شناسهٔ خبر: 50140937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بلینکن: دیپلماسی بهترین راه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است

وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه دولت متبوعش دیپلماسی را بهترین راه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌داند، ایران را به طولانی کردن فرآیند مذاکرات احیای برجام به‌منظور پیشبرد برنامه هسته‌ای خود متهم کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک با وزرای خارجه امارات و رژیم صهیونیستی مدعی شد که دولت متبوعش آماده بازگشت به برجام است، اما ایران تعمداً از ادامه مذاکرات امتناع می‌ورزد.

بلینکن با تکرار ادعاهای بی‌اساس قبلی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اظهار داشت: «ما قویاً بر این باوریم که نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود و رئیس‌جمهور بایدن به این قضیه متعهد است. ما بر این باوریم که مسیر دیپلماسی بهترین مسیر برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

وی ادامه داد: «علی‌رغم اینکه طی 9 ماه اخیر ما صراحتاً اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم، به شرطی که ایران هم چنین کاری را انجام دهد. اما آنچه ما در این مدت از تهران دیده‌ایم، نشان می‌دهد که آنها چنین فکر نمی‌کنند.»

بلینکن اضافه کرد: «زمان در حال از دست رفتن است و ما داریم به نقطه‌ای می‌رسیم که در آن بازگشت به برجام، منافع موردنظر را محقق نخواهد کرد. دلیل چنین وضعیتی این است که ایران در حال استفاده از این زمان برای توسعه برنامه هسته‌ای خود از طرق مختلف شامل غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد و حتی 60 درصد، به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و کسب دانش هسته‌ای بیشتر است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «من نمی‌خواهم تاریخی را درباره رسیدن به این نقطه مشخص کنم. اما هر یک روزی که می‌گذرد، شرایط دشوارتر می‌شود. ما بین خودمان [آمریکا و متحدان] در حال تبادل نظر در این زمینه هستیم و برای پرداختن به این چالش، به گزینه‌های دیگر نیز فکر می‌کنیم.»

وی افزود: «ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین مسیر است اما دیپلماسی نیاز به دو طرف دارد و ما در حال حاضر شاهد تمایل ایران برای این کار [دیپلماسی] نیستیم.»

یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که رژیم جعلی متبوعش تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌رود نیز در این نشست خبری مدعی شد: «ما حق اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داریم و اگر دیپلماسی شکست بخورد، گزینه‌های دیگری روی میز است. ایالات متحده، امارات عربی متحده و همه دنیا می‌دانند که منظور ما از گزینه‌های دیگر چیست.»

نظر شما