شناسهٔ خبر: 50122792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چراغ سبز جدید آمریکا به ایران| سیاست دولت جو بایدن در مقابل ایرانی ها

سخنگوی کاخ سفید به مذاکرات با ایران و نحوه رفتار آمریکا اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی با اشاره به موضوع مذاکرات با ایران و نحوه رفتار آمریکا در این راستا اظهار کرد: مسیر مورد انتخاب دولت جو بایدن در قبال ایران همچنان حول دیپلماسی می‌چرخد و بر این امر معتقدیم که این موضوع باید در درجه اول اولویت باشد.

ساکی با بیان اینکه تیم آمریکایی آماده بازگشت به دور جدید مذاکرات وین است، افزود: ما آمادگی حضور در مذاکرات را داریم، اما هنوز نمی‌دانیم دور بعدی چه زمانی برگزار می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اطلاع رسانی آمریکا به همکاران خود در رابطه با تلاش برای پیشبرد راهکار‌های دیپلماتیک در ارتباط با مذاکرات احیای برجام با ایران، گفت: در حقیقت می‌توان گفت یکی از موضوعاتی که با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل مطرح شد همین موضوع بود.

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای در وین به واشنگتن سفر کرده است.

چراغ سبز جدید آمریکا به ایران| سیاست دولت جو بایدن در مقابل ایرانی ها

ساعاتی پیش نیز، شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود از سفر قریب الوقوع انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران خبر داد و در گزارشی اعلام کرد: هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در زمینه مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هفته جاری به منظور انجام تماس‌هایی با دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کند.

یک مقام اروپایی بلندپایه به شبکه الجزیره گفت: تا الان زمان از سرگیری مذاکرات وین در خصوص توافق هسته‌ای ایران مشخص نشده است.

این مقام اروپایی همچنین گفت: تهران اعلام آمادگی کرده است که به مذاکرات وین بازگردد؛ اما بدون آنکه سقف زمانی برای آن مشخص کند.

پیش از این، اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش در حساب کاربری توییتر خود از دیدار با کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در مذاکرات احیای برجام خبر داد و نوشت:  ما بیش از ۳ سال بر روی موضوعات مختلف و وسیعی کار کردیم، این موضوعات اغلب بر سر مسائل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و برجام بودند. من برای این همکاری ارزش ویژه‌ای قائلم.

از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات وین درمورد توافق هسته‌ای ایران شده بود و تاکید کرد: بازگشت سریع به گفت‌وگو‌های وین با ایران ضروری است؛ ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم.

ند پرایس همچنین مدعی شد: مسیر بازگشت به گفت‌وگو‌های غیرمستقیم هسته‌ای باز است. ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای تعامل با پرونده هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: امیدواریم که بازگشت به این گفت‌وگو‌ها در سریعترین زمان ممکن انجام شود. از ایرانی‌ها شنیدیم که گفتند از سرگیری مذاکرات نزدیک است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه اظهارات خود به موضوع انتخابات عراق و نتایج آن واکنش نشان داد و برگزاری انتخابات در این کشور را که تا حد زیادی در فضای مسالمت‌آمیز برگزار شد، تبریک گفت.

او ادامه داد: واشنگتن در انتظار تأیید رسمی نتایج انتخابات پارلمانی عراق است.

ساکی افزود: آمریکا امیدوار است تا به محض تأیید نتایج نهایی انتخابات، اعضای جدید پارلمان دولتی برآمده از اراده ملت عراق انتخاب کنند.

طبق اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات، جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند.

از سوی دیگر پس از پایان انتخابات پارلمانی عراق بسیاری از نامزد‌های این انتخابات و هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق نسبت به نتیجه اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات این کشور اعتراض کردند و خواستار شفافیت در اعلام نتایج شده‌اند و کمیساریای انتخابات عراق در پی اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور نتایج را از وب‌سایت خود حذف کرده است.

 

نظر شما