شناسهٔ خبر: 50147542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آیا خروج از برجام به نفع ایران است؟

صاحب‌خبر -
آیا خروج از برجام به نفع ایران است؟
خبرگزاری آریا- شاید بتوان گفت اگر کشورهایی که امروزه اصرار بر بازگشت ایران به مذاکرات وین دارند بخواهند برجام را لغو کنند شاید ایران خیلی هم ناراحت نشود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نفع اسپوتنیک،اخیرا آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران در کلاب هاوس مطالبی را درباره برجام بیان کردند که همه را بر آن داشت تا متن آن را مجددا بازنگری کنند.
تنها دلیلی که ایران در گفتگو های هسته ای حضور پیدا کرد این بود که در ازای لغو تحریم ها برای مدت محدودی برخی محدودیت ها در برنامه هسته ای خود را بپذیرد تا اطمینان سازی به وجود آید.
اینکه در بخش هایی از برجام صحبت از تعلیق تحریم ها شده یا در برخی شرایط محدودیت های استثنایی برای ملت ایران بدون مدت معین وضع شده و ... جزو مسایلی می باشد که ایرانی ها را بر آن وا داشته تا به فکر بیافتند آیا در طولانی مدت آیا واقعا برجام به نفع ایران است یا به ضرر آینده این کشور؟
خروج ایالات متحده از برجام این شرایط را برای ایران فراهم کرده که فرصتی داشته باشد تا زیر میز گفتگو ها بزند و بتواند بهانه بیاورد تا برجام را اجرا نکند.
همچنین امروزه بحث هایی توسط طرف های مقابل مخصوصا آمریکایی و اروپایی مطرح می باشد مبنی بر اینکه برجام باید بازنگری گردد.
خوب اگر اینگونه باشد ایران هم می تواند اصرار کند تا عقربه های ساعت به عقب برگردد و کلا برجام لغو شود و گفتگوهای جدیدی شروع شود که بر اساس آن توافق جدیدی امضا گردد و منافع بلند مدت ایران هم تامین گردد.
به هر حال در شرایطی که دشمنان ایران در منطقه سلاح هسته ای در اختیار دارند و هر روز چندین بار ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند هیچ منطقی وجود ندارد که ایران بخواهد تعهداتی را بپذیرد که فراتر از تعهدات بین المللی اش است.
فراموش نکنید ایران با یک شرط اساسی که ذیل امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای ان پی تی قید کرده به این معاهده پیوسته و آن خالی بودن منطقه خاورمیانه از تسلیحات هسته ای چه تولید تسلیحات هسته ای چه انبار این تسلیحات.
در شرایطی که پاکستان رسما تسلیحات هسته ای در اختیار دارد و طبق گزارش های غیر رسمی اسرائیل با قلدری بیش از دویست و پنجاه بمب هسته ای دارد و آمریکا حدود 85 بمب هسته ای در پایگاه انجرلیک ترکیه انبار کرده اند و حتی گزارش هایی مبنی بر تلاش عربستان سعودی و امارات برای خرید بمب های هسته ای از کشورهای ثالث وجود دارد هیچ منطقی وجود ندارد که ایرانی ها بپذیرند تا ابد پایبند تعهدات کذایی باشند، حتی اگر هدف التزام به فتوای دینی و مذهبی باشد و یا اینکه حتی ایران بخواهد حسن نیت خود را برای دیگران ثابت کند.
حد اقل اش این است که دیگر کشورهایی که امروزه ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند دلواپس باشند اگر به ایران حمله نظامی کنند ممکن است ایران برای بقای خود هم که شده سلاح هسته ای تولید کند تا از خود دفاع کند.
امروزه حتی اگر ایران دست به تولید موشک و پهباد می زند به این دلیل است که این کشور از همه طرف با دشمن محاصره شده و همه چشم طمع به سرزمین ایران دارند و بدیهی است این کشور مجبور می باشد تا به نوعی موازنه قدرت ایجاد کند چون اگر این کار را نکند قطعا دشمنان لحظه ای در حمله به ایران درنگ نمی کنند.
از سوی دیگر ایران امروزه ذیل کثیف ترین و شدید ترین تحریمهای بین المللی قرار دارد و کشورهای امضا کننده توافق هسته ای همه می دانند که این تحریم ها بالاتر از تحریم های شورای امنیت می باشد و لذا اگر کشورهای همپیمان با ایالات متحده دست به اجرای بند ماشه در توافق هسته ای نمی زنند به این دلیل نیست که آنها واقعا هنوز به دیپلماسی علاقه دارند بلکه به این دلیل است که به خوبی می دانند تحریم های شورای امنیت چیزی به تحریم های موجود بر علیه ایران اضافه نخواهد کرد.
شاید به همین دلیل هم هست که فعلا ایران هیچ اصراری بر تسریع در بازگشت به گفتگوهای وین ندارد و فعلا در حال بررسی گزینه های خود می باشد.

واکنش اولیانوف در اتهام به تعلل ایران در مذاکرات برجام
نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، در پی اتهام زنی به ایران برای تعلل در شروع مذاکرات هسته ای در وین واکنش نشان داد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، روز یکشنبه در پیام توییتری در رابطه با اتهام در تعلل ایران در آغاز مذاکرات هسته‌ ای وین واکنش نشان داد.
اولینوف در صفحه توییتری خود نوشت: به خاطر دقت در موضوع، نباید از یاد ببریم که دولت جدید ایران در پایان آگوست تشکیل شده است، به این مفهوم که کمتر از 2 ماه از تشکیل آن می‌ گذرد.
وی در ادامه افزود: ایالات متحده، 2 ماه زمان بُرد تا آماده مذاکرات وین برای احیای برجام شود. اما لارنس زمان آن رسیده است که این روند (مذاکرات وین) از سرگرفته شود.
پاسخِ این دیپلمات روس به پیام توییتری لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال، است که در پیامی توییتری اتهام تعلل در آغاز مذاکرات هسته‌ ای در وین را متوجه دولت ایران کرده بود.

رابرت مالی: هر روز که می گذرد، این پیام برای آمریکا ارسال می‌شود که دولت جدید ایران خواستار بازگشت به برجام نیست
«رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «ایران اکنون در معرض انتخاب است: آیا آنها آماده‌اند به برجام برگردند یا اینکه مسیر متفاوتی انتخاب می‌کنند؟»این مقام آمریکا تصریح کرد با گذشت هر روز این پیام برای آمریکا ارسال می‌شود که دولت جدید ایران خواستار بازگشت به توافق نیست.»
 «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز سه‌شنبه یادآوری کرده که جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به مفاد این توافق پایبند بود.
او که در اندیشکده کارنگی صحبت می‌کرد درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: «نباید به اینجا می‌رسیدیم.... تمام مواردی که ایران اکنون ناقض آن است همانهایی هستند که تا زمان خروج امریکا از توافق آنها را رعایت می‌کرد.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «دولت بایدن، پیشنهاداتی را روی میز گذاشت که به معنای آن بود که اگر ایران وارد مذاکره می‌شد و به تفاهم دست پیدا می‌کردیم تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته می‌شدند و خیلی سریع این اتفاق می‌افتاد.»
رابرت مالی، در ادامه تأکید کرد: «این مهم‌ترین گامی بود که دولت بایدن می‌توانست بردارد.»
رابرت مالی همچنین تصریح کرد ارزیابی همه طرف‌های برجام در 6 دور اول مذاکرات وین این بوده که «ما به حصول تفاهم نزدیک شده بودیم.»
او گفت: «ایران اکنون در معرض انتخاب است: آیاآنها آماده‌اند به برجام برگردند یا اینکه مسیر متفاوتی انتخاب می‌کنند؟»
این مقام آمریکا تصریح کرد با گذشت هر روز این پیام برای آمریکا ارسال می‌شود که دولت جدید ایران خواستار بازگشت به توافق نیست.»
رابرت مالی همچنین گفت: «لازم است برای دنیایی آماده باشیم که ایران با محدویتی علیه برنامه هسته‌ایش مواجه نیست و لازم است گزینه‌هایی برای آن در نظر داشته باشیم. این کاری است که ما همزمان با امیدمان به بازگشت آنها به توافق انجام می‌دهیم.»
او اضافه کرد: «ما آماده سازگاری با واقعیت‌های جدیدی خواهیم بود که به موجب آن مجبوریم همه گزینه‌ها را برای مقابله با برنامه هسته‌‌ای ایران مدنظر قرار دهیم.»
رابرت مالی در ادامه تصریح کرده اینکه در مذاکرات وین گفت‌وگوها با ایران به صورت غیرمستقیم انجام می‌شده «بسیار ناامیدکننده» بوده است. 
مقام آمریکایی در ادامه گفت با مقام‌های چین در خصوص تحریم‌های ایران رایزنی کرده است. او گفت: «رایزنی‌هایی با همکاران چینی‌مان در خصوص تحریم‌های ایران داشته‌ایم. چنانچه ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای نباشد آماده‌ایم با همه گزینه‌هایمان فضای جدیدی ایجاد کنیم.»
او همچنین به اختلافات ادعایی آمریکا با رژیم صهیونیستی در خصوص برجام پرداخت اما گفت که اسرائیل خواستار محرمانه ماندن موارد اختلافی است. وی گفت: «ما با اسرائیل اختلافاتی در خصوص ایران داریم اما هدفمان در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مشترک است.»
رابرت مالی همچنین گفت: «احساس ما این است که بازگشت به برجام هنوز بهترین رویداد است اما ما واقع‌بین هستیم. احتمال بالایی وجود دارد که ایران بخواهد مسیر متفاوتی در پیش بگیرد بنابراین لازم است با اسرائیل و سایر شرکای منطقه همکاری کنیم.»
مالی در ادامه اضافه کرد که ظرف چند روز آینده راهی کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی خواهد شد.

انریکه مورا: در سفر به تهران ضرورت از سرگیری مذاکرات وین را مطرح خواهم کرد
معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در آستانه سفرش به تهران در توئیتی نوشت: به ایران سفر می‌کنم، جایی که قرار است با همتایم در یک مقطع حیاتی دیدار می‌کنم. به عنوان هماهنگ کننده برجام ضرورت از سرگیری مذاکرات برجام در وین را مطرح خواهم کرد. وی افزود که از سرگیری مذاکرات برجامی، از نقطه‌ای ژوئن گذشته متوقف شد برای ادامه کارهای دیپلماتیک حیاتی است.
معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در آستانه سفرش به تهران گفت که ادامه مذاکرات برجامی از نقطه‌ای که ژوئن گذشته متوقف شد برای تداوم کارهای دیپلماتیک حیاتی است.
انریکه مورا روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: به ایران سفر می‌کنم، جایی که قرار است با همتایم در یک مقطع حیاتی دیدار می‌کنم. وی بدون اشاره به اینکه طرف‌ها غربی باید برای اجرای دقیق برجام و لغو تحریم ها گام های عملی بردارند عنوان کرد: به عنوان هماهنگ کننده برجام ضرورت از سرگیری مذاکرات برجام در وین را مطرح خواهم کرد.
وی افزود که از سرگیری مذاکرات برجامی، از نقطه‌ای ژوئن گذشته متوقف شد برای ادامه کارهای دیپلماتیک حیاتی است.
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم در توئیتی از سفر معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا به ایران خبر داد و نوشت: فردا (پنجشنبه) میزبان انریکه مورا خواهم بود.
وی در این توئیت نوشت: ‌در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، فردا میزبان آقای انریکه مورا معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا خواهم بود.
باقری افزود: تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستور کار این سفر است.
پیشتر نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران از سفر مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران خبر داده بود و گفت: مطابق هماهنگی های صورت گرفته قبلی این سفر در روز پنجشنبه انجام خواهد شد.

تروئیکای اروپا: سفر انریکه مورا به تهران، همانند همیشه نیست 
دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی امروز در یادداشتی عنوان کردند که سفر دبیرکل سیاسی و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، «حیاتی» است.در ادامه این یادداشت آمده است: این بازدید در زمان مهمی رخ می‌دهد که مذاکرات وین درخصوص بازگشت کامل به برجام تقریبا به مدت چهار ماه توسط ایران تعلیق شده است. از آن زمان، شرایط در حوزه هسته‌ای در حال بدتر و بدتر شدن است. به همین دلیل این بازدید از نگاه ما همان «کسب‌وکار مرسوم» نیست و یک بازدید حیاتی در این بحران تلقی می‌شود.
 دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی امروز در یادداشتی عنوان کردند که سفر دبیرکل سیاسی و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، «حیاتی» است.
به گزارش رویترز، دیپلمات‌هایی از انگلیس، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه در یادداشتی با اشاره به سفر روز آینده انریکه مورا، دبیرکل سیاسی و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نوشتند: این بازدید در زمان مهمی رخ می‌دهد که مذاکرات وین درخصوص بازگشت کامل به برجام تقریبا به مدت چهار ماه توسط ایران تعلیق شده است.
در ادامه این یادداشت آمده است: از آن زمان، شرایط در حوزه هسته‌ای در حال بدتر و بدتر شدن است. به همین دلیل این بازدید از نگاه ما همان «کسب‌وکار مرسوم» نیست و یک بازدید حیاتی در این بحران تلقی می‌شود.
به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره روز گذشته اعلام کرده بود که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور ارتباط با دولت جدید ایران این هفته به تهران سفر خواهد کرد.
همچنین یک مسئول عالی‌رتبه اروپایی به این شبکه قطری گفته بود که موعد مشخصی برای ازسرگیری مذاکرات وین درخصوص توافق هسته‌ای با ایران هنوز درنظر گرفته نشده و دولت جدید ایران درحال ارزیابی مسیر مذاکرات است.
وی همچنین خاطرنشان کرده بود که تهران به طور علنی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده؛ اما سقف زمانی مشخصی تعیین نکرده است.
آنه کلر لگندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری آنلاین درباره سفر انریکه مورا به ایران به خبرنگاران گفته بود: ایران با سرباز زدن از مذاکره، شرایطی را ایجاد می‌کند که باعث پیچیدگی بازگشت به برجام می‌شود؛ بنابراین توافق در مرحله‌ای بحرانی قرار دارد و سفر مورا به تهران در لحظه‌ای حیاتی برای آینده توافق هسته‌ای رخ می‌دهد

خطیب زاده: زمان بازگشت ایران به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است
خطیب زاده درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات وین انجام می‌شود. مذاکرات در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود چون گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای دقیق برجام است. قرار نیست متن جدیدی توافق شود. ترکیب تیم بر اساس نیازها است. قبلا از وزارتخانه‌های دیگر هم بودند و این بار هم اینچنین خواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشت به مذاکرات وین گفت: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است. جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.

ناتوانی بایدن در جدیت برای بازگشت به برجام
حسین امیرعبداللهیان وزی  امور خارجه در مصاحبه با خانم آندرا میچل خبرنگار شبکه CNBC آخرین مواضع درباره برجام را مطرح کرد.
ما معتقدیم دیپلماسی همیشه کار می کند اما سخن از این است که اگر دیگران به تعهدات خود بازنگردند ما نیز بر تعهدات خود باقی نخواهیم ماند. طرف های ما برای ماندن و بازگشت به تعهدات باید از لحظه لحظه فرصت ها استفاده می کردند. باز تاکید می کنم که ایران آخرین طرفی بود که بخشی از تعهدات خود را کاهش داد. هنوز ما به بخش بزرگی از تعهدات خود پایبند مانده ایم در حالی که آمریکا هیچ تعهدی را روی زمین اجرا نکرده است. بله ما از آقای رابرت مالی حرفهایی می شنویم اما روی زمین اتفاقی رخ نداده. مهم برای ما رفتار و عملکرد است. حتی برای واکسیناسیون مردم کشورمان آمریکایی ها مزاحمت ایجاد کردند و نتوانستیم پول های خودمان را  که در کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده برای خرید واکسن از خارج از کشور و برای این موضوع انسانی استفاده کنیم. البته اکنون سه موسسه بزرگ علمی ایرانی در سایه همین فشارها واکسن کرونا را در داخل ایران تولید می کنند اما رفتار خصمانه با ملت ایران حتی در موضوع واکسن کرونا هیچگاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد. مقامات آمریکایی اگر نیت صادقانه ای دارند باید جبران کنند البته من در نیت صادقانه آنها تردید دارم.
طرف آمریکایی دنبال گفتگوهای مستقیم است و ایران هم اصرار بر گفتگوهای  غیر مستقیم دارد. آیا فکر می کنید زمان گفتگوهای مستقیم (با آمریکا) نرسیده است؟ ‌ در اینصورت از ارزیابی بهتری از اینکه دولت آمریکا چه چیزی می خواهد داشه باشید برخوردار خواهید شد؟
فکر می کنم دولت آقای بایدن هنوز نتوانسته است به طرف ایرانی این حس را منتقل کند که آیا واقعا نیت جدی برای بازگشت به برجام در جانب آمریکا و غرب وجود دارد. آیا اگر به برجام بازگردند قصد بازگشت به تعهداتشان را دارند؟ ‌ما در حال حاضر شاهد رفتار متناقض دولت آمریکا هستیم. یک روز درخواست می کنند زودتر به مذاکرات 1+4 برگردید، یک روز درخواست می کنند آماده گفتگوهای دو جانبه هستیم، می گویند آماده برگشت به تعهداتمان هستیم. اما هیچ اقدام عملی برای اینکه نیت واقعی شان را به دولت ایران نشان دهند انجام نداده اند و بدتر از آن همزمان تحریم های جدید اعمال کردند. یعنی پرزیدنت بایدن از عملکرد رئیس جمهور سابق ترامپ انتقاد می کند اما همزمان پرونده قطوری که ترامپ برای ایران ساخته است را زیر بغل خودش دارد و با خود حمل می کند. اگر واقعا به دنبال مذاکره هستید تحریم جدید چه معنی دارد؟ ‌ این سیگنالی منفی برای دولت جدید ایران است. ما یک ملت تمدنی هستیم. ایران صاحب یک تمدن بزرگ است. ما از کاخ سفید در 42 سال گذشته و حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رفتار مبتنی بر تمدن ندیده ایم. رفتار مبتنی بر تحریم و تهدید دیده ایم.

آیا برجام همچنان جزو منافع ملی شما به شمار می رود؟ ‌
مذاکره ای که شروع خواهیم کرد برای ما مهم است که دستاوردهای ملموس و عملی داشته باشد. در بازگشت به مذاکره تاخیری نخواهیم داشت. به محض اینکه جمع بندی ها قطعی شود  آمادگی خود را برای ورود به  مذاکره اعلام می کنیم. اما اگر همه طرفها متعهدانه به برجام برگردند برجام می تواند موفق شود و این بستگی به رفتار عملی طرفهای مقابل دارد و اگر همه طرفها به تعهدات کامل خود در برجام برگردند جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود بازخواهد گشت.
*گزارشهای زیادی مبنی بر این وجود دارد که توافق خیلی خوبی روی میز بود که مذاکرات پایان یافت (دور ششم)؛ آیا مذاکرات را از آنجا که قطع شد ادامه می دهید؟
ما اکنون روی میز لیست های رنگی ارائه شده از سوی ایالات متحده را داریم. آن چیزی که ما اکنون  نیاز داریم بازگرداندن اعتماد  است. ما اعتمادی به رفتار آمریکایی ها نداریم. چرا که دولت قبلی ایران  8 سال کامل در میز مذاکره باقی ماند و امروز مردم از دولت جدید ایران می پرسند دستاورد برجام برای مردم چه بود؟ ما پاسخ قانع کننده ای برای مردم نداریم. پس باز تکرار می کنیم همه چیز بستگی به طرفهای مقابل دارد. اگر آمریکا و سه کشور اروپایی به معنای واقعی به تعهداتشان برگردند و برجام را دوباره یک دستاویزی برای بازی های سیاسی قرار ندهند،   جمهوری اسلامی ایران صادق ترین طرف بازگشت به تعهدات برجامی باقی می ماند.

برچسب‌ها:

نظر شما