شناسهٔ خبر: 50073108 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جولان سگ‌های ولگرد در سنندج/ وحشتی که دل شهروندان را چنگ می زند

سگ‌های ولگرد درسنندج تبدیل به معضلی برای شهروندان شده اند و بسیاری از مردم خواستار جمع آوری این حیوانات در سطح شهر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، سگ‌ها  در این چند سال اخیر از مناطق بیابانی و حاشیه‌ای بار و بندیل بسته اند و در مناطق مسکونی شهر سنندج جولان می دهند.

انگار این حیوانات از شهروندان هراسی ندارند، کافی است چند دقیقه‌ای در یکی از معابر شهر سنندج قدم بزنید، حتی در بازار‌ها و مکان‌های پرتردد بازهم سر و کله شان پیدا می‌شود بد‌تر آن که اگر موادغذایی یا گوشتی در دست داشته باشید، با نگاهی مظلومانه چشم به آن می‌دوزند تا شاید ذره‌ای از آن را بدست آورند.

خیابان فردوسی یکی از خیابان‌های اصلی سنندج و محل رفت و آمد بسیاری از شهروندان است زمان زیادی از پیاده راه شدن این خیابان نمی‌گذرد،به محض ورود به این خیابان دسته‌ای از سگ‌ها را می بینم که در گوشه‌ای خوابیده اند و در میان ازدحام جمعیت هرازگاهی تکانی می خورند یا سری تکان می‌دهند.

در همان نزدیکی پسر جوانی ایستاده که ماسک می‌فروشد به سراغش می‌روم، می‌گوید هرروز صبح و بعدازظهر اینجا مشغول به کارهستم و سگ‌ها هم همیشه در این پیاده رو هستند آنقدر که گاهی خیابان را تا انتها می‌روند و باز به جای خود بر می‌گردند.

از مغازه داری که لباس کودک می‌فروشد سوال می‌کنم این سگ‌ها چگونه سیر می‌شوند؟ می‌گوید: هرکسی از این پیاده رو رد می‌شود چیزی برایشان می‌اندازد.

جمع آوری سگ‌های ولگرد در سنندج ضروری است

چند قدمی جلوتر می‌آیم این سگ ها تعدادشان خیلی زیاد  و نگران کننده است تصمیم گرفتم با کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های استان تماس بگیرم . از او می‌پرسم آیا این سگ‌ها می توانند برای سلامت مردم خطرآفرین باشند؟

آقای سعیدی با یک بله قاطع آب پاکی را روی دستم می ریزد، او از آمار موارد ابتلا به هاری در استان می‌گوید که  ازابتدای سال ۶۰۰ مورد ابتلا به هاری در استان گزارش شده است و مهمترین خطر این سگ‌ها هاری است و باید بدانید که هاری ۱۰۰ درصد کشنده است.

سعیدی ادامه می‌دهد:همچنین درحال حاضر ۸۸ درصد گزش افراد توسط سگ هاست که بیشتر در بین ۱۲ تا ۱۵ ساله‌ها و ۴۰ تا ۵۰ ساله‌ها هستند.

معضل  جدی سگ‌های ولگرد در سنندج

حین صحبت با آقای سعیدی بودم که رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج نیز از راه می رسد.

گله دیگری از سگ‌ها به میان پیاده راه آمدند تعدادشان خیلی بیشتر شد، نمیدانم سیرند یا خسته، اما آنچه مشخص است این همهمه و رفت و آمد و شلوغی خیابان کوچکترین تاثیری بر حالاتشان ندارد.

اولین سوالی که از آقای غفوری میپرسم این است که آیا وجود این همه سگ در این خیابان کوچک طبیعی است؟ جوابم را می‌دهد؛ می‌گوید: البته که نه.

از او درباره‌ی اقدامات شهرداری برای حل این موضوع می پرسم: رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج می‌گوید: شهرداری براساس دستورالعمل وزارت کشور با عنوان کنترل جمعیت حیوانات شهری وظیفه کنترل دارد نه کشتار و اتلاف؛ بنابراین سگ‌ها به هر وسیله‌ای باید جمع آوری و سپس به مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد منتقل شوند.

غفوری ادامه می‌دهد:موضوع سگ‌های ولگرد یک موضوع کشوری است و در بسیاری از شهر‌ها حتی در کلانشهر‌ها هم وجود دارد و حتی در برخی از شهر‌های بزرگ مانند تهران مردم به جز مشکل سگ‌های ولگرد وجود گربه و موش هم شاکی هستند، اما خوشبختانه ما در سنندج این مشکل را نداریم.

بحث را بیشتر پیش می‌برم و منتظرم که یک اقدام اساسی را برای حل این مضوع بیان کند او با اشاره به این که اکیپ‌های زنده گیری شهرداری، کار جمع آوری سگ‌های بلاصاحب را برعهده دارند گفت: در این زمینه اولویت ما گزارش‌های مردمی است.

همچنان که با آقای غفوری به سمت انتهای خیابان فردوسی حرکت می‌کنیم می‌پرسم: سگ‌های جمع آوری شده را چه می‌کنند؟

اومی گوید: سگ‌های جمع آوری شده به مدت ۲ تا ۳ هفته در مرکز نگهداری سگ‌ها قرنطینه می‌شوند و در این مدت ضمن واکسینه و عقیم سازی به لحاظ سایر بیماری‌ها با نظارت دامپزشکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج اضافه کرد: سگ‌ها بعد از واکسیناسیون و عقیم سازی یک هفته دیگر هم در مرکز نگهداری می‌شوند و بعد از آن در همان محلی که جمع آوری شده اند رها سازی می‌شوند.

غفوری گفت: این فرآیند به صورت مستمر از یک سال ونیم گذشته در سنندج شروع شده وتا پایان طرح کشوری که پنج ساله است بدون وقفه ادامه خواهد داشت.او یادآور می شود که نتیجه این اقدامات در سال‌های آتی برای شهروندان ملموس خواهد شد.

معضل  جدی سگ‌های ولگرد در سنندج

شهروندان در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد نقش دارند

آقای غفوری نکته قابل تاملی را یادآور شد و گفت:خود شهروندان در افزایش جمعیت این سگ‌ها نقش دارند ،کنجکاوانه به صحبت هایش گوش می‌دهم که چه طور مردمی که خود از حضور این سگ‌ها شاکی هستند می‌توانند در افزایش جمعیت شان نقش داشته باشند.

غفوری می‌گوید:تغییر در سبک زندگی، تقلید از فرهنگ‌های وارداتی، مهاجرت و اسراف در خوراکی‌ها باعث شده این حیوانات به راحتی غذا دراختیار داشته باشند و دیگرمکان‌های استقرار خود را  ترک نکنند.

او ادامه داد: نجات جان حیوان و دوستی با حیوانات از آموزه‌های دینی ماست، اما شکل رفتار مردم بااین حیوانات متناسب با زندگی شهری نیست و اگر این حمایت‌ها از سوی شهروندان صورت نگیرد طرح جمع آوری سگ‌های ولگرد زودتر به نتیجه می‌رسد.

غفوری تاکید کرد: از آنجا که پسماند شهری مهمترین منبع تغذیه این حیوانات است اگر مردم در تولید زباله دقت بیشتری داشته باشند و پسماند‌ها را صرفا ساعت ۲۱ تا ۲۳ در سطل زباله قرار دهند شاهد جولان این سگ‌ها در کوچه پس کوچه‌های شهر‌ها نخواهیم بود.

صحبت هایش را قبول داشتم چرا که خود بار‌ها شاهد بوده ام که شب‌ها گله‌ای از سگ‌ها در نزدیکی سطل‌های زباله هستند و  آنجا  می چرخند.

از آقای غفوری خداحافظی می کنم و از مسیر آمده برمی گردم، حالا خیابان از جمعیت خلوت شده و شمار بالای سگ‌ها بیشتر به چشم می‌آید صحنه‌ای که قطعا زیبنده مردم سنندج و عابران این پیاده راه زیبا نیست.

انتهای پیام/م

نظر شما