شناسهٔ خبر: 50203404 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مسئول تیم عملیاتی مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد خبر داد؛

هدایت همزمان ۱۰ تا ۱۵ هواپیما در برج مراقبت/ هیچ هدایتی به صورت رباتیک در برج مراقبت صورت نمی‌گیرد

یک مقام مسئول گفت: زمانی‌ که خلبان در یک بخش هوایی فعالیت می‌کند، تنها درگیر پرواز خود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس اصلی مسئول تیم عملیاتی مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه هر گونه وسیله پرنده‌ای که در هوا و آسمان پرواز می‌کند نیاز به دریافت مجوز کنترل ترافیک را دارد، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف مراقبت پرواز، کنترل ترافیک و جلوگیری از ایجاد مشکل و همچنین مانع شدن از برخورد وسایل پرنده‌ای با یکدیگر است.

او با بیان اینکه بررسی و حضور در برج مراقبت یکی از سخت‌ترین و دشوارترین فعالیت‌ها در حیطه پروازی است، گفت: حضور افراد در این بخش نیاز به داشتن دانش بالایی دارد و تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید دارای اطلاعات هوانوردی بسیار بالایی باشند.

اصلی با بیان اینکه زمانی‌ که خلبان در یک بخش هوایی فعالیت می‌کند، تنها درگیر پرواز خود است، اما افرادی که در کنترل هوایی فعالیت می‌کنند، در آن واحد با ۱۰ تا پانزده پرواز درگیر هستند و تمامی این پرواز‌ها را هدایت می‌کنند، افزود: برج مراقبت بسیار نقش مؤثری در جلوگیری از برخورد وسایل با یکدیگر دارند، همچنین افرادی که در این فضا فعالیت می‌کنند، بخش هوایی را هدایت می‌کنند؛ تا تمامی آن‌ها از فضای کوچکی عبور کنند.

مسئول تیم عملیاتی مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد تاکید کرد: تنها شغلی که به صورت رباتیک نمی‌شود هدایت کرد، کنترل و برج مراقبت است، چرا که شرایط پروازی به صورت زنده است و ممکن است در یک لحظه خلبان شرایط اضطرار اعلام کند و یا شرایط جوی نامساعد شود بنابراین باید یک نفر به صورت مشخص با اطلاعات کافی در آنجا حضور داشته باشد.

اصلی با بیان اینکه تمام اطلاعات پروازی ارسال می شود و یا توزیع طرح پروازی صورت می گیرد تا پروازی ایمن انجام شود، توضیح داد: تمامی این افراد در برج مراقبت هواپیما‌ها را از مبدا و مقصد هدایت می‌کنند.

او با بیان اینکه افرادی که در برج مراقبت و مرکز کنترل هوایی فعالیت می‌کند و ۲۴ ساعت بدون هیچ تعطیلی در بخش مراقبت پرواز کنترل و هدایت پرواز‌ها فعالیت می‌کنند، بیان کرد: ورود به این بخش تنها منوط به این که در این رشته تحصیل کنند، نیست بلکه جذب این افراد از فارغ‌التحصیلان رشته هوانوردی در دانشگاه‌های سراسری است و بعد از آن باید در مراحل مختلف آزمون‌های عملیاتی و تئوری را بگذرانند و پس‌از قبولی در این رشته‌ها باید از نظر روان‌شناسی بررسی شده و تست‌های روان‌شناسی و پزشکی مختلف بر روی این افراد صورت می‌گیرد.

مسئول تیم عملیاتی مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: افرادی که در این بخش حضور پیدا می‌کنند باید از آی کی یو و هوش بسیار بالایی برخوردار باشند و بالاترین حد نمره را در این بخش باید کسب کند همچنین این افراد باید زبان انگلیسی بسیار مسلطی داشته باشد.

او با بیان اینکه زمانی‌که هواپیمایی از مقصد تهران عبور می‌کند طرح‌های پروازی این هواپیما‌ها ارائه می‌شود و از زمانی که طرح پروازی ارائه می‌شود تا شش ماه آینده به‌صورت روزانه تمامی آن‌ها توسط بخش کنترل پرواز بررسی می‌شود، افزود: از زمانی‌ که در‌های هواپیما بسته می‌شود و خلبان شروع به مکالمه و صحبت می‌کند و به‌صورت آنلاین ما درگیر پرواز‌های آن‌ها هستیم و پس‌از دریافت تمامی مجوز‌های لازم تمامی گفت‌وشنود‌های خلبان با تمامی بخش‌ها به‌صورت کامل ضبط می‌شود.

اصلی افزود: خلبان براساس مجوز‌هایی که از سوی این بخش صادر می‌شود، هواپیما را هدایت می‌کند و بعد از بسته شدن هواپیما رادار‌های پروازی به‌صورت برخط تمامی مسیر‌هایی که هواپیما عبور کرده را به‌صورت کامل نمایش می‌دهد و در چارت‌ها و نقشه‌های هوانوردی هم مسیر پروازی مشخص شده‌ است.

مسئول تیم عملیاتی مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: روند بسیار سخت و دشواری است که توسط سربازان بی نام نشان این بخش صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه برج مراقبت تمامی عملیات پرواز‌ها را هدایت و برج مراقبت به دلیل آنکه باید به‌صورت کامل دید باز باشد شیشه‌ای است، افزود: از طریق برج مراقبت مجوز‌های تیک آف و لندینگ صادر می‌شود و واحد‌های مختلف ممکن است در شرایط اضطراری حضور داشته باشند، اما بااین‌وجود فشار کار ما در این شرایط چند برابر خواهد شد.

اصلی در پایان گفت: در زمانی که عضوی اهدا می‌شود، وظیفه برج مراقبت است که با مسیر‌های جانبی و کوتاهی که ارائه می‌کند، عضو را در اولین فرصت به دست گیرنده برساند.

انتهای پیام/

نظر شما