نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کشف دارویی جدید برای درمان زوال عقل

محققان دارویی را کشف کردند که نتایج مثبتی را برای درمان زوال عقل نشان داده است.

به گزارش وب سایت "اشراق العالم"، در مطالعه‌ای جدید که توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده است، نقش سد خونی مغزی در عبور آسان پروتئین‌های مضر شناسایی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سد خونی مغزی، غشایی است که مانع ورود مولکول‌های مضر می‌شود، بنابراین برای حفظ سلامت اندام و بدن انسان به طور کلی کلیدی است و تجزیه آن می‌تواند به پروتئین‌های مضر مانند تاو و بتا آمیلوئید اجازه دهد وارد مغز شده و پلاک‌های سمی را با کاهش شناختی مرتبط می‌کند.

در تحقیقی که نتایج آن در مجله EBioMedicine منتشر شد، دانشمندان امکان فعال سازی عاملی را که از تشکیل نامنظم عروق خونی جلوگیری می‌کند و آن‌ها را به داروی شیمی درمانی، axitinib سوق می‌دهد، مورد مطالعه قرار دادند.

دکتر شحات سینگ، نویسنده اصلی تحقیق، در مورد نتایج این مطالعه گفت: "Axitinib، داروی ضد سرطان که ما استفاده می‌کردیم، مانع از رسیدن گیرنده تیروزین کیناز به مغز می‌شود، بنابراین از رشد غیر طبیعی خون جلوگیری می‌کند.

دانشمندان با کار بر روی مدل‌های موش بیماری آلزایمر، axitinib را بیش از یک ماه تجویز کردند و سپس از تجزیه و تحلیل مولکولی برای بررسی اثرات روی جوندگان استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل کاهش قابل توجهی در رشد عروق خونی غیر طبیعی، نشت سد خونی مغزی و تشکیل پلاک‌های آمیلوئید نشان داد.

پس از آن، آزمایش‌هایی برای ارزیابی شناخت و حافظه در موش‌ها انجام شد، از جمله آزمایش‌های پیچ و خم و تست‌های ترس و شرطی شدن، که نتایج شناختی خوبی را نشان داد.

نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و افراد مسن در آزمایشات بالینی شرکت می‌کنند تا با اطمینان از امکان سنجی این دارو در درمان و توقف آلزایمر اطمینان حاصل شود.

برچسب‌ها: