شناسهٔ خبر: 50155923 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رشتچیان:

۹۰ نفر از دانش آموزان المپیاد‌های علمی کشور دانشگاه شریف را انتخاب کردند

معاون آموزشی دانشگاه شریف گفت: ۹۰ نفر از دانش آموزان المپیاد‌های علمی کشور در کنکور ۱۴۰۰ به انتخاب دانشگاه شریف اقدام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه جشن ورودی‌های ۱۴۰۰ به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شریف امروز به صورت مجازی برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه دکتر رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف ضمن خیر مقدم به دانشجویان ورودی جدید گفت: دانشگاه صنعتی شریف به عنوان دانشگاهی که آغازگر تحصیلات دانشگاهی است، زمینه ساز ورودتان به دنیای کار حرفه‌ای است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گفت: هر ساله بیش از ۹۰ نفر اول رتبه‌های برتر کنکور دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب می‌کنند و خوشحالیم که امسال نیز تعداد ۹۰ نفر از دانش آموران المپیاد‌های علمی کشور دانشگاه شریف را برای ادامه تحصل برگزیدند.

دکتر رشتچیان افزود: برای شروع کلاس‌ها در نیم‌سال جاری مجبور به اجرای سه تقویم آموزشی شدیم که یک تقویم آموزشی برای ورودی‌های ما قبل ۱۴۰۰، یک تقویم آموزشی برای ورودی‌های کارشناسی ۱۴۰۰ و یک تقویم برای دانشجویان نو ورود کارشناسی ارشد که برنامه‌ریزی شده است نیم سال اول تحصیلی برای همه دانشجویان در تاریخ ۷ بهمن به پایان برسد.

وی افزود: نوید می‌دهیم که برای اولین بار در ۵۵ سال گذشته شما در پارک شریف یا دانشگاه عاری از خودرو وارد خواهید شد و به زودی دانشگاه شریف تبدیل به پارک شریف می‌شود و با هدف حفظ محیط زیست زمینه‌ساز رفتن به دانشگاه سبز را ایجاد خواهیم کرد.

دکتر رشتچیان اضافه کرد: دراین دانشگاه علاوه بر برنامه‌های درسی و آموزش‌های ضمنی و پنهانی ارایه می‌گردد که متاسفانه با آموزش مجازی این بخش از آموزش پنهان ما مغفول مانده است.

وی در زمینه آموزش‌های ضمنی گفت: برخورداری از روحیه گفتگو و تعامل، روحیه مشارکت پذیری و همکاری، خلاقیت و پرسشگری و نظم پذیری و صبوری، ریسک پذیر بودن و رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای از جمله آموزش‌های پنهانی است که شما در طول تحصیل در این دانشگاه آن را فرا می‌گیرید.

معاون آموزشی دانشگاه در ادامه به طرح استاد ورودی برای دانشجویان مقطع اشاره کرد و گفت: به کمک اساتید شما در درس‌ها و آشنایی با دانشگاه و رشته تحصیلی خود حمایت خواهید شد.

وی افزود: دانشگاه شریف دارای فرهنگ غنی و سر شاری است. فرهنگ شریف یعنی دانایی و خلاقیت، تواضع و فروتنی، فرهنگ استدلال و منطق، مسولیت‌پذیری و خود باوری، فضیلت اخلاقی و خدا جو بودن و... است.

در ادامه برنامه دکتر فخارزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف ضمن خوشامد گویی به ورودی‌های جدید گفت: شما ورودی‌های امسال از ابتدا متفاوت وارد شده‌اید و شما اولین نسلی هستید که شماره دانشجویی ۹ رقمی به شما اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به برنامه هفته فرهنگ شریف گفت: از روز ۲۵ مهرماه برنامه فرهنگ شریف با شعار رسانه در شریف آغاز می‌شود و در روز‌های بعد با شعار کتاب در شریف، خوابگاه‌های شریف، ایران در شریف، معنویت در شریف، تشکل‌ها در شریف و هنر در شریف به ترتیب از روز ۲۵ تا روز ۳۰ مهر ماه ادامه خواهد داشت.

دکتر فخار زاده با تاکید بر دوست یابی در دوران دانشجویی گفت: شبکه شریف شبکه‌ای بسیار گران قیمت است و هر جا یک شریفی را پیدا کنی می‌توانی راحت تعامل برقرار کنی.

وی افزود امسال برای اولین بار برنامه برقراری تماس تلفنی با پذیرفته شدگان در دانشگاه را داشتیم که در کمتر از ۳۶ ساعت با همه ورودی‌ها تماس برقرار شد و ضمن تبریک به آن‌ها کم و کیف برنامه‌ها تشریح شد.

وی افزود: چند سالی است که طرح همیار و استاد ورودی را در دانشگاه داریم که امسال به تاکید بیشتر ادامه دارد، در طرح همیار هر ۱۰ دانشجو ورودی جدید با یک دانشجوی سال بالایی لینک می‌شود و اطلاعات مورد نیاز خود را به راحتی دریافت می‌کند و همچنین هر ۲۰ دانشجو ورودی جدید با یک استاد جوان و فعال همراه می‌شوند و هر گونه مشاوره و حمایت مورد نیاز را خواهند گرفت.

در ادامه برنامه نشست صمیمی با حضور دکتر خلج استاد دانشکده مهندسی برق و دکتر فیض بخش استاد دانشکده مدیریت برگزار شد.

دکتر خلج سخنانی با موضوع فناوری در ۲۰ سال آینده داشت و به جایگاه مهندسی و تفاوت آن با دانشمند پرداخت.

وی افزود: دانشمند آگاهی و دانش می‌دهد در حالی که مهندس چیزی را خلق می‌کند و می‌آفریند. در ده سال آینده دنیا با موضوع آب، محیط زیست و انرژی به عنوان سه موضوع اصلی به مشکل اساسی خواهید رسید.

در ادامه دکتر فیض بخش سخنانی را با موضوع "تفاوت دنیا آینده" ارایه کرد.

وی افزود: از انفجار اطلاعات در سال‌های اخیر به عنوان انقلاب سوم جهان می‌توان یاد کرد. فرق این دوران با زمان قدیم سرعت بالا و تغییرات سریع و نوآوری است.

در ادامه این جشن مجتبی شکوری فارغ التحصیل مکانیک شریف و این چهره نام آشنا به مرور داستان زندگی خود و شرح تغییراتی که از ابتدای سال ورود خود به دانشگاه تا به امروز داشت، پرداخت و با تاکید بر روحیه خستگی ناپذیری و ریسک پذیری گفت: از تغییرات نترسیم.

وی گفت: باید دوره‌ای از اکتشاف را تجربه کنیم، چون زندگی شبیه یک بداهه نوازی است که فقط یک تصویر کلی از آن دارید و ورود افراد به زندگی مان یا حوادث مختلف بر آن اثر گذار است و باید گوش‌های تیز داشته باشیم تا این نت‌های مختلف زندگی را از دست ندهیم.

وی خطاب به ورودی‌های جدید گفت: روی کارت دانشجویی شما نام یک رشته تحصیلی حک شده است، اما این تقدیر شما نیست و می‌توانید خویشتن‌های ممکن دیگری را برای خود متصور باشید و خود را محدود به این رشته تحصیلی نکنید.

وی افزود: شجاعت تغییر داشته باشید و هرگز تسلیم نشوید.

دکتر شکوری گفت: ثبات قدم الزاما چیز خوبی نیست، اما با تنبلی فرق دارد و هرگز نباید رها کردن به دلیل دشواری و سختی کار باشد.

وی با بیان داستانی از خود خطاب به مسئولین آموزشی و اساتید دانشگاه گفت: با سرگردان‌ها مهربان باشید چرا که آن‌ها هنوز خود را نیافتند و باید به آن‌ها فرصت داد.

درادامه برنامه حجت السلام طباطبایی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شریف نیز با پخش ویدیوئی ورود دانشجویان جدید را به دانشگاه شریف تبریک گفت و افزود: دانشگاه شریف این افتخار را دارد که ۱۹۰ شهید برای این کشور و انقلاب تقدیم نموده است.

وی افزود: شهید شریف واقفی از جمله شهدایی است که جان خودر را برای این کشور فدا نمود و امروز نام دانشگاه شما با نام ایشان مزین شده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما