شناسهٔ خبر: 50133114 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«انریکه مورا» معاون بورل با چه دستورکاری به تهران می‌آید؟

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه در تهران مهمان علی باقری است و آنگونه که معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفته مسائل دوجانبه و منطقه‌‌ای از جمله افغانستان و مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه بود که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مذاکرات وین و زمان انجام آن اظهار داشت: مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود.

وی با بیان این‌‌که مذاکرات، گفت‌وگوی فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌هاست، یادآور شد: هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و این گفت‌وگوهای فنی هم در مسیر عادی خود در وزارت امور خارجه توسط وزارت خارجه انجام خواهد شد.

 

 

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما حتی یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع بندی برسد، از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم و روزهای آتی روزهایی خواهد بود که فعالیت‌ها و تعاملات دیپلماتیک بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود. (جزییات بیشتر)

پس از آن بود که در غروب سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه شبکه قطری الجزیره از سفر انریکه مورا معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده در مذاکرات اخیر در وین به منظور احیای برجام به تهران خبر داد و سه‌شنبه شب سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی این خبر را تأیید کرد و گفت براساس هماهنگی‌های صورت پذیرفته قبلی این سفر در روز پنجشنبه انجام خواهد شد.

 

 

وی با بیان این‌که این سفر در ادامه رایزنی‌های دو طرف در خصوص موضوعات مورد علاقه فیمابین از جمله روابط ایران و اتحادیه، افغانستان و برجام انجام می‌شود، یادآور شد: رایزنی‌ها و تماس‌های دو طرف هیچگاه قطع نبوده و به صورت مستمر حول موضوعات مختلف در جریان است و این سفر نیز در همین چارچوب صورت می‌پذیرد.

صبح چهارشنبه نیز «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توئیتی اعلام کرد که روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه میزبان مورا است و مسائل دوجانبه، منطقه و مذاکرات برای برداشت تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر قرار دارد.

 

 

سفر مورا به تهران در حالی انجام می‌شود که صبح سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار رئیس مجلس ملی سوئیس با اعلام این‌که جمع‌بندی‌های دولت درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک نهایی می‌شود، گفت: در گفت‌وگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود. (اینجا بخوانید)

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بارها و پیش از این‌ هم اعلام کرده بود که ایران به مذاکرات وین بازمی‌گردد و در عین حال تأکید کرده بود که ایران به دنبال فرسایشی شدن مذاکرات نیست.

وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگویی با شبکه NBC آمریکا (+) با بیان‌ این‌که به زودی به مذاکرات برمی‌گردیم، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا و سه کشور اروپایی به تعهداتشان برگردند و برجام را دستاویزی برای بازی‌های سیاسی قرار ندهند، ایران صادق‌ترین طرف بازگشت به تعهدات برجامی باقی می‌ماند.

امیرعبداللهیان با بیان این‌‌که اعتماد به آمریکایی‌ها نداریم، همچنین تصریح کرد: مذاکره‌ای که شروع خواهیم کرد برای ما مهم است که دستاوردهای ملموس و عملی داشته باشد. در بازگشت به مذاکره تاخیری نخواهیم داشت. به محض اینکه جمع بندی‌ها قطعی شود آمادگی خود را برای ورود به  مذاکره اعلام می‌کنیم. اما اگر همه طرف‌ها متعهدانه به برجام برگردند برجام می‌تواند موفق شود و این بستگی به رفتار عملی طرف‌های مقابل دارد و اگر همه طرف‌ها به تعهدات کامل خود در برجام برگردند جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود بازخواهد گشت.

وزیر خارجه همچنین در سفری که به بیروت داشت بعد از دیدار با همتای لبنانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: پیام‌های شفاهی آمریکا و وعده‌های بدون عمل سه کشور اروپایی برای ما ملاک نیست. ما براساس رفتار عملی طرف‌های مقابل، لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان، عمل خواهیم کرد. در توافق هسته‌ای (برجام)، ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهداتش پایبند ماند و این روش را در صورت رفتار متقابل طرف‌های مقابل احیا خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در سفرش به مسکو و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف درباره بازگشت به مذاکرات وین نیز اظهار داشت: با لاوروف در این زمینه مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت. مایلم در این جا تأکید کنم که دولت آقای رئیسی دولت عملگرا و نتیجه‌گراست. به طرف‌های مقابل با صدای بلند می‌گوییم در این فرصتی که در حال جمع بندی تا بازگشت به میز مذاکرات هستیم، حتما طرف‌های مقابل باید تصمیم جدیدی بگیرند و اراده و نیت واقعی خودشان را در تامین منافع و حقوق ملت ایران در چارچوب توافق هسته‌ای که به عمل آمده نشان دهند که ما بتوانیم آن را به عنوان یک نشانه مثبت قلمداد کنیم.

 

 


رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، ولی مذاکره‌ای که منتج به نتیجه شود و تامین کننده منافع و حقوق ملت ایران باشد و همه طرف‌ها را وادار کند به تعهداتشان برگردند.

وزیر امور خارجه همچنین در جمع کارکنان سفارت و نهادهای ایرانی مقیم روسیه نیز با بیان اینکه دور جدید مذاکرات باید نتیجه ملموس و عملی داشته باشد، گفت: اگر قرار شد مذاکرات مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد، قطعا جمهوری اسلامی در زمان خودش تصمیم مقتضی را در آن چارچوب اتخاذ خواهد کرد.

* دومین سفر مورا به تهران در دولت سیزدهم/ دو سیگنال مثبتی که ایران ارسال کرد

به گزارش فارس، سفر انریکه مورا به تهران دومین سفر او در دولت سیزدهم است. او برای نخستین بار به عنوان نماینده اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به تهران آمد و در این سفر با امیرعبداللهیان که در آن زمان دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل بود نیز دیدار کرد.

 

 


وی همچنین با محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه و سید عباس عراقچی معاون سابق سیاسی وزیر امور خارجه نیز دیدار کرد.

 

 

 

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا به این دیدار هم اشاره کرد و گفت: ما به عنوان دولت جدید تاکنون حداقل دو سیگنال مثبت ارسال کرده‌ایم. سیگنال اول که در روز تحلیف رئیس جمهور کشور، آقای انریکه مورا در محل پارلمان با من به عنوان یکی از اعضای تیم سیاست خارجی دولت جدید ملاقات داشت. من در آن ملاقات گفتم مذاکره را ابزار مهم دیپلماسی می‌دانیم و از مذاکره فرار نخواهیم کرد. دومین سیگنال مثبت این بود که اجازه دادیم آقای گروسی در روزهای گذشته به ایران سفر کند. ایشان ملاقات سازنده و مثبتی با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی داشت و توافق خوبی هم بین آنها شکل گرفت. فکر می‌کنم چنانچه آژانس به وظیفه فنی خود عمل کند می‌تواند نقش سازنده و مثبتی را ایفا کند. (بیشتر بخوانید)

«انریکه مورا» هم بعد از سفر به تهران در توئیتی نوشت که گفت‌و‌گوی بسیار جالبی درباره برجام داشته است.

 

 

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ۲۱ شهریور ماه در پیامی در توئیتر با استقبال از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این توافق را گام مثبتی جهت تداوم اطلاع درباره برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد و افزود: «هدف اتحادیه اروپا همچنان اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک توسط همه است. از این رو ، ضروی است که ما گفت‌وگوهای وین را هر چه سریعتر از سر بگیریم».

یک مقام اتحادیه اروپا هم مرداد ماه در اظهاراتی گفته بود که این اتحادیه درباره شانس احیای برجام در دولت جدید ایران خوشبین است. (جزییات بیشتر)

لازم به ذکر است پس از تصدی وزارت امور خارجه توسط امیرعبداللهیان، جوزپ بورل با وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران تماسی تلفنی داشت و وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو عنوان کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است.

بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفت‌وگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تأکید قرار داد. (جزییات بیشتر)

* رایزنی‌های امیرعبداللهیان با بورل و سه وزیر اروپایی

وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با بورل و وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار و درباره مذاکرات وین به گفت‌وگو پرداخت.

 

 

این دیپلمات ارشد ایرانی در ملاقات با بورل با تأکید بر این‌که دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام اظهار داشت: به نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۱+۴ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای با اشاره به دیدار «جوزپ بورل با امیرعبداللهیان در نیویورک، خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین شد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیدار با «هایکو ماس» همتای آلمانی با بیان این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک بار در مذاکرات برجام انجام شد ولذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید، بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

 

 

امیرعبداللهیان در دیدار «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس هم افزود: دولت آمریکا با سکوت و همراهی اروپا، همچنان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و همزمان ادعای بازگشت به برجام را دارد. این تناقض آشکاری است که به دقت توسط مردم ایران مشاهده می‌شود. برای دولت فعلی ایران معیار و سنجه، اقدام و عمل قابل اندازه‌گیری از سوی طرف‌های مقابل در برجام است و حرف ملاک نخواهد بود.

 

 

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به ابراز نگرانی «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی درباره تأخیر در مذاکرات با بیان این‌که آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، تصریح کرد: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد. 

 

 

در این مدت بورل نیز در اظهاراتی با ابراز امیدواری برای از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات وین، گفت می‌داند که ایران نیز برای بازگشت به گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای آماده است. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه کشورمان (+) هم پس از بازگشت از نیویورک در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان این‌که سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نمی‌زنیم، تصریح کرد: به طرف‌های مقابل گفتیم نیت ما جدی است و ما مرد مذاکره و مرد عمل هستیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در نیویورک به گوترش دبیرکل سازمان ملل و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم از زمانی که برجام توافق شد تا امروز در نیویورک، دائم مصاحبه می‌کنید یک بار می‌گویید اینستکس و ... و هیچ کار موثری انجام ندادید. بزودی از نظر شما یعنی پنج سال و نیم ولی از نظر ایران بزودی منطق دارد و شما در این فاصله سیاست‌هایتان را هماهنگ کنید. به آنها گفتیم دولت جدید ایران به هیچ وجه به هشت سال و پنج سال و نیم قبل و یک سال قبل باز نخواهد گشت. ما نمی‌آییم پای میز مذاکره که با شما قهوه بنوشیم و هر کس به پایتخت‌های خود برگردد و متن‌هایی را تفاهم کنیم. شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید. همه چیز نیاز به مذاکره ندارد.

وی همچنین گفت: من در آنجا بودم و آمریکایی‌ها تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم آیا آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند؟ گفت تصور می‌کنم نیت واقعی دارند، گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا با کشور برگردانند.یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ یک تفاوتی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما