شناسهٔ خبر: 50196095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پشت پرده سفر قریب‌الوقوع رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به روسیه

سفر قریب‌الوقوع سردار باقری به روسیه پس از رایزنی‌های اخیر او در پاکستان هشداری است برای کسانی که به دنبال برهم زدن ثبات منطقه برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه خود هستند.

صاحب‌خبر -

 سردار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار است به دعوت رسمی ارتشبد «سرگئی شایگو» وزیر دفاع فدراسیون روسیه در راس یک هیئت بلندپایه نظامی به منظور توسعه همکاری مشترک با این کشور به مسکو سفر کند.

این سفر از چند منظر قابل توجه است:

نخست؛ این سفر که به دعوت رسمی وزیر دفاع روسیه صورت گرفته بیانگر نقش و جایگاه ارزنده ایران در تحقق ثبات و امنیت منطقه و اذعان قدرت‌های جهانی بر لزوم نقش‌آفرینی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی است.

در همین چارچوب روسیه بار‌ها اعلام کرده است که هیچ طرحی در منطقه بدون حضور و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی به سرانجام نخواهد رسید.

دوم؛ این سفر را می‌توان ادامه تعاملات دو کشور برای هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین جهت تقویت توان دفاعی و نظامی یکدیگر دانست.

پشت پرده سفر قریب‌الوقوع رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به روسیه

از مهر ماه سال گذشته که بر اساس قطعانامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دوران ممنوعیت ایران برای خرید و فروش تسلحات پایان یافت، ظرفیت‌ها و دستاورد‌های بومی جمهوری اسلامی در ساخت و مدرن‌سازی تسلیحات دفاعی و نظامی، زمینه‌ساز نگاه بسیاری از کشور‌ها برای تعاملات تسلیحاتی با ایران شده و یکی از ابعاد و اهداف سفر سردار باقری به مسکو را می‌توان در چارچوب تقویت این تعاملات ارزیابی نمود.

سوم؛ چنانچه برگزاری رزمایش‌های مشترک زمینی و دریایی و مشارکت ناوگان دریایی ایران در مراسم رژه نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ نشان داد، این نگرش واحد میان دو کشور ایجاد شده که راهکار رسیدن به ثبات و امنیت پایدار در قالب تعاملات و همگرایی همسایگان قابل اجراست؛ لذا برنامه‌ریزی برای تقویت این همگرایی و نیز زمینه‌سازی برای برگزاری رزمایش‌های مشترک دو و چندجانبه با حضور سایرین و حتی اعضای سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند از ابعاد سفر سردار باقری به روسیه باشد.

چهارم؛ شرایط ویژه منطقه و تحرکات مشکوکی که علیه امنیت منطقه صورت می‌گیرد، همگرایی میان همسایگان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی را الزام‌آور می‌سازد. نگاهی به تحولات منطقه از جمله در افغانستان، قفقاز و سوریه بیانگر آن است که برخی کشور‌های منطقه در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال گرفتارسازی منطقه در بحران‌های امنیتی و نظامی هستند.

در چنین شرایطی تعامل میان کشور‌های منطقه از جمله ایران و روسیه که همواره بر برقراری ثبات و امنیت پایدار به دور از دخالت‌های بیگانگان تاکید دارند امری ضروری می‌نماید. بر این اساس سفر سرلشکر باقری به روسیه گامی در جهت مقابله واحد همسایگان در برابر بحران‌های جاری در منطقه است که از افغانستان گرفته تا قفقاز و سوریه را در بر می‌گیرد.

این سفر پیامی آشکار برای بحران‌سازان منطقه و آمریکا و رژیم صهیونیستی است، مبنی بر اینکه کشور‌های منطقه اجازه چنین فعالیت‌هایی را نداده و با هر عامل بحران‌سازی مقابله خواهند کرد.

پنجم؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم بر اصل نگاه به همسایگان استوار است که در ابعاد سیاسی، اقتصادی و دفاعی صورت می‌گیرد. عضویت دائم در سازمان شانگ‌های و سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه به روسیه، لبنان و سوریه، نمودی از این رویکرد است که حلقه تکمیلی آن در چارچوب دیپلماسی دفاعی در سفر سردار باقری به پاکستان و روسیه صورت گرفته است.

نکته آنکه؛ سفر قریب‌الوقوع سردار باقری به روسیه پس از رایزنی‌های اخیر او در پاکستان، علاوه بر اینکه پیام‌آور همگرایی جمهوری اسلامی با همسایگان جهت تحقق ثبات و امنیت پایدار در منطقه است، هشداری است برای کسانی که به دنبال برهم زدن ثبات منطقه برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه خود هستند.

نظر شما