شناسهٔ خبر: 50179348 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی جامع‌ترین رتبه بندی مواد غذایی از نظر فواید سلامتی

یک تیم تحقیقاتی توانست با بررسی ویژگی‌های مختلف مواد غذایی، لیستی از بهترین مواد غذایی را منتشر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجله Nature Food، نشریه نخستین نمایه مواد مغذی را به عنوان قطب نمای غذا منتشر کرد که توسط دانشکده رژیم درمانی و سیاست فریدمن دانشگاه تافتس در آمریکا ایجاد شد.

طی  سه سال، محققان این پروژه، داده‌های علمی در مورد ویژگی‌های مختلف غذا را که بر سلامت تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد، تجزیه و تحلیل و خلاصه کردند.

محققان  بیان می‌کنند که این جدول، اولین سیستمی است که تعادل عوامل سالم و مضر در غذا را در نظر می‌گیرد، همه موارد قبلی تنها بر یکی از این دو گروه عوامل متمرکز شده اند. علاوه بر این، این جدول به شما این امکان را می‌دهد محصولات اولیه مورد نیاز خوراکی و همچنین نوشیدنی‌ها را در مقیاس مشترک ارزیابی کنید.

داریوش مظفریان، رئیس مدرسه فریدمن، در بیانیه مطبوعاتی تحقیقات این دانشگاه گفت: مصرف کنندگان، سیاستمداران و تولیدکنندگان به دنبال ابزار‌های ساده‌ای هستند تا به همه افراد در انتخاب سالمتر غذا کمک کنند.

سیستم غذای قطب نما با استفاده از پایگاه داده ملی آمریکا توسعه داده شده است، که شامل داده‌های ۸۰۳۲ غذا و نوشیدنی مصرف شده توسط آمریکایی‌ها است. محققان ۵۴ ویژگی غذایی مختلف را در ۹ زمینه مرتبط با بیماری‌های مزمن عمده مانند چاقی، دیابت، مشکلات قلبی عروقی و سرطان و همچنین خطر اختلالات خوردن ارزیابی کردند.

رتبه بندی مواد غذایی

برای دسته‌های غذایی اصل، میانگین نمره ۴۳.۲ در نظر گرفته شد. کمترین امتیاز مربوط به تنقلات و دسر‌های شیرین (میانگین نمره ۱۶.۴)، سبزیجات (میانگین امتیاز ۶۹.۱)، میوه‌ها (میانگین امتیاز ۷۳.۹)؛ تقریباً همه میوه‌های خام ۱۰۰ امتیاز و حبوبات، آجیل و دانه‌ها (میانگین نمره ۷۸.۶) بود. در میان نوشیدنی ها، میانگین نمره از ۲۷.۶ برای نوشابه و نوشابه‌های انرژی زا با قند تا ۶۷ برای آب میوه طبیعی و سبزیجات متغیر است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما