شناسهٔ خبر: 50126042 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آژانس بین‌المللی انرژی:

سرمایه‌گذاری در انرژی پاک ۳ برابر شود

زهرا وثوقی

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد: اگر جهان امیدوار است با تغییرات اقلیمی به شکل موثرتری مقابله کند و بازارهای انرژی پرنوسان را تحت کنترل دربیاورد، سرمایه‌گذاری در انرژی پاک باید تا پایان دهه جاری سه برابر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد جهان به حد کافی برای تامین نیازهای انرژی آتی خود سرمایه‌گذاری نمی کند. هزینه مربوط به گذار انرژی به تدریج افزایش پیدا می کند اما همچنان بسیار پایین تر از میزان ضروری برای تامین تقاضای رو به رشد برای خدمات انرژی به شکل پایدار مانده است. سیگنال‌ها و دستورالعمل های واضح از سوی سیاستگذاران ضروری هستند. اگر مسیر پیش رو با نیات خوب هموار شود، در این صورت حرکت در این مسیر پردست انداز خواهد بود.

این دیده بان مستقر در پاریس اوایل امسال گزارش سالانه "دورنمای انرژی جهان" را برای راهنمایی کنفرانس تغییرات اقلیمی COP۲۶ سازمان ملل متحد که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود، منتشر کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی این کنفرانس را که در گلاسکوی اسکاتلند برگزار می شود، نخستین آزمون آمادگی کشورها برای دادن تعهدات جدید و بلندپروازانه تحت توافق ۲۰۱۵ پاریس و فرصتی برای فراهم کردن یک سیگنال کاملا واضح خواند که گذار به انرژی پاک در سراسر جهان را تسریع می کند.

قیمت‌های انرژی در هفته های اخیر به رکورد بالایی افزایش پیدا کرده و قیمت نفت و گاز طبیعی به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده است و کمبود گسترده انرژی آسیا، اروپا و آمریکا را فراگرفته است.

تقاضا برای سوخت فسیلی با کاهش محدودیت‌هایی که برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ وضع شده بود، رو به بهبود است.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد تجدیدپذیرهایی مانند نیروی خورشیدی، نیروی بادی و برق آبی به همراه بیوانرژی باید سهم بزرگتری در بهبود سرمایه‌گذاری در انرژی در دوران پساکرونایی داشته باشند.

تجدیدپذیرها بیش از دو سوم از سرمایه‌گذاری در ظرفیت نیروی جدید در سال جاری را به خود اختصاص می دهند اما رشد قابل ملاحظه استفاده از زغال سنگ و نفت باعث دومین افزایش سالانه بزرگ انتشار دی اکسید کربن شده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، گذار انرژی سریع تر مصرف کنندگان را در آینده بهتر حمایت می کند، زیرا در سناریوی بلندپروزانه "صفر شدن انتشار آلایندگی" (NZE) تا سال ۲۰۵۰، شوک قیمت کالا هزینه های مصرف کنندگان را در مقایسه با سناریوی محافظه کارانه تر "سیاست‌های اعلام شده" (STEPS) ۳۰ درصد کمتر بالا می برد.

سوخت‌های فسیلی زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت حدود ۸۰ درصد از عرضه انرژی جهان در سال ۲۰۲۰ را تشکیل دادند و سهم تجدیدپذیرها تنها ۱۲ درصد بود.

تحت سناریوی "صفر شدن انتشار آلایندگی"، برای این که افزایش دما در حدود ۱.۵ درجه نگه داشته شود، باید مصرف سوختهای فسیلی تا اواسط قرن جاری به کمتر از یک چهارم و تجدیدپذیرها به بیش از دو سوم برسد. اگر جهان در مسیر فعلی که در سناریوی "سیاست‌های اعلام شده" تشریح شده است، حرکت کند دمای هوا تا سال ۲۱۰۰ افزایش ۲.۶ درجه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در همه سناریوهای خود پیک تقاضا برای نفت را پیش بینی می کند. در سناریوی  "سیاست‌های اعلام شده"، تقاضا برای نفت کاهش بسیار تدریجی داشته و در اواسط دهه ۲۰۳۰ به اوج می رسد اما در سناریوی "صفر شدن انتشار آلایندگی" تقاضا برای نفت ظرف مدت یک دهه یکنواخت شده و تا سال ۲۰۵۰ حدود سه چهارم کاهش پیدا می کند.

همچنین در این سناریو گفته شده است تقاضای کمتر برای سوخت‌های فسیلی و رشد سوخت‌های پاک‌تر، توسعه میادین جددی نفت و گاز را پس از سال ۲۰۲۱ غیرضروری می کند.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی در دو سناریوی محافظه کارانه خود اعلام کرده که میادین نفتی جدید ضروری خواهند بود و توصیه هایی برای خنثی کردن تاثیرات اقلیمی آنها مانند کاهش اشتغال متان ارائه کرده است.

انتهای پیام

نظر شما