شناسهٔ خبر: 50148324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رویترز: فشار واردات 8 میلیون تن گندم به اقتصاد ایران

ایران در زمان بدی نیاز به واردات گندم پیدا کرده زیرا قیمت جهانی این محصول استراتژیک در ماه آگوست امسال (مرداد 1400) به بالاترین سطح خود در 8 سال گذشته رسیده است.

صاحب‌خبر -

خشکسالی بی سابقه سال جاری باعث کاهش تولید گندم ایران و افزایش چند برابری واردات آن از خارج شده است.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی نوشت: ایران احتمالا امسال 8 میلیون تن گندم وارد خواهد کرد که رقمی بی سابقه محسوب می شود و در شرایط تحریم و کمبود منابع ارزی، اقتصاد این کشور را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد.


بر اساس این گزارش، منابع صنعتی ایران به رویترز گفتند که ایران باید در سال جاری 8 میلیون تن گندم برای جوابگویی به نیاز بازار داخلی خریداری کند، در حالی که جهش چند برابری واردات گندم همزمان با افزایش قیمت جهانی غلات بر فشارهای مالی این کشور تحت تحریم خواهد افزود.


"نان" قوت غالب در ایران محسوب می شود و هرگونه کمبود آن می تواند حتی به بحران های امنیتی منجر شود.


اقتصاد ایران به دلیل تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا و همچنین همه گیری بیماری کووید -19، ضربات شدیدی را متحمل شده است و این امر هزینه غذا و دارو را در این کشور به شدت افزایش داده است.


بر اساس اعلام منابع صنعتي آشنا با موضوع در ایران، افزايش واردات گندم از ميانگين سالانه حدود 1 ميليون تن در 5 سال گذشته براي تضمين عرضه نان یارانه ای در بازار ضروری خواهد بود زيرا انتظار مي رود محصول تولید داخلی گندم ايران امسال با توجه به خشکسالی شدید بیش از 30 درصد کاهش یابد.

 

ایران امسال بدترین خشکسالی خود را در 50 سال گذشته تجربه کرد و این امر باعث شد که منابع تجاری بین المللی انتظارات خود را از واردات غلات از سوی ایران، افزایش دهند.


"کاوه زرگران" رئیس انجمن تامین غلات ایران - یک نهاد تجاری که اعضای آن در واردات غلات نقش دارند - به رویترز گفت که کشور باید در فاصله فروردین 1400 تا فروردین 1401 حدود 8 میلیون تن گندم وارد کند. وی گفت که حدود 2 میلیون تن تاکنون در بنادر کشور تخلیه شده است.


"فریال مستوفی" رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری و مشاوره در اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: "برداشت کل گندم کشور بین 10 تا 11 میلیون تن تخمین زده می شود که از میانگین سالانه 15 میلیون تن کمتر است."
مستوفی گفت: "این میزان افزایش واردات گندم بر توانایی ایران در واردات سایر کالاهای اساسی به اندازه سالهای گذشته از جمله سویا یا ذرت تأثیر می گذارد و واردات آنها را به شدت محدود می کند."


اظهارنظرهای تجار ایرانی نشان می دهد که وضعیت این کشور جدی تر از پیش بینی نهادهایی مانند وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و شورای بین المللی غلات (IGC) برای ایران است.


وزارت کشاورزی ایالات متحده پیش بینی می کند که ایران امسال نیاز به واردات 2.5 میلیون تن گندم داشته باشد، انجمن بین المللی غلات نیز تخمین زده که مجموع واردات گندم از سوی ایران 2.4 میلیون تن خواهد بود.


"محمد جواد عسگری" نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ایران در ماه ژوئیه (تیر 1400) گفت که این کشور با کمبود گندم روبرو است و به طور جداگانه نیاز به واردات زیاد محصولات دیگر مانند ذرت ، سویا و جو هم دارد.
عسگری گفته بود که ایران باید 5 تا 7 میلیون تن گندم وارد کند.


ایران در زمان بدی نیاز به واردات گندم پیدا کرده زیرا قیمت جهانی این محصول استراتژیک در ماه آگوست امسال (مرداد 1400) به بالاترین سطح خود در 8 سال گذشته رسیده است.


بالا رفتن قیمت جهانی غلات ناشی از نگرانی های جهانی در زمینه امنیت غذایی است که تا حدودی متاثر از مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا است.


شورای بین المللی غلات پیش بینی می کند در سال جاری کسری جهانی تولید گندم وجود داشته باشد، که منجر به مصرف جهانی گندم بیشتر از تولید آن می شود و در پایان سال ذخیره کمتری باقی می ماند.


"جواد ساداتی نژاد " وزیر جهاد کشاورزی ایران اخیرا گفته: "هیچ نگرانی در مورد عرضه گندم به عنوان یک کالای اساسی وجود ندارد زیرا تامین کالاهای اساسی یک موضوع اساسی برای دولت است و دولت اقدامات جدی را در این زمینه آغاز کرده است."


منابع تجاری گفتند که ایران در هفته های اخیر 240 هزار تن گندم از روسیه خریداری کرده است.


ایالات متحده بارها اعلام کرده است که صادرات غذا و دارو به ایران از تحریم معاف هستند. اما احتیاط بانک های بین المللی، تامین مالی تجارت خارجی ایران را با مشکل مواجه می کند.


یک منبع مالی ایرانی گفت: "اگرچه ایالات متحده می گوید واردات کالاهای بشردوستانه از تحریم معاف است، اما ایران از مساله کمبود ارز رنج می برد. ما زیر فشار زیادی هستیم."


خبرگزاری روسی "اینترفاکس" در 10 سپتامبر به نقل از "کاظم جلالی" سفیر ایران در روسیه گزارش داد که ایران امسال قصد دارد خرید گندم از روسیه را افزایش دهد.

رویترز: فشار واردات 8 میلیون تن گندم به اقتصاد ایران


شرکت مشاوره کشاورزی" پروزِرنو" اخیرا اعلام کرده صادرات گندم روسیه به ایران در دوره 1 ژوئیه تا 27 سپتامبر (تابستان 1400) به بیش از 2.4 میلیون تن رسیده است.


این رقم در حالی است که صادرات گندم روسیه در کل سال گذشته به ایران حدود 1.4 میلیون تن بوده است.

 

نظر شما