شناسهٔ خبر: 50212034 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا و عواملش متهم ردیف اول جنایت بیروت

تهران - ایرنا - به دنبال تیراندازی پنجشنبه گذشته (۲۲مهر/۱۴ اکتبر) به سمت تظاهرات‌کنندگان لبنانی در منطقه "الطیونه" بیروت، مشخص شد که آمریکا و عواملش مسببین این جنایت بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و عواملشان در چهار دهه‌ گذشته لبنان همراه با جنایت و خونریزی بوده و ثمره‌ای جز کشتار و قتل برای لبنانی‌ها نداشته است که آخرین مورد آن در پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد.

بندر بیروت در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد 1399) شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت و به گفته استاندار پایتخت لبنان، 10 میلیارد دلار خسارت برجا گذاشت.

هواداران «حزب‌الله» و «جنبش امل» که پنجشنبه گذشته در اعتراض به عملکرد بد "طارق بیطار" بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت به خیابان‌ها آمده‌ و در مقابل کاخ دادگستری لبنان به شکل مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند، به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند؛ اقدامی که موجب شهادت هفت لبنانی و مجروح شدن 60 نفر دیگر شد.

طارق بیطار سه‌شنبه هفته گذشته، قرار بازداشت "علی حسن خلیل" وزیر سابق و معاون کنونی "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان را در ارتباط با انفجار بندر بیروت صادر کرده بود.

لحظاتی پس از انتشار اخبار درباره تظاهرات مردمی در بیروت در اعتراض به اقدام قاضی بیطار، به یکباره رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم معترض و کشته و مجروح شدن شماری از آن‌ها خبر دادند.

بنابر اعلام رسانه‌های لبنان، شماری تک‌تیرانداز مستقر بر روی بام ساختمان‌های محل تظاهرات معترضین در بیروت، سرها و سینه‌های شهروندان لبنانی حین تظاهرات را هدف گرفتند؛ اقدامی که به مدت چهار ساعت ادامه داشت.

جنبش‌های حزب‌الله و امل به دنبال این جنایت در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که عوامل حمله به مردم، گروهی وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به سرکردگی «سمیر جعجع» بوده‌اند.

با این حال، «هاشم صفی الدین» رئیس‌ شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان، روز جمعه در جریان مراسم تشییع شهدای حادثه تیراندازی در بیروت در اظهاراتی اعلام کرد که حزب‌الله و جنبش امل هیچ فراخوانی برای تجمع مردمی نداده بودند و مردم خود به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند.

رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان با بیان اینکه خون شهدای این حادثه پایمال نخواهد شد، گفت که حادثه روز پنجشنبه یکی از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در بیروت آن را مدیریت کرده است.

صفی الدین تاکید کرد که هدف از آنچه اتفاق افتاد، ایجاد فتنه و جنگ داخلی بود؛ حزب‌الله هرگز به جنگ کشیده نخواهد شد، اما در عین حال نمی‌گذارد خون شهدا هدر برود.

وی اضافه کرد:‌ «تظاهرات روز پنجشنبه  ما مسالمت‌آمیز و علیه سیاست‌زدگی دستگاه قضایی و ظلم آن بود و این حق طبیعی ما است. در میان افرادی که در تظاهرات روز پنجشنبه مشارکت داشتند، برخی وکیل و از نخبگان بودند؛ آن‌ها برای بیان موضع حق‌دار آمدند».

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله ادامه داد: «نیروهای امنیتی به ما اطلاع دادند که همه چیز رو به راه و امنیت برقرار است، به همین خاطر تظاهرات کنندگان به حرکت‌شان ادامه دادند. آنچه پیش‌بینی نشده بود، این بود که یک گروه یا حزبی با کمین‌گرفتن تصمیم به کشتار گرفته بود. اینکه تک‌تیراندازان سرها و سینه‌ها را نشانه گرفته بودند، اتفاقی نبود، بلکه یک تصمیم‌ از پیش‌ اتخاذ ‌شده و با برنامه بود».

صفی‌الدین همچنین اظهار داشت: حزب «القوات اللبنانیه» (حزب سمیر جعجع) در تلاش بود تا یک بار دیگر در لبنان جنگ داخلی به راه بیندازد. به رغم تحریک‌ها، ما در گذشته بدون نام بردن [از آن‌ها] هشدار می‌دادیم، اما اکنون حزب القوات البنانیه چهره واقعی خود را نشان داده است. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها برای ایجاد جنگ داخلی این حزب را به عجله واداشتند».

رئیس شورای اجرای حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش گفت: «حزب القوات اللبنانیه خواست لبنان را به آن جنگ داخلی پلید بازگرداند. این حزب عامل این کشتارهاست و با آن رشد می‌کند؛ حزب القوات اللبنانیه به ازای یک مشت پول به خواسته‌ آمریکایی‌ها پاسخ مثبت می‌دهد. آنچه شاهدش بودیم، یک قسمت از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در لبنان آن را مدیریت می‌کند و برخی طرف‌های عربی آن را تأمین مالی می‌نمایند».

وی در بخش دیگری همچنین اعلام کرد: «ما نه به جنگ مذهبی کشیده خواهیم شد و نه جنگی داخلی؛ اما نمی‌توانیم اجازه دهیم خون شهدایمان پایمال شود».

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله همچنین گفت:‌ «تمامی احزاب در لبنان بدانند که باید با حقیقت وجود یک حزب که برای خارج کار می‌کند، مقابله کنند. گروه‌های لبنانی باید در برابر حزبی که می‌خواهد لبنان را به جنگ داخلی بکشاند، موضع‌گیری کنند. لبنانی‌ها و خصوصا مسیحی‌ها، حواستان به کسی که در راستای منافع‌اش می‌خواهد شعارهای مذهبی و واهی سر دهد، باشد. از حالا به بعد باید در قبال این حزب مسئولیت‌پذیر باشید تا در آینده پیشمان نشوید».

هاشم صفی‌الدین تأکید کرد:‌ «قاتلان باید زندانی شوند و ما هر گونه تعلل را شراکت در جرم تلقی خواهیم کرد. آمریکا تمام مصیبت‌ها را به جهان آورد و چه‌بسا هم‌اکنون به این فکر باشد که مصیبتی جدید به لبنان بیاورد. همانطور که "داعش" و "جبهه النصره" برای لبنان خطرآفرین بودند، خطر دیگری نیز وجود دارد که منبع آن طرح جدید آمریکاست».

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنرانی هفته گذشته خود اعلام کرده بود که بیطار به دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی است.

دبیرکل حزب‌الله گفته بود: «اصل این است که جناب بازپرس؛ به خانواده‌های شهدا بگویی که چه کسی کشتی [حامل نیترات آمونیوم] را وارد بندر کرد... با دستور چه کسی وارد کرد؟ اینها سوالاتی است که قاضی پرونده باید به پاسخ آن برسد... قاضی پرونده نباید اشتباهات قاضی سابق را تکرار کند».

سمیر جعجع متهم اصلی فتنه انگیزی در لبنان

"محمود رفعت" رئیس انستیتوی حقوق بین‌الملل اروپا نیز در صفحه کاربری خود در واکنش به حوادث اخیر مقابل کاخ دادگستری لبنان نوشت: «به دور از ارزیابی هرگونه گروه و جناحی در لبنان، این واقعیت وجود دارد که "سمیر جعجع"، رئیس حزب "نیروهای لبنانی" یک نیروی اسرائیلی است که در دهه ۸۰ قرن گذشته خون اعراب را به خاطر رژیم صهیونیستی بر زمین ریخت و اینک نیز با پول عربستان در بیروت آتش می‌سوزاند».

رفعت افزود: سمیر جعجع از سال‌ها پیش با پول عربستان در حال اجرای طرح‌های اسرائیل با هدف شکست حزب الله لبنان حتی به بهای خون و جان مردم کشورش می‌باشد.

دستگیری عوامل جنایت بیروت

به دنبال اقدام تروریستی روز پنجشنبه در مقابل دادگستری لبنان، نیروهای امنیتی این کشور توانستند ۱۹ نفر را در رابطه با این اقدام تروریستی دستگیر کنند که ۱۷ نفر از آنها لبنانی و دو تن دیگر از تروریست‌های سوری مخالف دولت دمشق بودند.

همچنین یک نیروی نظامی لبنان به دلیل شلیک به سمت یکی از تظاهرات کنندگان دستگیر شد.

در شبکه‌های اجتماعی فیلمی منتشر شده که در آن نشان داده می‌شود که یک نظامی ارتش لبنان در حال تیراندازی به سمت تظاهرات‌کنندگان در درگیری‌های منطقه الطیونه است و یک نفر را هدف قرار می‌دهد. به دنبال این مساله، ارتش لبنان اقدام به بازداشت و بازجویی این نظامی کرد.

"حسین مرتضی" خبرنگار سرشناس لبنانی نیز در صفحه توئیتر خود به افشای هویت یکی از تک تیراندازانی که به سوی هواداران حزب‌الله و جنبش امل در مقابل کاخ دادگستری لبنان شلیک می‌کرد، پرداخت.

وی با درج تصویری از این فرد نوشت که «شکری ابو صعب» از نیروهای امنیتی سازمان امنیت لبنان و همزمان از کارمندان سفارت آمریکا است که در جنایت «الطیونه» در بیروت با سلاح تک تیرانداز شلیک می‌کرد.

اعلام عدم دخالت نخست وزیر لبنان در مسایل قضایی

به‌رغم اعتراضات مردمی در لبنان به عملکرد بد قاضی پرونده انفجار بندر بیروت، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که دولت لبنان اصرار دارد در مسائل قضایی مداخله نکند.

«نجیب میقاتی» در دیدار با قاضی «هنری خوری»‌ وزیر دادگستری، «سهیل عبود» رئیس شورای عالی قضایی، «غسان عویدات» معاون کل دادگاه استیناف لبنان در عین حال بر لزوم پیشبرد سریع تحقیقات برای آشکار ساختن زوایای پنهان این پرونده تأکید کرده است.

اصل ماجرا چیست؟

بیش از دو سال است که مردم لبنان با افت شدید ارزش «لیر» (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی، کمبود سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها و شیوع «ویروس کرونا» و مهم‌تر از همه، فساد برخی از سیاست‌مداران این کشور که از اعضای کابینه «سعد حریری» (نخست وزیر پیشین لبنان) بودند، مواجه هستند، موضوعی که فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرد و آنها را برای اعتراض به خیابان های این کشور کشاند.

مشکل قطعی کامل برق لبنان به دلیل تمام شدن سوخت نیروگاههای برق این کشور که در سه ماه گذشته مردم با آن روبه رو بوده‌اند، مشکلی بود که صبر لبنانی‌ها را به سرآورد و مسئولان کشور نتوانستند برای آن چاره ای بیندیشند تا این که به یکباره  سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی روز عاشورای خود تمام معادلات دشمنان لبنان را با اعلام خرید سوخت از ایران به هم ریخت و ورق را برگرداند.

سخنان دبیرکل حزب الله در خصوص اعلام خرید و تامین سوخت مورد نیاز مردم لبنان از ایران به یکباره تزریق خونی به پیکر این کشور و موجب خوشحالی مردم و جریان‌های حامی مقاومت ضدصهیونیستی و حتی برخی جریان‌های وابسته به غرب در این کشور گردید. این سخنان در عین حال موجب پریشانی "دوروتی شیا" سفیر آمریکا در لبنان گردید و وی با واکنش به این سخنان و دخالت در امور لبنان ادعا کرد که «لبنانی‌ها نیازی به نفت ایران ندارند»؛ سخنانی که در همان زمان با واکنش برخی مقامات لبنانی مواجه گردید.

پس از سخنان نصرالله به سرعت تجار لبنانی راهی ایران شدند و اقدام به خرید سوخت مورد نیاز خود از تهران کردند و این محموله‌های خریداری شده فورا راهی لبنان شد، ولی به دلیل مشکلات بندر بیروت که در اثر انفجار سال گذشته با آن مواجه است، این نفتکش‌ها برای تخلیه محموله سوخت خود به بندر «بانیاس» سوریه منتقل و کامیون‌ها نیز با بارگیری این محموله‌ها، راهی لبنان شدند.

با رسیدن محموله‌های سوخت ایرانی به لبنان، پیروزی دیگری در کارنامه حزب الله ثبت شد، چرا که دشمنان مردم لبنان به ویژه صهیونیست‌ها بارها شایعه کرده بودند که نمی‌گذارند این محموله‌ها به این کشور برسد. در مقابل دبیرکل حزب الله هم اعلام کرده بود که کشتی‌های حامل سوخت خریداری شده از ایران، خاک لبنان محسوب شده و در صورت تعرض به آنها، حزب الله پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد.

در دو ماه گذشته پنج کشتی انواع سوخت خریداری شده از ایران ابتدا به بندر بانیاس سوریه و سپس به لبنان رسید و این مساله موجب خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی و عوامل آنها در لبنان گردید، از این رو همانطور که پیش بینی می‌شد، دشمنان مردم لبنان بیکار نخواهند نشست و اقدام به توطئه جدید خواهند کرد که روز پنجشنبه این مساله ثابت شد و عوامل وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به تیراندازی به سوی تظاهرات کنندگان لبنانی کردند و هفت نفر از آنها را به شهادت رساندند تا پای حزب الله را به یک درگیری داخلی بکشانند، اما سران حزب الله به ویژه دبیرکل آن همواره ثابت کرده‌اند که هوشیارتر از آن هستند که وارد بازی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و عوامل آنها بشوند، ولی در عین حال مطمئنا حزب الله از خون لبنانی‌ها به این سادگی‌ها نخواهد گذشت و با پیگیری قضایی این مساله را به نتیجه خواهد رساند تا مزه شکست‌های پی در پی در اذهان مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی و عوامل آنها پایدار بماند.

نظر شما