شناسهٔ خبر: 50160934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

الاخبار:

«مقابله با ایران در اولویت نیست»؛ پاسخ آمریکا، اسرائیل را ناامید کرده / عصبانیت تل آویو از رویکرد جدید واشنگتن برای مقابله با پکن؛ بلینکن به لاپید: دخالت چین در اقتصاد اسرائیل را محدود کنید

گفتگوی استراتژیک بین آمریکا و اسرائیل در واشنگتن در خصوص راه‌های مقابله با ایران، منجر به نتایج دلخواه تل آویو نشد. چرا که اسرائیل نتوانست واشنگتن را از گزینه‌های دیپلماتیک در تعامل با تهران منصرف کند و دلیل تصمیم قاطع آمریکا، تغییر اولویت‌های آن است که چین در رأس آنهاست. در واقع نگرانی اسرائیلی‌ها از اینجا ناشی می‌شود که احساس می‌کنند آمریکا روز به روز تمرکز خود را از ایران به سمت چین و چالش‌های داخلی خود منصرف می‌کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه لبنانی الاخبار چاپ بیروت در مطلبی به قلم علی حیدر نوشت: گفتگوی استراتژیک بین آمریکا و اسرائیل در واشنگتن در خصوص راه‌های مقابله با ایران، منجر به نتایج دلخواه تل آویو نشد. چرا که اسرائیل نتوانست واشنگتن را از گزینه‌های دیپلماتیک در تعامل با تهران منصرف کند و دلیل تصمیم قاطع آمریکا، تغییر اولویت‌های آن است که چین در رأس آنهاست. در واقع نگرانی اسرائیلی‌ها از اینجا ناشی می‌شود که احساس می‌کنند آمریکا روز به روز تمرکز خود را از ایران به سمت چین و چالش‌های داخلی خود منصرف می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اعلام نفتالی بنت در مورد اینکه اسرائیل دیگر نمی‌تواند بیشتر از این منتظر بماند و شاهد پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران باشد هم نشان دهنده نا امیدی تل آویو از نتایج مذاکره با واشنگتن در هفته گذشته در رابطه با گزینه‌های لازم در قبال تهران است. با اینکه مضمون کلام بنت حاکی از نزدیکی اسرائیل به اقدامات عملی است، اما دشمنان آن در منطقه می‌دانند که تل آویو در شرایط فعلی اش نمی‌تواند وارد چنین ماجراجویی‌هایی شود. در همین حالت است که اسرائیل خود را در برابر یک خطر هسته‌ای و منطقه‌ای روز افزون یافته و در تلاش است موازنه‌ای بین خطرات کنار گذاشتن اقدامات عملیاتی و نیز خطرات سازگاری با واقعیت‌ها ایجاد کند. دلیل اصلی این تصمیم اسرائیل آن است که نتوانست واشنگتن را با خود همراه کرده و به آن اطمینان بدهد که در صورت شکست بازگشت به مذاکرات هسته ای، راه‌هایی غیر از دیپلماسی هم وجود دارد.

در این میان، در داخل اسرائیل مناقشه‌هایی وجود دارد در مورد اینکه مسئول شرایط فعلی نتانیاهو است یا بنت؟ در حالی که بنت از هر تریبونی استفاده می‌کند تا مسئول واقعیت فعلی را نتانیاهو معرفی کند، حقیقتی که نادیده گرفته شده آن است که دلیل شکست نتانیاهو-ترامپ، تنها پایداری ایران به رغم تمام فشارهاست. همچنانکه ترور سردار سلیمانی هم نتوانست مسئولان ایرانی را از گزینه هایشان منصرف کند و پاسخ ایران به این اقدام آمریکا در قالب حمله به پایگاه این کشور در عراق و جهش‌های تهران در برنامه‌های هسته‌ای اش، معادله بازدارندگی ایران را نشان داد.

قطعا این اتفاقات باعث بر هم خوردن محاسبات واشنگتن و تل آویو در مورد گزینه‌های عملی علیه ایران شد و این دو متوجه شدند که ایران از سیاست‌های ثابت خود عقب نشینی نمی‌کند. در این میان، آنچه معضل را برای تل آویو پیچیده می‌کند، تغییر اولویت‌های دولت بایدن و تمرکز آن روی بحران اقتصادی، کرونا و چین است. به این ترتیب، نگرانی تل آویو از کاهش همراهی ایالات متحده با آن در جریان مقابله نظامی با ایران، رو به فزونی است. از این رو، تل آویو به صورت آشکار و پنهان تلاش می‌کند روی گرایش‌های دولت آمریکا تاثیر بگذارد، همانطور که هدف بنت از گفتن این جمله که دیگر نمی‌تواند منتظر بماند، نشان دادن نقشه احتمالی اسرائیل برای ایفای نقش پلیس بد در مقابله با ایران است. در همین راستا، تل آویو با هدف افزایش فشار‌ها بر ایران، رزمایش‌هایی را در خلیج فارس یا دولت‌های همسایه ایران انجام داد.

امتناع ایالات متحده از پاسخ مثبت به درخواست اسرائیل تا کنون، نشان دهنده وجود این ارزیابی در واشنگتن است که ضربه نظامی به ایران، می‌تواند واکنش این کشور را به دنبال داشته باشد و موحب پیچیده‌تر شدن شرایط شود. به همین دلیل است که شاهد شکایت مسئولان اسرائیل از نبود همکاری بین المللی برای توقف نفوذ منطقه‌ای ایران هستیم؛ بنابراین در شرایطی که وزیر خارجه اسرائیل با هدف بیان نقشه جایگزین مشترک علیه ایران به واشنگتن رفت، همتای آمریکایی اش، بلینکن از او خواست دخالت چین در اقتصاد اسرائیل را محدود کند و به این معنا، واشنگتن حتی تل آویو را از این درخواست خود استثنا نمی‌کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما