شناسهٔ خبر: 50082672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه جنجال‌های دولتمرد جوان وین بر سر اتریش

تهران – ایرنا – در حالیکه پیامدهای افشای انتشار نظرسنجی‌های کذب به استعفای دوباره صدراعظم جوان اتریش منجر شده، با این حال به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری‌های اساسی دولت آتی زیر سایه وی انجام خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا تا ساعاتی دیگر الکساندر شالنبرگ (Alexander Schallenberg) وزیر امور خارجه اتریش ردای صدراعظمی را از سباستین کورتز ۳۵ ساله تحویل خواهد گرفت.

دیشب (۱۸ مهر) الکساندر ون دربلن (Alexander Van der Bellen) رئیس‌جمهوری این کشور اروپای مرکزی در سخنانی با اشاره به پایان یافتن «بحران» در دولت، با استعفای کورتز و جایگزینی هم‌حزبی ۵۲ ساله وی موافقت کرد.

بحران مورد اشاره ون دربلن ۷۷ ساله از هفته پیش آغاز شد که دادستانی اتریش خبر داد تحقیقات قضایی از کورتز، ۹ فرد دیگر و سه سازمان در ارتباط با رسوایی جعل نظرسنجی‌های مثبت به سود حزب مردم با استفاده از منابع مالی وزارت دارایی اتریش در حال انجام است.

گفته شده که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، منابع وزارت دارایی برای تأمین هزینه نظرسنجی‌های دستکاری‌شده به سود حزب حاکم، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دادستان‌ها مدعی‌اند که یک شرکت رسانه‌ای ناشناس در ازای انتشار این نظرسنجی‌ها مبالغی را دریافت کرده بود. گرچه از این رسانه به طور رسمی نام برده نشده اما رسانه‌های اتریش انگشت اتهام را به روزنامه «اتریش» نشانه رفته‌اند.

صدراعظم جوان پیشتر نیز به دلیل اظهارات خلاف واقع در یکی از کمیسیون‌های مجلس تحت بازجویی و تحقیقات قضایی بود. با تمام این تفاصیل هنوز اتهام روشنی علیه او مطرح نشده است.

با انتشار این اخبار، دولتمرد جنجالی اتریشی شنبه شب (۱۷ مهر) استعفا و اعلام کرد که پست صدراعظمی را به شالنبرگ واگذار خواهد کرد.

رسانه‌های غربی معتقدند که کورتز با وجود رد اتهامات استعفا داد تا دولت ائتلافی با سبزها را از پرتگاه سقوط نجات دهد. از سوی دیگر استعفای این سیاستمدار به ظاهر تازه‌کار که از سال ۲۰۱۳ به مدت چهار سال در قامت وزیر امور خارجه اتریش به خدمت مشغول بود، بیشتر امری فرمالیته به شمار می‌رود و وی در پس پرده و در قامت رئیس حزب مردم کماکان تعیین‌کننده خط‌مشی دولت شالنبرگ خواهد بود.

بر اساس قوانین اتریش سران احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی کماکان در جلسات کابینه حضور خواهند داشت و آن گونه که مخالفان دولت معتقدند، کورتز به صدراعظم در سایه تبدیل خواهد شد.

جوان اول محافظه‌کاران اروپا که در میان هم‌حزبی‌های خود بسیار محبوب بوده و اواسط تابستان با بیش از ۹۹ درصد آراء دوباره به ریاست حزب متبوعش انتخاب شد، با جنجال بیگانه نیست و در سال ۲۰۱۹ نیز وادار شد تا به دلیل سوء رفتار برخی از مقام‌های دولتی عضو حزب آزادی، از صدراعظمی کنار رفته و راه را برای تشکیل دولت جدید هموار کند.

به نوشته رسانه‌های اتریشی، هاینس کریستین استراشه (Heinz-Christian Strache) معاون صدراعظم و رئیس حزب راستگرای آزادی از یک فرد مرموز مدعی خویشاوندی با یکی از اشراف روسیه، خواهان حمایت انتخاباتی شده بود. افشای این اقدام جنجال‌برانگیز به ائتلاف احزاب مردم و آزادی پایان داد و کورتز از رئیس‌جمهوری درخواست کرد تا فرمان برگزاری انتخابات زودهنگام را برای تشکیل دولت جدید صادر کند.

گر چه برخی از اتریشی‌ها امیدوارند که جوان اول وین بتواند دوباره به صدر کابینه بازگردد، برخی دیگر معتقدند که با جنجال‌های پیش آمده در دوران دولتمداری کورتز، وی باید با عرصه سیاست خداحافظی کند.

برچسب‌ها:

نظر شما