شناسهٔ خبر: 50097593 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

شکست ژاپن دیده نشد

بهروز عطایی : زمان به عقب برگردد هدایت دو تیم راقبول نمی‌کنم

صاحب‌خبر -  تیم والیبال جوانان مدافع عنوان قهرمانی در رقابت های قهرمانی جهان عنوان بهتر از نهمی را کسب نکرد. بهروز عطایی در حالی هدایت تیم جوانان را بر عهده داشت که پیش از این مسابقات در مسابقات قهرمانی آسیا همراه با کادر ایرانی برای نخستین بار عنوان قهرمانی آسیا را همراه با تیم بزرگسال با اقتدار و تنها با یک ست از دست داده کسب کرد.
اهداف تیم‌ها در قهرمانی جوانان جهان متفاوت است
بهروز عطایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نتایج تیم جوانان در مسابقات قهرمانی جهان گفت: رقابت‌های قهرمانی جهان بالاترین سطح مسابقات جوانان در دنیا است. همه تیم‌ها با شرایط آماده وارد رقابت‌ها می شوند و سعی می‌کنند به اهداف و چارچوب‌های خود دست یابند. هدف تیم‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از تیم‌ها مانند تیم‌های روسیه و برزیل مثل تیم بزرگسالانشان به دنبال کسب مقام هستند و برخی مانند فرانسه و آمریکا به دنبال آینده نگری، پشتوانه سازی و شناسایی بازیکنانشان می باشند. تیم‌های لهستان و ایتالیا نیز به هر دو بعد نگاه نسبی دارند.
سرمربی تیم ملی جوانان ادامه داد: با این نگرش تیم‌های معتبر دنیا وارد مسابقات می شوند و نتایج متاثر از جنس تفکر آنها است. ایران نیز وارد مسابقات شد. معمولا تیم ایران جزو تیم‌های میانی جدول بود به غیر از دو دوره که عنوان قهرمانی و سومی را کسب کردیم.
شروع خوبی نداشتیم
وی تاکید کرد: متاسفانه امسال در شروع مسابقات آغاز خوبی نداشتیم و نتوانستیم به هدف مد نظرمان در دو بازی نخست دست یابیم که این امر دلایل متعددی داشت و ایران جزو ۸ تیم قرار نگرفت و راهی دور بعد برای عنوان های نهم تا شانزدهمی شد. از آنجا به بعد بازیها قابل قبول بود و توانستیم از فشار بکاهیم. خودم از نتایج راضی نیستم.

عطایی درباره دلایل ناکامی تیم جوانان گفت: عدم برگزاری بازی تدارکاتی بسیار تاثیرگذار بود. نیاز به بازی تدارکاتی داشتیم اما شرایط کرونا باعث شد کشورها همراهی لازم را برای برگزاری دیدار تدارکاتی نداشته باشند و همین چالش بزرگی ایجاد کرد. سالی که ایران قهرمان جهان شد ۴۰ دیدارتدارکاتی برگزار شده بود اما این بار حتی یک بازی تدارکاتی نداشتیم.

بازیکنان انتخابی بهترین‌های ایران بودند
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی بازیکنان باتجربه به ویژه در پست پاسور در مسابقات حضور نداشتند، گفت: بازیکنان انتخاب شده بهترین های ایران بودند. بازیکنانی که شما از آنها نام می برید در اردوها حضور داشتند اما در نهایت، من بهترین ها را برای حضور در رقابت ها انتخاب کردم. اینها بهترین ها بودند اما نیاز داشتند در شرایط مسابقه قرار گیرند. متاسفانه حتی بازی‌های آسیای در رده جوانان برگزار نشد و در واقع قاره آسیا تنها قاره ای بود که رقابت های خود را به دلیل کرونا لغو کرد. مهمترین مسئله ای که ذهن ما را درگیر کرد عدم بازی تدارکاتی بود که نتوانستیم به نقاط قوت و ضعف تیم پی ببریم.

باید تصمیمات ورزشی را ورزشی‌ها برای سعادت بگیرند
عطایی افزود: بازیکن تعیین کننده ای مانند بردیا سعادت نیز نتوانست به تیم کمک کند چرا که زمانی که از تیم باشگاهی به تیم ملی ملحق شد دچار مصدومیت بود و در جریان رقابت ها کم کم تحت درمان قرار گرفت و مصدومیتش به حداقل رسید. سعادت بازیکن با استعدادی است اما باید تصمیمات ورزشی را ورزشی‌ها برایش بگیرند در غیر این صورت او در آینده آسیب خواهد دید. اگر بردیا سعادت آماده به تیم ملحق می شد شاید در دو بازی ابتدایی نتایج دیگری رقم می خورد.
زمان به عقب باز می گشت ممکن بود هدایت دو تیم را قبول نکنم
سرمربی تیم جوانان و بزرگسالان در پاسخ به این سوال که اگر زمان به عقب باز می گشت مجدد هدایت دو تیم را به طور همزمان می پذیرفت یا خیر؟ گفت: گاهی اوقات تصمیمات در شرایط اضطرار گرفته می‌شود. با تیم جوانان حدود ۴ ماه تمرین کرده بودم و هیچ تداخلی با تیم بزرگسال نداشتم و فقط ۱۵ روز پایانی حضور نداشتم، این تاثیرگذار نبود چرا که ترکیب ۱۲ نفره مشخص بود. اما خودم به شخصه ماهیت کار را که هدایت دو تیم را به طور همزمان بپذیرم قبول ندارم اما در آن برهه زمانی شرایط به گونه ای بود که باید چنین تصمیمی گرفته می شد. اگر به تنهایی سرمربی تیم جوانان بودم اجازه نمی دادم بازیکنان جوان به اردوی بزرگسال ملحق شوند و یا برعکس. اگر سرمربی بزرگسال بودم نمی گذاشتم بازیکنانم در اردوی جوانان حضور داشته باشند. چنین شرایطی باعث شد تا هدایت دو تیم بر عهده یک نفر باشد. در ورزش بر اساس شرایط تصمیمات متفاوتی گرفته می‌شود اما باز هم تاکید می کنم ماهیت این کار را نمی پذیرم و شاید اگر زمان به عقب باز می گشت ممکن بود هدایت دو تیم را قبول نکنم.
چرا توجه به ویترین کم‌تر است؟
عطایی در ادامه اظهار داشت: نگاه نقد و مشوقانه پس از نتایج تیم بزرگسال در قهرمانی آسیا و جوانان در قهرمانی جهان اگر بررسی کنیم شاهد خواهیم بود که منصفانه نیست. آیا تشویق ها که پس از قهرمانی در آسیا به دست آمد با نقدها پس از ناکامی در قهرمانی جوانان جهان برابر است؟ همیشه صحبت می کردیم تیم بزرگسال ویترین هر رشته ورزشی است چرا که امروز توجه کمتری به ویترین داریم؟ کسانی که می گویند پس از قهرمانی جوانان جهان بزرگنمایی کرده ایم مگر چه کسی این بزرگنمایی را انجام داده است. پس از قهرمانی در جهان، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس تبریک گرفتند. پس از قهرمانی در آسیا نیز مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و... تبریک گفتند. دقیقا متوجه نمی شوم که منظور دوستان از بزرگنمایی چیست.
مگر گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا لهستان و ایتالیا حضور داشته‌اند؟
سرمربی تیم ملی جوانان گفت: اظهارنظر هایی صورت می گیرد که درست نیست. والیبال آسیا مگر همیشه با تیم های ژاپن و چین مسابقات خود را برگزار نمی کرده است در این دوره از رقابت ها ژاپن فقط ۳ بازیکن خود را در اختیار نداشت و ایران ۷ بازیکن در اختیار نداشت. تیم های استرالیا و چین بابهترین های خود حاضر شدند و فقط تیم کره جنوبی متفاوت بود. مگر در سال‌های گذشته تیم های لهستان و ایتالیا در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت می‌کردند؟ تیم ایران به قدری خوب بازی کرد که در واقع قدرت تیم های دیگر به چشم نیامد. نقد فنی با نقد احساسی متفاوت است.
شکست ژاپن در خاکش دیده نشد
عطایی در ادامه با اشاره به کسب عنوان بهترین‌ها توسط ملی پوشان ایران گفت: هیچ کسی نگفت میلاد عبادی پورِ تخریب شده با ذهنی متلاشی پس از بازیهای المپیک که حتی یک بار در آسیا کاپی بدست نیاورده است چگونه به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد؟ یا پس از خداحافظی سعید معروف، پاسور جوان ما عنوان بهترین آسیا را به دست آورد یا در پست لیبرو و سرعتی زن همینطور. چرا کسی به این موضوعات توجهی نمی کند؟ تیم ژاپن را در خاک خودش پس از چندین ناکامی شکست دادیم اما اینها دیده نشد و فقط موضوع جوانان پررنگ شد. من به عنوان کسی که در تیم جوانان نتایج خوبی به دست نیاورده عذرخواهی می کنم اما والیبال مسیرش را خوب پیش می برد و نباید موفقیت ها نادیده گرفته شود.

جوانان تیم‌های آسیایی را قلع وقمع کردند
وی با اشاره به کار پایه در سالهای گذشته افزود: دو گروه تیم ما و تیم وکیلی بر روی نوجوانان و جوانان در سالهای گذشته کار کرده است و در حال حاضر ۱۰ بازیکن که ثمره همین کار است در تیم بزرگسال حضور دارند که تیم های آسیایی را در قهرمانی آسیا قلع و قمع کردند. رسانه باید اطلاعاتش کافی باشد.
برنامه ها را به فدراسیون اعلام کردیم
سرمربی تیم بزرگسال در پاسخ به این سوال که تکلیف با فدراسیون چه زمانی مشخص می‌شود تا شما برنامه های خود را برای تیم بزرگسال اعلام کنید گفت تکلیف مشخص است و برنامه هایمان را به فدراسیون اعلام کرده ایم. تا لیگ برتر مشخص نشود نمی توانیم کارمان را آغاز کنیم. پس از پایان لیگ اردوها آغاز می‌شود. ۳ تورنمنت مهم در سال آینده در پیش داریم. مسابقات لیگ ملت ها، قهرمانی جهان و بازیهای آسیایی. حریفان در لیگ ملت ها را می شناسیم، قهرمانی نیز وضعیت خودش را دارد و گروه بندی مشخص است. بازیهای آسیایی نیز طبق روال برگزار می‌شود.
لیگ ملت‌ها به عنوان بازی های آماده سازی خواهد بود
عطایی در پاسخ به این سوال که آیا بازی تدارکاتی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ افزود: با توجه به شرایط کرونا شاید کار مشکلی باشد. بر همین اساس لیگ ملت ها را به عنوان بازیهای آماده سازی نگاه می کنیم که با تمام قوا برای شناسایی بازیکنان و نقاط قوت و ضعف تیم در آن حاضر می شویم. اگر در خلال آن بازی ای مهیا شود استقبال خواهیم کرد.
سرمربی تیم ملی جوانان در پایان گفت: برای والیبال کشورم آرزوی موفقیت دارم. نظرات را با دیده جان گوش می دهم حتی نقدهای غیرمنصفانه را نیز گوش خواهم کرد تا نکات خوبی را نیز از آنها به دست آورم.

نظر شما