شناسهٔ خبر: 50194967 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خواندنی ها

صاحب‌خبر -

نظارت بر قند خون بدون نیاز به سوزن

افراد مبتلابه دیابت برای نظارت بر سطح گلوکز (قند) خونشان باید نمونه خون بدهند یا حسگرهایی زیر پوستشان قرار دهند که هر دوی این روش‌ها دردناک است؛ اما اکنون دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دستگاهی پوشیدنی برای اندازه‌گیری قند خون ساخته‌اند که غیرتهاجمی و ارزان‌قیمت است. این حسگر پوشیدنی جدید می‌تواند سطوح قند خون یا گلوکز را در عرق تشخیص دهد. دانشمندان از نیکل به‌عنوان ماده‌ای حساس به گلوکز استفاده کردند. آن‌ها نیکل را با طلا ترکیب کردند تا خطر احتمالی بروز واکنش آلرژیک را کاهش دهند.

 

رابطه تغییرات اقلیمی و چاقی

محققان مرکز سرطان فیلادلفیا در یک بررسی جدید ارتباط بین تغییر آب‌وهوا و چاقی را ترسیم کردند. به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، ازآنجاکه دمای جهان در حال افزایش است، افراد تحرک فیزیکی کمتری داشته و کمتر قادر به چربی سوزی اضافی هستند، ازاین‌رو در معرض ریسک بالای اضافه‌وزن یا چاقی قرار دارند. افراد چاق و دارای اضافه‌وزن معمولاً از وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی نظیر اتومبیل به‌جای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای عامل تغییر آب‌وهوا شود. یکی از پیامدهای چاقی و اضافه‌وزن برای سلامت، افزایش ریسک ابتلا به سرطان است.

 

غرق شدن ۱۱ دانش‌آموز اندونزیایی در رودخانه

مقامات اندونزی روز گذشته اعلام کردند: ۱۵۰ دانش‌آموز از مدرسه راهنمایی نوجوانان اسلامی در طرح پاک‌سازی کناره‌های رودخانه «سیلوئور» شرکت کرده بودند که ۲۱ نفر آنان به درون رودخانه افتادند. در این میان ۱۱ دانش‌آموز غرق شدند و ۱۰ نفر نیز توسط نیروهای کمک‌رسانی و امداد نجات یافتند که به بیمارستان منتقل شدند. وضعیت ۲ نفر از نجات‌یافتگان بحرانی و وخیم گزارش شده است. رئیس بخش امداد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «دانش‌آموزانی که به درون رودخانه لیز خوردند دست یکدیگر را گرفته بودند، یکی از آن‌ها به درون رودخانه افتاده و دیگران به همراهش به درون رودخانه کشیده شدند.»

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما