کرده‌ایم در این راه درست به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که چه براساس نیاز ملی یا مزیت بومی، واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی کار شاخصی انجام دهند و از سازمان تهران نیز همین توقع را داریم.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: اگر از نظر فنی و مهندسی، تهران رتبه اول نباشد قطعا برای گزینه دوم تهران را انتخاب می‌کنیم؛ زیرا نخبه‌های کشور در دانشگاه تهران حضور دارند و توقع این است که با وجود این نخبگان کار شاخص انجام شود.

طیبی ادامه داد: امیدواریم با حمایت جهاددانشگاهی و برنامه‌ریزی مسوولان این واحد در چند زمینه، کار شاخص و خوب انجام دهد و مدعی حل مشکلات کشور شویم. کار آبزیان کار بسیار خوبی است که با امنیت غذایی و سلامت مردم سر کار دارد.

وی با تاکید بر این‌که یک بحث فعالیت جهاددانشگاهی توسعه فرهنگی است، گفت: توسعه به افراد توسعه‌یافته نیاز دارد. وظیفه ما این است که برای تربیت انسان توسعه‌یافته الگوسازی کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: اگر در کشور تصمیمات عاقلانه گرفته شود، درست برنامه‌ریزی شود و مدیران نیز درست به کار گرفته شوند در ۲ برنامه ۵ ساله می‌توانیم کشور را به جایگاه خوبی برسانیم و جهاددانشگاهی هم این موضوع را به اثبات رسانده است.

وضعیت ماهی‌های مصرفی کشور خوب نیست

در ادامه کمبرانی اظهار کرد: قصد داریم کار‌های خوبی را در سازمان تهران انجام دهیم، کار‌هایی که مورد نیاز کشور است همان چیزی که ما را به صرافت راه‌اندازی این کلینیک انداخت.

وی افزود: در حال حاضر فکر می‌کنم این کلینیک دارای استاندارد‌های پایه است و می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. در کشور کلینیک آبزیان کم است و سعی کرده ایم در این زمینه این مرکز مرجع باشد و کار‌های خوبی را در کنار آن انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان این که وضع ماهی‌هایی که در کشور مصرف می‌کنیم خوب نیست و تلاش می‌کنیم این وضعیت بهبود یابد، ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی این کلینیک بتوانیم مرجع تغذیه باشیم تا غذای مطمئن و استاندارد ارایه دهیم. همچنین تلاش می‌کنیم برند کلینیک آبزیان سازمان جهاددانشگاهی تهران در کشور مرجع باشد و کمک کنیم این تخصص در کشور پا بگیرد.

توجه به ایجاد شبکه ارتباطی ملی و بین‌المللی بهداشت و بیماری‌های آبزیان

 عرفان منش مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این کلینیک توسعه فعالیت‌های دامپزشکی آبزیان در سطح کشور، ایجاد شبکه ارتباطی ملی و بین‌المللی بهداشت و بیماری‌های آبزیان، دسترسی ارزان جامعه به پروتئین و محصول سالم است.

وی افزود: در این کلینیک تلاش داریم تا به افزایش بهره‌وری در مزارع قزل‌آلا با استفاده از اصول امنیت زیستی، پایداری در کسب‌وکار‌های مرتبط با آبزیان و حفظ مشاغل موجود، توسعه و گردآوری دانش و اطلاعات مورد نیاز برای تولید ماهی سالم و افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور است.

وی ایجاد شبکه اطلاعاتی جهت هماهنگی بخش‌های مختلف صنعت و بهبود شرایط تولید از دیگر اهداف این کلینیک برشمرد و افزود: گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی که از گروه‌های پژوهشی مصوب جهاد دانشگاهی است پشتیبان علمی و تحقیقاتی این کلینیک خواهد بود هم‌چنین ارتباط با دانشگاه و همکاری نزدیک با اساتید دانشگاهی و افراد مجرب در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از نقاط قوت این مجموعه خدمات تخصصی است.

مدیر راه‌اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران گفت: با توسعه فعالیت‌های کلینیک تخصصی آبزیان در جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود دامپزشکی آبزیان در کشور با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه داده و نقیصه موجود در این بخش را هر چه زودتر برطرف کند.

عرفان‌منش با بیان این‌که دامپزشکی آبزیان به‌علت جدیدتر بودن و دوگانگی متولی آن در ساختار اجرایی کشور از زمان آغاز فعالیت، نسبت به بقیه زمینه‌های تخصصی دامپزشکی رشد کمتری داشته است، افزود: در پی فعالیت سه دهه اخیر در حوزه‌های تحقیقات بر روی انواع ماهی در مرکز تحقیقات آبزیان و تولید واکسن آبزیان سازمان جهاد دانشگاهی تهران تلاش برای تأسیس یک کلینیک تخصصی برای خدمت‌رسانی به صنعت آبزی‌پروری کشور را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد.

وی یادآور شد: دامپزشکان علاقه‌مند همکاری با این کلینیک تخصصی می‌توانند با شماره‌های تماس این مرکز ۸۶۰۵۴۱۹۲-۰۲۱ و ۸۶۰۵۴۶۱۳ -۰۲۱ تماس بگیرند و یا از طریق صفحه اینستاگرام کلینیک به نشانی @fishclinic با این مرکز در ارتباط باشند.

گفتنی است، در پی فعالیت سه دهه اخیر در حوزه‌های تحقیقات بر روی انواع ماهی در مرکز تحقیقات آبزیان و تولید واکسن آبزیان سازمان جهاددانشگاهی تهران تلاش برای تأسیس یک کلینیک تخصصی برای خدمت‌رسانی به صنعت آبزی‌پروری کشور را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد. این کلینیک که آزمایشگاهی را نیز در کنار خود دارد مأموریت خود را تلاش در جهت بهبود بهره‌وری و تولید غذای سالم در مزارع کشور از طریق توسعه فعالیت‌های بهداشتی قرار داده است.

در این کلینیک علاوه بر خدمات تشخیصی و درمانی، اجرای دوره‌های آموزشی و همکاری با دامپزشکان بخش خصوصی فعال در زمینه آبزیان و ارائه مشاوره‌های تخصصی به آن‌ها در دستور کار قرار دارد. ایجاد شبکه اطلاعاتی جهت هماهنگی بخش‌های مختلف صنعت و بهبود شرایط تولید از دیگر اهداف این کلینیک است.

انتهای پیام/ 

نظر شما