شناسهٔ خبر: 50173739 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

تبلیغ ایزی‌لایف با چهره شفیعی کدکنی؛ خجالت‌آور

در چند روز گذشته یکی از برندهای پوشک بزرگسالان در اقدامی عجیب به استفاده از تصویر چهره‌های ادبی و هنری پرداخته و در انتهای مطالبش تبلیغات شرکت خود را آورده که با اعتراض‌هایی همراه شده است.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: در چند روز گذشته یکی از برند‌های پوشک بزرگسالان در اقدامی عجیب در صفحه خود در اینستاگرام در اقدامی در هایلات استوری خود با عنوان «انگیزشی» به معرفی چهره‌هایی، چون محمدرضا شفیعی کدکنی، علی نصیریان، آهو خردمند و... پرداخته و در انتها نیز تبلیغ برند خود را آورده بود.

تبلیغ ایزی‌لایف با چهره شفیعی کدکنی؛ خجالت‌آور

روزنامه آفتاب یزد نوشت: در همین راستا گرداننده صفحه‌ای به نام محمدرضا شفیعی کدکنی در واکنش به این اتفاق نوشته است: «ما بنا را بر این می‌گذاریم که شما شرکت محترم تولیدکننده پوشینه بزرگسال قصد داشتید که بگویید در سنین بالا و سالمندی هم می‌توان تاثیرگذار بود و چه و چه...، اما عرض می‌کنیم که این چند روز سلسله تبلیغات شما که در لایه‌های بعدی‌اش نشان دادن برند و محصولات شماست، بسیاری از علاقه‌مندان به استاد شفیعی کدکنی را ناراحت کرده است.

ما در کانال‌های طنز و زرد، تبلیغات شما را با چند جین طعنه و تمسخر دیدیم که دست به دست شده بود. می‌دانیم که شما قصدتان این نبوده است. اگر قصدتان کار فرهنگی است ما می‌توانیم چندین اولویت فرهنگی در روستا‌ها و مدرسه‌ها به شما معرفی کنیم که تاثیر مثبت آن‌ها صد‌ها برابر این تبلیغات است. تازه اگر حوزه کاری و برند شما ارتباطی با این امور داشته باشد. اگر قصدتان مباحث انگیزشی است این روش شما نه تنها مثبت نبوده است بلکه بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان را ناراحت کرده و درخواست داشتند واکنشی نشان دهیم که صمیمانه و از سر دغدغه چند سطری برای شما بنویسیم.

تبلیغ ایزی‌لایف با چهره شفیعی کدکنی؛ خجالت‌آور

سحر برومند در این باره نوشت: داستان ایزی لایف مثل تمام داستان‌های این روزگار ما ایرانی هاست. به عنوان یک کهنه طراح می‌توان به راحتی واقعه را بازسازی کرد. به طراح گرافیک گفته شده است که عکس یک مرد میانه سال بر روی بسته‌های پوشک بزرگسالان کار شود. طراح هم به دلیل صرفه جویی مالی یا در اختیار نداشتن بودجه از طرف کارفرما و یا هر دلیل مزخرف دیگری مثل اکثر طراحان وطنی گوگل کرده و اتفاقا که تصویر آقای شفیعی کدکنی نظرش را جلب کرده است. بی سوادی و بی مطالعه بودن طراح و البته صاحب سفارش دست به دست هم داده و این رسوایی منتشر شده است.

تا اینجای قضیه به خودی خود زشت و بد است. اما بدتر از همه متن عذرخواهی شرکت ایزی لایف است. این شرکت در یک متن که در اینستاگرامش گذاشته است چنان منتی بر سر مفاخر و فرهنگ ایران زمین گذاشته است و چکیده کلامش اینکه ایشان به عنوان معرفی مفاخر دست به چنین کاری زده بوده است و الان از اینکه حرکت ارزشمندش باعث دلخوری اهل فرهنگ شده است عذرخواهی می‌کند. آقا و یا خانم ایزی لایف: به جای معرفی مفاخر و حمایت از فرهنگ ایران زمین، بخش طراحی ات را درست کن. به نظرم هیچکدام از مفاخر علاقه‌ای به دیدن تصویرشان بر روی بسته پوشک ندارند و ترجیح می‌دهند گمنام باقی بمانند، ولی شما هم چنانکه اصرار به شناساندن آن‌ها دارید مودبانه این است که از آن‌ها کسب اجازه کنید و سپس یک عکاس حرفه‌ای برای تصویربرداری بفرستید و گوگل را به حال خود بگذارید.

تبلیغ ایزی‌لایف با چهره شفیعی کدکنی؛ خجالت‌آور

هر جای دیگر دنیا بود می‌شد بخاطر این حرکت شرکت شما را سو کرد و میلیون میلیون پول ازتان گرفت حالا که خوش بحالتان است و در جای بی در و پیکری زندگی می‌کنید که هیچ کس حقوقی ندارد بجای چنین متن ابلهانه‌ای یک کلام تقصیر را به گردن بگیرید و عذرخواهی کنید به والله قشنگتر است. کسی از شما توقع کار فرهنگی ندارد همان تجارت خودتان را بکنید، ولی درست.

واکنش کاربران

البته یکی از شگرد‌های تبلیغاتی استفاده از چهره‌های شناخته‌شده است، اما استفاده نابجا و بدون رضایت شخص نتیجه معکوس دارد. از همین رو این اقدام برند پوشک بزرگسالان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های انتقادی آن‌ها را در پی داشته است.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «این همه بی‌حرمتی به مفاخر هنر و ادب در این کشور قابل تحمل نیست!»
کاربر دیگری گفته است: «ابتدا گمان کردم این تبلیغ احمقانه و نابخردانه اقدام یکی از کاربر‌های اینستاگرام یا توییتر باشد، اما گویا اکانت‌های رسمی دو برند پوشک دست به انتشار این آگهی و این کار ناشریف بدون اجازه و رضایت صاحب تصویر زده‌اند».

دیگری نوشت: «کجای دنیا اساتید و اسطوره هاشون شرکت پوشک معرفی میکنه».

تبلیغ ایزی‌لایف با چهره شفیعی کدکنی؛ خجالت‌آور

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «سوژه توهین و تمسخر قرار گرفتن استاد ‎شفیعی کدکنی، استاد شاخص زبان و ادبیات فارسی از سوی یک نشان تجاری فرنگی، دهن کجی و توهین آشکار به زبان، فرهنگ و ملت ایران است. جریمه سنگین این شرکت باید ضمن عذرخواهی، تغییر نشان تجاری آن باشد».

کاربران دیگر نوشته اند: «‎واقعا چطوری این سم احمقانه به ذهنشون رسید؟ اونم بدون اجازه!»، «وقتی که واژه‌های غیرفارسی دونه دونه تابلو‌های تبلیغاتی و آگهی بازرگانی صداوسیما را فتح می‌کردند و همه مسئولین مربوطه در خواب بودند باید این روز‌ها رو می‌دیدیم که اون شرکت‌ها بیان و رسما به زبان و ادبیات و فرهنگ ما توهین کنند»، «خیلی خیلی ناراحت‌کننده بود این حرکت مسموم! توهین به استاد شفیعی کدکنی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست»،

«یک برند پوشک بزرگسال برای تبلیغاتشون بدون اجازه از عکس استاد ‎شفیعی کدکنی استفاده کردند. این حرکت در کلام نمیگنجه! بدون اجازه اونم نه یک آدم معمولی یک شخصیت فرهنگی، یک موجود با ارزش»، «شرکتی برای تبلیغ پوشینه‌های بزرگسال خودش بدون اجازه و با وقاحت تمام استاد عزیزمان ‎شفیعی کدکنی را مورد تمسخر قرار دادن، جالب اینجاست که هیچکس نبود که جلوی این جسارت رو بگیرد».

بیانیه رسمی گروه زرین رویا مالک برند «ایزی لایف» در مورد «استفاده از نام مفاخر»

به نام خداوند بخشنده و مهربان

«بیانیۀ گروه زرین‌رویا»

گروه زرین رویا، مالک و صاحب برند و علامت‌تجاری «ایزی‌لایف»، پیرو اتفاقات اخیر در خصوص موضوع «‌استفاده از نام مفاخر ایران‌زمین» در صفحۀ متعلق به این گروه در پلت‌فرم اینستاگرام (قسمت هایلایت)، با اطلاع و آگاهی کامل از موازین و رویه‌های تجاری مشروع، حقوق مالکیت فکری و نیز حق بر شهرت اشخاص شهیر و نامدار، بدینوسیله با ابراز نهایت تأسف و اندوه خود از وقایع پیش‎‌آمده و نیز با قبول مسوولیت نسبت به کلیۀ عواقب و آثار سوء برخاسته از پویش انگیزشی این گروه، آمادگی خود جهت جبران کلیۀ خسارات مادی و معنوی وارده در اثر معرفی این اسامی مبارک در کنار برند خود در پویش مورد اشاره را اعلام می‎دارد.
بی‌شک این گروه خود را مکلف می‌داند تا با هدف توقف اقدامات آن‌دسته از اشخاص و پلت‌فرم‌های مجازی که پویش انگیزشی این گروه را دستمایۀ تعرض به ساحت نام و شخصیت مفاخر بزرگ ایران‌زمین قرار دادند و نیز ترمیم آثار سوء آن، بلافاصله تمامی قوای خود را بسیج نماید.

این گروه ضمن تأکید بر مسوولیت و مراتب تأسف و ناراحتی خود، هرگونه شائبۀ قصد و یا انگیزۀ استفادۀ تبلیغاتی و تجاری از نام مفاخر ایران‌زمین و نیز هرگونه شایعه مبنی بر استفاده و یا قصد استفاده از نام و تصویر مبارک مفاخر ایران‌زمین در هر مرحله از تولید، بسته‌بندی، عرضه و یا توزیع محصولات متعلق به این گروه را قاطعانه تکذیب کرده و حقوق خود نسبت به این‌قبیل اتهامات را محفوظ می‌دارد.

این گروه، به‌عنوان کم‌ترین عضو ایران‌زمین، همواره پاسداشت و حفاظت از نام، عنوان، حریم، حرمت و میراث بزرگان و مشاهیر این سرزمین در هر عرصه‌ای را هم‌چون سایر آحاد جامعه، یک تکلیف و چه بسا یک رسالت برای خود می‌داند و برای نیل به چنین مقصود ارزشمندی، کوتاهی و یا خطای عملکردی خود را صمیمانه می‌پذیرد.

این گروه بدواً از یکایک بزرگانی که نام مبارکشان در این پویش درج شده بود و نیز از جامعۀ دانشگاهیان، جامعۀ فرهنگ و هنر، فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان و دوستداران ایشان و هم‌چنین مخاطبان گروه زرین‌رویا و در آخر، عموم جامعه عذرخواهی کرده و در ادامه، بیش از پیش بر تعهد واثق خود در پیش‌گیری از بروز وقایع مشابه اهتمام خواهد ورزید.

در پایان این گروه واجب می‌داند تا مراتب امتنان و قدردانی خود از رویکرد مشفقانه و پدرانۀ مدیر محترم فضای مجازی متعلق به حضرت استاد جناب آقای دکتر شفیعی کدکنی نسبت به خود را ابراز نماید.

کلیۀ اسامی درج شده در پویش انگیزشی این گروه به‌ترتیب حروف الفبا به این شرح بودند:

سرکار خانم آهو خردمند (هنرپیشه، مترجم)

جناب آقای سیاوش دین‌وردی (مسن‌ترین داوطلب کنکور سراسری)

جناب آقای دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی (ادیب، نویسنده، شاعر، استاد دانشگاه)

سرکار خانم شمسی فضل‌الهی (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)

سرکار خانم مه‌لقا ملاح (معروف به مادر محیط زیست ایران)

جناب آقای علی نصیریان (هنرپیشه)

و سرکارخانم شیرین یزدان‌بخش (هنرپیشه)

هرگونه استفاده از اسامی ذکر شده به‌همراه نام گروه زرین‌رویا و یا هریک از برندها و علایم‌تجاری متعلق به این گروه، بدون انتشار متن کامل این بیانیه ممنوع بوده و گروه زرین‌رویا کلیۀ حقوق خود در این خصوص را محفوظ می‌دارد.

بیانیه رسمی گروه زرین رویا مالک برند «ایزی لایف»

نظر شما