شناسهٔ خبر: 50140431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلینکن ادعای بازگشت آمریکا به برجام را تکرار کرد

نیویورک – ایرنا – آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ادعا کرد واشنگتن آماده بازگشت به برجام است.

صاحب‌خبر -

بلینکن روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با وزیران خارجه رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی با تکرار ادعاهای اسرائیل و واشنگتن علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و فضاسازی در آستانه برگزاری مذاکرات وین اظهار داشت ما در این زمینه که ایران نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند اتحاد داریم و بایدن به این مساله متعهد است.
وی در ادامه ادعاهای خود گفت معتقدیم مسیر دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

وزیر خارجه آمریکا با فضاسازی علیه پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد که زمان در حال اتمام است زیرا به نقطه ای نزدیک می شویم که بازگشت به پایبندی به برجام مزایای اولیه این توافق را حاصل نمی کند زیرا ایران از زمان استفاده کرده تا برنامه هسته ای خود را به پیش ببرد.
بلینکن ادامه داد مسیر درحال کوتاه شدن است، نمی خواهم زمان دقیقی مشخص کنم اما با گذشت هر روز، فرصت ها محدود تر می شود.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ما تمام گزینه ها را برای مقابله با چالش ایران بررسی می کنیم  اما همچنان معتقدیم دیپلماسی موثرترین روش است و هر دو طرف باید برای دیپلماسی آماده باشند و تا اینجا ما از ایران  نشانه ای برای دیپلماسی ندیده ایم.
بلینکن بدون اشاره به تجاوزها و جنگ افروزی های اسرائیل در منطقه مدعی شد اسرائیل حق دفاع از خود دارد و ما از آن قاطعانه حمایت می کنیم.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود ما نگرانی های مشترکی درباره  ایران داریم که در مورد آنها به صورت سه جانبه و با بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان از جمله همکاران اروپایی، روسیه و چین  بحث کردیم.
وی با تکرار ادعای واشنگتن مبنی بر علاقه مندی به بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی مدعی شد اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد آماده استفاده از گزینه های دیگر هستیم.
یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در این نشست خبری با ابراز نگرانی از برنامه های صلح آمیز هسته ای و بازدارندگی دفاعی مشروع جمهوری اسلامی ایران با تکرار اتهام افکنی های همیشگی تل آویو مدعی شد: اجازه نمی دهیم ایران به یک کشور هسته ای تبدیل شود.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که با شکست سیاست فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران، در آستانه برگزاری مذاکرات وین به تقلا افتاده است، مدعی شد: اگر دیپلماسی شکست بخورد، گزینه های دیگر روی میز خواهد بود.
اظهارات مقامات آمریکایی و فضاسازی و جنگ روانی آنها همسو با رژیم صهیونیستی در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان بازگشت به مذاکرات وین گفته است: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده است جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.
دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان اعلام کرده به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.
یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین به واشنگتن سفر کرده و همچنان علیه جمهوری اسلامی ایران و برنامه صلح آمیز هسته ای آن فضاسازی می کند.
ادعاهای تکراری مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته ای و فضاسازی ها درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح بارها تاکید کرده است که سلاح هسته ای را حرام می داند.
از سوی دیگر مقامات واشنگتن و تل آویو در شرایطی این ادعاهای بی اساس را تکرار می کنند که هیچ اشاره ای به زرادخانه های مملو از کلاهک های هسته ای به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه نمی کنند؛ زرادخانه هایی که هیچ گونه اطلاعاتی درباره تعداد سلاح های هسته ای انباشته شده در آن، به افکار عمومی جهان ارائه نمی شود.
در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین درصدد ایران هراسی بر آمده اند، روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست به نقل از «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد تصریح کرد که ایران همچنان از دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد.
پیشتر نیز رئیس اطلاعات نظامی این رژیم ۱۰ مهر امسال برخلاف مواضع مقام‌های دیگر این رژیم تاکید کرده بود که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت نمی‌کند.

نظر شما