شناسهٔ خبر: 50198860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد | لیست رشته‌ها و امکانات

پیشینه راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد به سال ۱۳۶۷ به‌عنوان یکی از دانشکده‌های مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، پیشینه تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد به سال ۱۳۶۷ به‌عنوان یکی از دانشکده‌های مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برمی‌گردد که با تلاش شبانه‌روزی مسئولان، استادان و کارکنان و بدون کمک مالی از جانب نهادهای دولتی فقط با تکیه بر شهریه‌های دانشجویان تأسیس شد و کار خود را با دو رشته تحصیلی ادبیات فارسی و مدیریت صنعتی و با استفاده از ۱۰ مدرس حق‌التدریس و ۱۴۰ دانشجو در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع آغاز کرد.

محل تشکیل کلاس‌های درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد ابتدا در ساختمانی واقع در شهر نظرآباد(ساختمان ویلای مسکونی مرحوم مقدم) بود و اکنون به‌عنوان مرکز اصلی این مرکز آموزشی شناخته می‌شود.

تصاویر بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد را اینجا ببینید.

سال ۱۳۷۲ با ساخت ساختمان آموزشی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد به‌عنوان یکی از آموزشکده‌های معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با رشته‌های آموزش ابتدایی، ادبیات فارسی و علوم تجربی در مقاطع کاردانی و کارشناسی با تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در زمینه آموزش معلمان به فعالیت خود ادامه و سال ۱۳۷۶ با تأسیس رشته‌های فنی (الکترونیک، ساختمان، متالورژی و تأسیسات) به‌عنوان یکی از دانشکده‌های مستقل فنی این واحد دانشگاهی فعالیت خود را توسعه داد.

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد از ۸۶/۰۶/۰۱ با حکم رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی و با کمک‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با کمترین امکانات برای ترسیم آینده‌ای درخشان برای علاقه‌مندان در مقطع تحصیلات عالی با چهار رشته کاردانی الکترونیک، متالورژی، تأسیسات و ساختمان فعالیت دانشگاهی خود را با جدیت آغاز و بر اساس ساختار ابلاغی سازمان مرکزی در حوزه‌های آموزشی، دانشجویی، اداری و مالی، پژوهشی و عمرانی با بهره‌گیری از تجارب صاحب‌نظران و اندیشمندان برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت خود را ترسیم کرده تا همه‌جانبه در مسیر توسعه و ارتقا گام بردارد.

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد با بهره‌مندی از استادان فرهیخته و سرمایه غنی دانشجویی و با عزم و جدیت مدیران خود تلاش وافری را برای تحقق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش عالی به منصه ظهور رسانده و به‌عنوان سیستم سازمان‌یافته از همه فرصت‌ها در راستای نیل به اهداف دانشگاهی و اسلامی کردن دانشگاه تلاش می‌کند و اکنون در ۱۹ رشته پذیرای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در سایت ۲۳ هزار متر مربعی دانشگاه بوده که دارای فضای آموزشی به مساحت تقریبی ۳ هزار متر مربع به همراه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های موجود است.

حوزه اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

این حوزه به‌عنوان حامی و پشتیبان همه حوزه‌های دانشگاه با هدف تأمین و بهبود امکانات مورد نیاز آنها انجام وظیفه می‌کند تا همه ارکان دانشگاه منطبق و همسو با استراتژی‌ها و مأموریت‌های اساسی آن حرکت کنند. ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای تابعه و ارائه راهنمایی‌های لازم در موارد لزوم تعیین خط‌مشی اجرایی دانشگاه در امور اداری و مالی بر عهده این حوزه است.

حوزه ستادی اداری مالی متشکل از اداره کل اداری و پشتیبانی و اداره کل امور مالی و صندوق رفاه دانشجویی بوده که به سبب کنترل و نظارت دقیق و مستـمر بر همه امور مالی و اداری، ثبت و ضبط و انتقال همه دارایی‌ها، تأمین نیروی انسانی و تدوین و اجرای ضوابط مربـوط به کارکنـان، تأمین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز بـرای فعالیت‌های دانشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در راستای نظـم بخشیدن به مسائل مالی و اداری با تکیه بر قوانین و آیین‌نامه‌ها تلاش کرده تا در راه پیشبـرد و پیشرفت اهداف دانشگاه فعالیت کند؛ بنابراین ایجاد امکانات لازم و فضـای مناسب و تجهیز فضاهای آموزشی، اختصاص بودجه و اعتبارات لازم به کارکنان، تأمین و توزیع تجهیـزات، امور عمومی و رفـاه را مدیریت می‌کند. از این رو یکی از حوزه‌های مهم و کلیدی دانشگاه به شمار می‌رود. صندوق رفاه دانشجویی یکی از واحدهای فعال زیر نظر حوزه اداری و مالی بوده که برای کاهش دغدغه‌های دانشجویان درباره پرداخت شهریه تسهیلات مناسبی ازجمله وام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه می‌دهد.

حوزه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

حوزه آموزشی مرکز آموزشی نظرآباد برنامه‌ریزی و راهبری آموزش دروس رشته‌های موجود را بر عهده دارد و انجام همه خدمات آموزشی به عهده این حوزه است. یکی از قسمت‌های مهم در حوزه آموزش دانشجویان کتابخانه دانشگاه بوده که با ۵ هزار و ۲۰۰ جلد کتاب فارسی و ۸۰۰ جلد کتاب انگلیسی و یک سالن مطالعه مناسب به دانشجویان خدمت‌رسانی می‌کند. یکی از ابزارهای آموزش امروزی، آموزش مجازی و آموزش در بستر اینترنت بوده که در سالیان اخیر این مرکز آموزشی مشابه سایر دانشگاه‌ها در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته است.

اکنون تعداد ۱۹ رشته در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد دایر شده که حدود ۷۵ درصد از این رشته‌ها مربوط به گروه فنی و مهندسی و ۲۵ درصد از آنها مربوط به گروه علوم انسانی و اجتماعی بوده و بسیاری از این رشته‌ها با کد رشته محل واحد مادر یعنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هستند و صرفاً محل برگزاری آنها در این مرکز دانشگاهی است. توسعه رشته‌های علوم انسانی در برنامه کاری این مرکز آموزشی قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک رشته‌هایی مانند مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و رشته روانشناسی در این مرکز آموزشی دایر خواهد شد.

فهرست رشته‌های دایر دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

مقطع کاردانی:‌ الکترونیک، تأسیسات گرایش تهویه مطبوع، تأسیسات گرایش تبرید، ساختمان، متالورژی گرایش ریخته‌گری، نرم‌افزار کامپیوتر و حسابداری
مقطع کارشناسی ناپیوسته: مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی کنترل گرایش ابزار دقیق، مهندسی اجرایی عمران، مهندسی فناوری جوش، مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر، حسابداری، تربیت دبیر تربیت‌بدنی و علوم ورزشی
مقطع کارشناسی پیوسته: مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، حسابداری و علوم ورزشی

کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد:

• ۶ کارگاه (کارگاه ساختمان، متالورژی، آزمایشگاه خاک و بتن، آزمایشگاه برق، کارگاه ساختمان، کارگاه تأسیسات)
• چهار آزمایشگاه (الکترونیک ۱- الکترونیک ۲- برق کنترل- فیزیک)
• دو سایت مجزای کامپیوتر

حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ایجاد شرایط بهینه دسترسی دانشجویان و استادان به امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی و حمایت‌های مادی و معنوی از دانشجویان و استادان پژوهشگر از اهداف اصلی این حوزه بوده و دارای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مجهز به وب‌سایت مستقل و به‌روزترین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه، دارای مجهزترین تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و کارگاهی مهندسی برق و متالوژی، اخذ رتبه‌های برتر علمی و پژوهشی توسط استادان و دانشجویان در سطح ملی و بین‌المللی است.

شهرستان نظرآباد دارای دو شهرک صنعتی بوده که حدود ۳۰۰ شرکت و کارخانه در آن فعالیت دارند. یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد در حیطه امور پژوهشی، برقراری ارتباط مؤثر با صنعت است که هدف از این ارتباط شناسایی مشکلات صنعت با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشگاه بوده و یکی دیگر از اهداف این مرکز آموزشی در راستای ایجاد اشتغال و نیز شناساندن نیروهای متخصص تربیت‌شده در این دانشگاه به صنعت است تا دانشجویان دروس کارآموزی، کارورزی و کاربینی خود را در محیط‌های صنعتی موجود در شهرستان بگذرانند.

دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد | لیست رشته‌ها و امکانات

در همین راستا مرکز آموزشی نظرآباد تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، مرکز رشدی در این مرکز آموزشی راه‌اندازی کند و تیم‌هایی متشکل از دانشجویان و استادان با نام هسته‌ها و شرکت‌های فناور به احصا و حل مشکلات صنعت و سایر ادارات بپردازند.

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد دارای یک واحد IT و دو سایت اینترنت بوده که دانشجویان می‌توانند از لحاظ پژوهشی و علمی از آن استفاده کنند. اهم وظایف واحد IT به شرح زیر است:
• پشتیبانی سخت‌افزار و نرم‌افزار (تعمیر و نگهداری و ارتقای سیستم‌های کامپیوتری موجود در دانشگاه)
• پشتیبانی وب‌سایت، پشتیبانی دبیرخانه الکترونیکی، پشتیبانی نرم‌افزارهای آموزش، صندوق رفاه و فارغ‌التحصیلان.
• پشتیبانی شبکه (خرید و تجهیز سرورها و سوئیچ‌های پیشرفته برای حفظ امنیت شبکه) و پشتیبانی اینترنت (کنترل پهنای باند، کاربران اینترنت، ایمیل‌ها)
• جمع‌آوری و ارائه آمار مورد نیاز حوزه‌های مختلف

حوزه عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

این حوزه در راستای سیاست‌های رئیس دانشگاه و با هدف گسترش فضاهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی، برای فراهم آمدن شرایط مطلوب، برای تحصیل دانشجویان مختلف، فعالیت‌های عمرانی خود را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. با این نگرش اهم اهداف را می‌توان به‌صورت ذیل طبقه‌بندی کرد:

• برنامه‌ریزی به‌منظور ایجاد فضاهای لازم، شامل ساختمان‌های آموزشی، اداری، رفاهی و سایر ساختمان‌های مورد نیاز
• نگهداری و بهره‌برداری بهینه از ساختمان‌های موجود دانشگاه
• دستیابی به استانداردهای ملی در زمینه فضاهای آموزشی، اداری، رفاهی و غیره

سیاست‌های حوزه عمرانی:
• افزایش ضریب ایمنی و آسایش بهره‌برداران از ساختمان‌های جدید دانشگاهی
• توجه بیشتر به زیباسازی محیط همراه با محوطه‌سازی فضاهای دانشگاهی
• اداره امور عمرانی با حداکثر کار آیی و حداقل نیروی انسانی
• احداث بنا با حداقل قیمت و حداکثر سرعت و با کیفیت مطلوب

حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد با هدف رشد و ارتقای فرهنگ ایرانی و اسلامی با نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و با توجه به رهنمودهای راهگشای معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و تمایل و همکاری متقابل با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این مرکز آموزشی و با توجه به نیازهای دانشجویان در بخش‌های مختلف فرهنگی فعالیت می‌کند. بخش‌های دیگری که در حوزه امور فرهنگی دانشگاه فعال هستند عبارتند از کانون بسیج اساتید، کانون بسیج دانشجویی، کانون بسیج کارکنان، واحد امور شاهد و ایثارگران و تعدادی کانون دانشجویی ازجمله کانون مهدویت، کانون جرعه نور، کانون سلامت، کانون حلال احمر و ... همه این حوزه‌ها در مناسبت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در کنار دفتر فرهنگ و به‌عنوان مشاور و بازوی اجرایی این دفتر به فعالیت می‌پردازند.

دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد | لیست رشته‌ها و امکانات

اهم فعالیت‌های حوزه فرهنگی عبارتند از:

• تشکیل شورای فرهنگی و اجتماعی در هر ماه و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی در آن ماه
• شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های دانشجویان در زمینه‌های مختلف مذهبی، شعر، موسیقی و هنر و هدایت آنها به سوی کانون‌های موجود در دانشگاه و کمک به شکوفایی استعدادهای آنها
• سازمان‌دهی امور مربوط به اقامه نماز و شعائر دینی و برگزاری نماز جماعت به‌صورت منظم در دانشگاه
• برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات هم‌اندیشی با استادان و دانشجویان
• برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی با زمینه‌های شعر و قصه، داستان و مقاله کوتاه
• برگزاری جشن‌های ازدواج دانشجویی و کارگاه‌های مهارت‌های زندگی برای زوجین
• برگزاری اردوهای مختلف زیارتی، تفریحی و باستانی به مشهد مقدس، قم، جمکران، کاشان و...
• برگزاری حج عمره دانشجویی

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

بسیج دانشجویی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یکی از ارزنده‌ترین یادگارهای امام راحل بوده از آنجایی که در حساس‌ترین بخش کشور، عهده‌دار ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی است و از آن جهت که با نخبگان و اندیشمندان حال و آینده کشور سر و کار دارد، رسالت‌های ویژه‌ای یافته و جایگاهی ممتاز را احراز کرده که این امر انتظارات و مطالبات فراوانی را از سوی مخاطبان و فرهیختگان و متولیان امر ایجاد می‌کند.

حوزه بسیج دانشجویی شهید علم‌الهدی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد تشکل مستقل این مرکز آموزشی بوده که تشکیل رسمی آن به اوایل سال ۸۰ برمی‌گردد. در مدت حدود ۲۰ سال فعالیت بسیج دانشجویی در این مرکز آموزشی مسئولان و مجموعه‌های مختلفی در آن فعالیت داشته‌اند. اکنون دفتر مرکزی بسیج دانشجویی شهید علم الهدی در ضلع شمالی دانشگاه واقع شده است.

مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد از ۶ واحد (نیروی انسانی، پشتیبانی، ارزشیابی، برنامه‌ریزی و مالی، آموزش و تشکیلات) و ۱۲ کانون مختلف تشکیل شده که حیطه فعالیت و برنامه‌های هر کدام از کانون‌ها تعریف‌شده و دانشجویان می‌توانند بسته به استعداد و علاقه خود عضو تخصصی یک یا تعداد بیشتری از این کانون‌ها باشند. اسامی این کانون‌ها شامل کانون فرهنگی هنری، کانون علمی پژوهشی، کانون تحلیل و بررسی سیاسی، کانون فضای مجازی و سایبری، کانون مطالعات فکری فرهنگی سیاسی، کانون نوسازی معنوی، کانون نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کانون تربیت‌بدنی، کانون نشریات، کانون مطالعات زنان و خانواده، کانون جهاد سازندگی، کانون فارغ‌التحصیلان و تشکل هلال‌احمر می‌شود.

حوزه ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد با داشتن توانایی‌های بالقوه و دانشجویان ورزشکار همواره تلاش کرده در عرصه‌های مختلف ورزشی گامی مؤثر برداشته و از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را در راستای ارتقای سطح سلامت و ورزش دانشگاهیان داشته باشد. در همین راستا این مرکز آموزشی رشته تربیت‌بدنی را در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته دایر کرده و امکاناتی مانند زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال و تنیس روباز را در محوطه دانشگاه برای استفاده دانشجویان و کارکنان دانشگاه دایر کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد | لیست رشته‌ها و امکانات

تیم فوتسال دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد متشکل از دانشجویان منتخب، موفق به کسب مقام‌های نخست در رقابت‌های چهار جانبه شهرستان نظرآباد و مقام سوم مسابقات جام فجر (۱۳۹۳) در دانشگاه آزاد کرج شده و دانشجویان قهرمان در رشته‌های انفرادی مثل تکواندو، کشتی، آمادگی جسمانی و...توانسته‌اند مقام‌های متعددی در سطح کشور و استان به دست بیاورند. تعامل خوب مجموعه تربیت‌بدنی، بسیج دانشجویی و دفتر فرهنگ اسلامی باعث تقویت این نوع فعالیت‌ها بوده است.

تعامل و همکاری خوبی بین گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد و سازمان ورزش و جوانان شهرستان و استان وجود دارد. با این تعامل کارگاه‌ها و دوره‌های مختلفی ازجمله دوره‌های مربی‌گری فوتبال و دوره‌های آموزشی مختلف در زمینه‌های کوهنوردی، فوتبال و دوومیدانی برگزار شده و طرح‌های پژوهشی متعددی در زمینه امور ورزشی توسط استادان این مرکز آموزشی تعریف و انجام شده است.

امیدواریم با تلاش و کوشش مسئولان زمینه علاقه‌مندی دانشجویان به ورزش فراهم آید و دانشجویانی پویا، سالم و توانمند تحویل جامعه دهیم.

خلاصه‌ای از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد

سال تأسیس

۱۳۶۷ بعنوان دانشکده کاردانی فنی و مهندسی واحد کرج و محل تشکیل کلاس‌های درسی رشته‌های آموزش معلمان

۱۳۸۶ مرکز مستقل دانشگاهی

فاصله تا مرکز استان

۴۰ کیلومتر

فاصله تا نزدیک‌ترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی

۶ کیلومتر تا واحد هشتگرد

مساحت سایت اصلی دانشگاه

۲۳۰۰۰ متر مربع

مساحت ساختمان‌های آموزشی و کارگاه‌ها

سوله کارگاهی و آزمایشگاهی: ۷۰۰ متر مربع

ساختمان آموزشی ۱۵۰۰: متر مربع

سایر فضاهای اداری و رفاهی: ۵۰۰ متر مربع

مساحت کتابخانه: ۶۰ متر مربع

فضای ورزشی

شامل زمین فوتسال – والیبال – بسکتبال- تنیس روی میز و بدمینتون: ۱۷۰۰ متر مربع

فضای سبز و باغبانی

۸۰۰۰ متر مربع

آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های شاخص

رشته متالورژی: شامل کوره‌های ذوب فلز زمینی و هوایی و آزمایشگاه متالورژی

رشته عمران و ساختمان: آزمایشگاه مکانیک خاک و تکنولوژی بتن– نقشه‌برداری و کارگاه جوشکاری

رشته تأسیسات: کارگاه تهویه مطبوع – کانال‌سازی

رشته برق و کنترل: آزمایشگاه کنترل – الکترونیک ۱ و ۲ – کارگاه PLC- آزمایشگاه مدارهای مخابراتی

سایر رشته‌ها: آزمایشگاه فیزیک و مکانیک

تعداد سایت‌های رایانه‌ای

۲ سایت

تعداد رشته‌های دایر در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته

فنی و مهندسی: ۱۴ رشته

علوم انسانی: ۵ رشته

تعداد کل دانشجو

کاردانی: ۱۸۵ نفر

کارشناسی: ۴۶۵ نفر

جمعاً: ۶۵۰ نفر

تعداد کارکنان

مرد: ۱۶ نفر

زن: ۳ نفر

تعداد اعضای هیئت علمی

استادیار: ۸ نفر

مربی: ۳ نفر

بورسیه دکتری: ۵ نفر

مدعو: ۴۳ نفر

تعداد گروه‌های آموزشی

۷ گروه آموزشی

تعداد کلاس‌های آموزشی

۱۴ باب

تعداد کتب موجود در کتابخانه

لاتین: ۸۰۰ جلد

فارسی: ۵۲۰۰ جلد

تعداد مقالات و طرح‌های پژوهشی و کتب منتشره و شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی

مقاله: ۴۲ عدد

طرح‌های پژوهشی: ۱۴ طرح

کتب منتشره: ۱۰ جلد

مشارکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی: ۷۱ کنفرانس

انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

نظر شما