شناسهٔ خبر: 50135409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش اقتصادهای بزرگ دنیا به بحران جهانی انرژی

تهران-ایرنا- با افزایش تقاضای انرژی در دوران همه گیری کرونا کمبود عرضه قیمت های انرژی را در جهان افزایش داده است. در آسیا و اروپا قیمت های انرژی رو به افزایش است و آمریکا با نگرانی نظاره گر این روند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: بازار جهانی اقتصادی با یک توفان کامل مواجه است. تقاضا برای انرژی با رونق دوباره اقتصاد چین و دیگر کشورهای بزرگ اقتصادی جهان د دوران پس از همه گیری افزایش یافته است. در اروپا زمستان سرد ذخایر گازی را کاهش داده است در حالی که روزهای راکد که باد در جریان نبود، ذخایر انرژی باد تغذیه کننده شبکه انرژی در اروپا را کاهش داد.

همزمان قیمت co۲  به بالاترین سطح خود رسیده است. روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان  اروپا از افزایش عرضه در بازار خودداری کرده هر چند که کرملین به تازگی اعلام کرده که کمک های خود را آغاز می کند.

روز سه شنبه چین که با قطع گسترده برق مواجه است گفت به نیروگاه های تولید برق با استفاده از سوخت ذغال سنگ اجازه می دهد افزایش قیمت های بی سابقه را از طریق قیمت های برق متاثر از بازار به برخی از مصرف کنندگان نهایی منتقل کند. انتظار می رود اجازه به بازارها برای تعیین قیمت ها تولید کنندگان را وادار به افزایش تولید کند. دولت های محلی تشویق شده اند به شرکت های کوچک و متوسط و کاربران کمک کنند تا افزایش هزینه های برق را تامین کنند.

به شرکت های فعال در حوزه صنعتی گفته شده که مصرف خود را محدود کنند به مردم گفته شده در معرض خاموشی برق قرار دارند و نمایش های سالانه که در آنها از انرژی برق استفاده می شود کنسل شده اند

مقامات چینی به بیش از ۷۰ معدن در مغولستان داخلی (منطقه خودمختار در چین) دستور داده اند تولید زغال سنگ را در این ماه تقریبا به ۱۰۰ میلیون تن افزایش دهند. «شانشی» بزرگترین منطقه تولید زغال سنگ در چین در ۲۹ سپتامبر وعده داد که به ۱۴ منطقه دیگر در سراسر کشور زغال سنگ عرضه می کند تا از انرژی کافی در زمستان اطمینان حاصل شود.

با ادامه کمبودها رهبران چینی نشان داده اند که در حال بازنگری در سرعت انتقال انرژی خود هستند. روز یکشنبه نخست وزیر چین یک ضرب الاجل مرحله ای و نقشه راهی را درباره اهداف این کشور در خصوص تصاعد کربن ارائه داد و گفت چین باید یک سازوکار مدرن در زمینه انرژی ایجاد کرده و خودکفایی در تامین انرژی را تقویت کند.

هند در اقدامی که می تواند قیمت های بالای جهانی انرژی را افزایش دهد،  به ویژه که سهام زغال سنگ نیروگاه های برق به سطح بی سابقه ای کاهش یافته است، از تولید کنندگان نیرو خواسته است به میزان ۱۰ درصد از نیاز خود به زغال سنگ را وارد کنند و همچنین به ایالت ها هشدار داده اگر معلوم شود با افزایش بهای انرژی، در معاملات خود اقدام به فروش برق می کنند، ذخایر نیروی آنها محدود خواهد شد.

وزارت نیرو در هند به شرکت های تولید کننده نیرو دستور داده عرضه در پایتخت، دهلی نو، را افزایش دهند و وزیر نیرو نسبت به احتمال بحران برق هشدار داده است.

در سطح ایالتی دولت ها از مردم می خواهند در مصرف برق صرفه جویی کنند و برنامه قطعی برق برای کاهش مصرف ارائه شده است.

قیمت گاز در اروپا نیز به سطح بی سابقه ای رسیده است و قیمت های عمده فروشی برق را تا ۲۰۰ درصد در ۹ ماه نخست امسال افزایش داده است. بیش از همه انگلیس از بحران انرژی آسیب دیده که به دلیل کاهش تولید در دریای شمال و ذخایر محدود گاز است . این کشور اکنون کمک مالی به صنایع انرژی را برای کمک به آنها برای پرداخت صورتخساب انرژی خود بررسی می کند.

در اسپانیا قیمت برق از دسامبر گذشته تاکنون سه برابر شده است و دولت اقدامات اضطراری را برای کنترل قیمت ها ارائه داده است. فرانسه و ایتالیا متعهد شده اند به خانوارهای فقیر کمک کنند.

مدیران اتحادیه اروپا این موضوع را بررسی می کنند که ایا کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به صورت مشترک اقدام به خرید ذخایر گازی اضطراری کنند یا نه.

فرانسه و اسپانیا همچنین طرح هایی را برای اصلاحات در بازار انرژی این اتحادیه ارائه داده اند هر چند مقامات اتحادیه اروپا واکنش ضد ونقیضی را نسبت به احتمال هر گونه اصلاحاتی در این بخش ارائه داده اند.

در آمریکا، این کشور با نگرانی نظاره گر مشکلات انرژی در اروپا است و نگرانی هایی وجود دارد که این بحران در زمستان امسال دامن آمریکا را نیز بگیرد.

قیمت گاز در آمریکا به میزان ۴۷ درصد از آغاز ماه اگوست تاکنون افزایش یافته و قیمت نفت نیز رو به افزایش است. بانک آمریکا پیش بینی کرده که افزایش تقاضا وجود داشته باشد زیرا زمستانسرد قمیت نفت خام برنت را از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بیشتر خواهد کرد که بالاترین رقم در هفتمین سال  خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین-یک چالش سیاسی برای جو بایدن در آستانه انتخابات میان دوره ای سال آینده است. این امر جنیفر گرانولم ، وزیر انرژی را وادار به بیان این موضوع کرد که  آمریکا ممکن است از ذخایر اضطراری نفت خود برای کاهش قیمت نفت و سوخت استفاده کند.

آمریکا اکنون اغاز ملایم ورود به فصل پاییز را که موضوعی بی سابقه بوده تجربه می کند و تقاضای گاز در این کشور نسبتا پاییین است اما نگرانی هایی وجوددارد که این کشور چگونه می تواند از پس سرمای ناگهانی هوا در زمستان امسال بر آید. با این حال کارشناسان عمدتا درباره ظرفیت انبارهای گاز اطمینان دارند.

https://www.theguardian.com/business/2021/oct/12/global-energy-crisis-how-key-countries-are-responding

نظر شما