شناسهٔ خبر: 50144604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

پیام علی لاریجانی از استعفای مدیریت پرونده چین؟

منصورحقیقت پورمشاور علی لاریجانی درباره استعفای وی از هدایت مذاکرات توافق نامه ۲۵ ساله ایران و چین به مدارا گفت: «آقای لاریجانی به نوعی از سمتش استعفا نکرده‌است. آقای لاریجانی خواسته تا دست دولت را باز بگذارد. او خواسته تا هر کس با رئیس‌جمهوری نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر است این کار را ادامه بدهد.

صاحب‌خبر -

ماجرا از اسفند 97 و سفر علی لاریجانی رئیس وقت مجلس در راس هیئتی به چین آغاز شد؛ سفری که خشک و خالی نبود و   حواشی مختلفی را در پی داشت. پس از آن سفر شایعه شد دولت چین در سفر سال 94 رئیس جمهور این کشور به تهران خواستار انعقاد قراردادهای استراتژیک و طولانی مدت با ایران شده اما دولت روحانی که گرم مذاکرات برجامی بوده، برخورد سردی با طرف چینی داشته است، موضوعی که موجب دلخوری طرف چینی شد و آن ها اعلام کردند حاضر به تعامل با نظام جمهوری اسلامی ایران هستند اما با دولت روحانی نه! و حاکمیت  نیز علی لاریجانی را مامور ویژه پرونده چین قرار داد. شایعه ای که بعدتر محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم آن را تایید کرد و گفت: «دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری بسیار مهم بود و بنای ارتباط با چین در همان دیدار گذاشته شد. با توجه به این که دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود، حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد.» گمانه زنی ها به همین جا ختم نشد و منصور حقیقت پور مشاور لاریجانی در مصاحبه ای  اعلام کرد علی لاریجانی در سند 25 ساله با چین نماینده مقام معظم رهبری است. در این میان، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز برای لاریجانی جایگاه ویژه‌ای در سند ۲۵ ساله قائل شد و ادعا کرد: «دولت چین، تاکید داشت نماینده‌ای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد، از این رو لاریجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری چنین نقشی را ایفا کرد.» ادعایی که با واکنش محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه کشورمان همراه شد و او تاکید کرد پرونده چین توسط دولت به علی لاریجانی واگذار شده است: «اصلاً چینی‌ها اسم آقای لاریجانی را هم نمی‌شناختند که به ما پیشنهاد کنند... من که در این قضیه بودم، به شما عرض می‌کنم آقای لاریجانی پیشنهاد من به دفتر رهبری بوده و این پیشنهاد هم از طرف چینی‌ها نیامده است.» موضوعی که محمود واعظی رئیس دفتر دولت روحانی نیز آن را تایید کرد و در حالی که شش ماه از پایان ریاست لاریجانی بر مجلس گذشته بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «بعد از این که لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری سند ۲۵ ساله ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روزها برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به اجرای این توافق همکاری بین ایران و چین وقت می‌گذارد.» حالا  پس از دو ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، روزنامه فرهیختگان در چاپ اخیر خود  در گزارشی به این موضوع جنجالی اشاره کرد و از یک تغییر بزرگ در پرونده چین خبرداد و اعلام کرد که مخبر معاون اول رئیسی جای لاریجانی را گرفته و او از این پس مامور ویژه توافق با چین است: «علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مجری توافق نامه 25 ساله ایران و چین طبق شنیده‌ها با روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافق نامه استعفا کرده تا پیگیری فرایندهای مربوط به این سند راهبردی 25 ساله به   تیم دولت و معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شود.»

پیام لاریجانی به دولت رئیسی؟
خبری که می تواند حاکی از آن باشد که برخلاف بسیاری از گمانه زنی ها مدیریت پرونده چین با دولت است و حالا با روی کار آمدن دولت سیزدهم، لاریجانی گزینه همسویی برای  پیگیری فرایندهای مربوط به این سند راهبردی 25 ساله نیست و از این پس محمد مخبر در خصوص نحوه تعامل با چین نسخه خواهد نوشت. هرچند منصورحقیقت پورمشاور علی لاریجانی درباره استعفای وی از هدایت مذاکرات توافق نامه ۲۵ ساله ایران و چین به مدارا گفت: «آقای لاریجانی به نوعی از سمتش استعفا نکرده‌است. آقای لاریجانی خواسته تا دست دولت را باز بگذارد. او خواسته تا هر کس با رئیس‌جمهوری نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر است این کار را ادامه بدهد. اکنون هم باید آقای رئیسی تصمیم بگیرد چه کسی جایگزین شود.» حسین میر محمد صادقی، معاون قوانین مجلس دهم نیز  استعفای  لاریجانی را هماهنگ شده با رهبری دانست و با بیان این‌که فاز کاری لاریجانی به پایان رسیده است می گوید: موضوع اجرایی قراردادها را وزیران باید پیگیری کنند، طبعا دولت بهتر می تواند این کار را انجام بدهد و اگر وزیران حرفی بزنند امکان تداخل کار وجود دارد.همزمان کاربری نوشت: خبر استعفای جناب لاریجانی از پیگیری توافق نامه ایران و چین (در صورت حقیقت داشتن)، لااقل در ظاهر زیاد عجیب به نظر نمی رسد؛ آن هم وقتی که سفیر سابق کشورمان در چین (مهدی صفری)، معاون کنونی وزارت خارجه در حوزه اقتصادی است، دولت فعلی مصمم به اجرای سیاست متوازن و پیگیری فرایندهای مربوط به این سند راهبردی است و حضور جناب لاریجانی در این مسئولیت به دلیل نبود جدیت و اهتمام در دولت قبل برای پیشبرد این نگاه بود!/ خراسان

نظر شما