شناسهٔ خبر: 50143007 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مطالعات نشان می دهد؛

ارتباط مصرف استاتین ها با روند پیشرفت دیابت نوع۲

محققان ارتباطی بین استاتین ها و کاهش حساسیت به انسولین پیدا کرده اند که می تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، پزشکان استاتین ها را برای کاهش سطح کلسترول در خون فرد تجویز می‌کنند. این دارو احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

در مطالعه حاضر، تیمی از محققان دانشگاه تکزاس دریافتند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که استاتین مصرف می‌کردند، با احتمال بیشتر روند پیشرفت بیماری دیابت روبرو بودند.

محققان دریافتند یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف استاتین ها کاهش حساسیت به انسولین است، به این معنی که فرد بیشتر در معرض ابتلاء به دیابت نوع ۲ است.

دیابت نوع ۲ شرایطی است که باعث می‌شود سطح قند یا گلوکز خون بیش از حد بالا برود. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که فرد یا نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند یا حساسیت کمتری به انسولین دارد. انسولین به سلول‌ها کمک می‌کند تا گلوکز را در خون فرد جذب کنند.

با تولید نشدن انسولین کافی یا کاهش حساسیت به آن، سطح قند خون فرد افزایش می‌یابد و این افراد را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

دکتر «اسحاق مانسی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داده بود که استاتین ها با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط هستند. اما پزشکان به طور معمول "مقاومت به انسولین" را برای بیماران خود اندازه گیری نمی‌کنند.»

طبق برآورد محققان، شیوع جهانی دیابت که در سال ۲۰۱۹ به ۴۶۳ میلیون نفر می‌رسد تا سال ۲۰۳۰ به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

محققان دریافتند که ۵۵.۹ درصد از بیمارانی که از استاتین ها استفاده می‌کردند در طول دوره مطالعه مبتلا به دیابت شدند، در حالی که این رقم در گروه مقایسه، ۴۸ درصد بود.

نظر شما