شناسهٔ خبر: 50195288 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

استعفای رئیس نظمیه به دلیل صدای بوق حمام!

 قدیم‌ها که هنوز پایتخت سر و شکل سنتی خودش را داشت و امور مردم چندان وابسته ثانیه‌ها و ساعت‌ها نبود، بوق حمام برای تعیین زمان‌ ترددهای شبانه اهالی تهران نقش بسیار مهمی داشت.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی : اما بشنوید از حکایت این بوق حمام که در بعضی از روایت‌ها آمده باعث ناراحتی «کنت دومونت فرت»، رئیس نظمیه دوره ناصرالدین‌شاه، هم شده بود. در حمام‌های قدیم، مردم به وقت گرگ و میش، بوق‌هایی را که از شاخ درست شده بود به نشانه باز بودن حمام‌ها به صدا در می‌آوردند. معمولاً بوق‌ها در ۲ نوبت به صدا در می‌آمد؛ یکی برای اعلام باز شدن حمام و دومی برای اعلام تبدیل حمام مردانه به زنانه.

حمام‌ها از ساعت ۳ بعد از نیمه‌شب تا ساعت ۸ صبح مردانه بود و از ساعت ۹ صبح زنانه می‌شد. از طرف دیگر، «کنت دومونت فرت» از طرف ناصرالدین‌شاه رئیس نظمیه تهران شد و برای برقراری نظم و تأمین امنیت دارالخلافه یکسری مقررات سخت را در قالب حکومت نظامی اجرا کرد. ممنوعیت‌ تردد در شهر از ساعت ۱۲ تا ۵ صبح یکی از این قوانین سخت برای پایتخت‌نشینان بود. یک شب که دست بر قضا رئیس نظمیه برای سرکشی راهی محله‌های تهران شد، دید که در ساعت منع‌ تردد، مردی بقچه به دست در حال گذر است.

کنت سد راه این مرد از همه جا بی‌خبر می‌شود و ساعت منع‌ تردد را گوشزد می‌کند. مرد بیچاره از صحبت‌های رئیس نظمیه چیزی متوجه نمی‌شود و خطاب به او می‌گوید تابع بوق حمام است که الان به صدا درآمده و اعلام کرده که حمام باز است. رئیس نظمیه هم حسابی از این پاسخ ناراحت می‌شود و پیش ناصرالدین‌شاه می‌رود و اعلام استعفا می‌کند. حرف او این بوده: «در این شهر یا من باید دستور بدهم یا بوق حمام! ‌» 

نظر شما