شناسهٔ خبر: 50159252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

عربستان و روسیه: بازار نفت را از وضعیت مشابه گاز نجات دادیم

خبرگزاری ایسنا

عربستان سعودی و روسیه می‌گویند بازار نفت را از درهم ریختگی مشابه آنچه امروز در بازار گاز می‌گذرد، نجات دادند.

صاحب‌خبر -
وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند ثبات نفت در مقایسه با گاز طبیعی و زغال سنگ، بارزگر این است که اوپک پلاس عملکرد خوبی در متوازن کردن عرضه و تقاضا داشته است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در کنفرانس هفته انرژی روسیه اظهار کرد: اگرچه قیمت نفت به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه - بالاترین رکورد سه سال اخیر- صعود پیدا کرده است، اما این افزایش در مقایسه با نوسانی که در قیمت‌های گاز و زغال سنگ مشاهده می‌شود، چیزی نیست. آنچه که امروز در بازار نفت مشاهده می‌کنیم رشد ۲۹ درصدی قیمت نفت در برابر افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت گاز طبیعی و افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت ذغال‌سنگ و افزایش ۲۰۰ درصدی مایعات گاز طبیعی است. بازار‌های زغال سنگ و سایر منابع انرژی به یک رگولاتور نیاز دارند این وضعیت به ما می‌گوید که افراد باید آنچه که اوپک پلاس انجام داد و به آن دست یافت را دنبال کرده و انجام دهند.

وی تاکید کرد که گروه اوپک پلاس با وجود درخواست بسیاری از معامله‌گران و حتی کاخ سفید برای افزایش سریعتر تولید، باید همچنان به افزایش تدریجی تولید ادامه دهد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در خصوص درخواست‌های مصرف کنندگان بزرگ مانند آمریکا برای افزایش بیشتر تولید اوپک پلاس به منظور کنترل رشد قیمت‌ها گفت: من همچنان به همه می‌گویم که ما تولید را افزایش می‌دهیم. اوپک پلاس ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نوامبر به تولیدش اضافه می‌کند و دوباره در ماه‌ها بعد هم این روند را دنبال می‌کند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ظرفیت مازادی که در نتیجه شیوع کووید ۱۹ شکل گرفته بود کاهش پیدا می‌کند و اوپک پلاس می‌خواهد این اقدام را به شکل تدریجی و مرحله‌ای انجام دهد.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: اگرچه ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری در مسیر عادی شدن تا پایان امسال است، اما سال ۲۰۲۲ اندکی چالش‌برانگیز خواهد بود آمار‌های اوپک پلاس نشان می‌دهد که بازار نفت سال آینده حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه خواهد داشت.

وزیران اوپک پلاس در نشستی که اوایل ماه جاری برگزار کردند همچنان به توافق افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز به منظور خاتمه دادن به محدودیت عرضه پایبند ماندند. بهای معاملات گاز در آسیا و اروپا از اواخر ژوئن تاکنون بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته و همزمان قیمت زغال سنگ دو برابر شده است. بهای معاملات نفت برنت در مقابل تنها ۱۲ درصد رشد داشته است.

اوپک و متحدانش شامل روسیه از سوی مصرف کنندگان بزرگ برای شتاب بخشیدن به روند افزایش تولید تحت فشار قرار گرفتند. درخواست‌ها از زمان افزایش قیمت‌های گاز که باعث شده برخی از تولیدکنندگان برق به استفاده از نفت روی بیاورند، شدت گرفته است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه که سیاست مربوط به انرژی را مدیریت می‌کند، در همین کنفرانس اظهار کرد: بر خلاف بازار گاز، بازار نفت در حال حاضر قابل پیش بینی‌تر و برای فعالان بازار قابل درک‌تر است. قیمت‌های امروز و توازن فعلی عرضه و تقاضا منعکس‌کننده وضعیت واقعی جاری هستند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، اظهارات مشابهی را مطرح کرد و گفت: خطر داغی بیش از حد بازار نفت به دلیل موضع اوپک پلاس وجود ندارد. شما باید به ما اعتماد کنید، زیرا ما تجربه کافی در برخورد با دوره‌های مختلف داریم.

چندین معامله گر و بانک وال ستریت پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای جهانی برای نفت در اوایل سال ۲۰۲۲ پایینتر از میزان عرضه خواهد بود. بانک مورگان چیس اند کو اعلام کرد توازن روزانه از کمبود عرضه به میزان حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز که در حال حاضر دیده می‌شود، به مازاد حدود دو میلیون بشکه در روز تا مارس تغییر می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیر اوپک در حاشیه کنفرانس انرژی مسکو به خبرنگاران گفت: بازار نفت همچنان با ابهامات ناشی از پاندمی کووید ۱۹ مواجه است. بازار روند خود را مطابق با عوامل عرضه و تقاضا طی می‌کند، اما باید قبول کنیم که عوامل بیرونی وجود دارند که روی تحولات بازار تاثیر می‌گذارند.

نظر شما