شناسهٔ خبر: 50060237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد / قانون برگشت ارز حاصل از صادرات قابل حذف نیست

پیمان پاک گفت: آذربایجان در کالا‌هایی که تولید می‌کنیم، رقیب ماست به همین دلیل مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه‌ای که رئیس جمهور به صورت کلان برای افزایش صادرات با کشور‌های همسایه ارائه کرده بود، به موضوع رونق کارخانه‌های موجود بر می‌گردد که در حال حاضر، بسیاری از این کارخانه‌ها تعطیل هستند و در شرایط تورمی هستیم؛ در این شرایط نمی‌توان در کشور رونق تولید ایجاد کرد.

پیمان پاک توضیح داد: هر چقدر بتوانیم صادرات غیر نفتی را افزایش خواهیم داد، زیرا باعث می‌شود که رقابت ما در منطقه بالا برود. در سازمان توسعه تجارت یک طرح سیاسی تجاری طراحی کردیم که به توسعه صادرات کمک می‌کند. برخی از کشور‌ها مثل هند و چین در اولویت اول قرار گرفته اند و برای این کشور‌ها کریدور تجاری تعریف کردیم.

هفته آینده خبر‌های جدیدی می‌دهیم

او افزود: کدهای کالایی برای کشور‌های در اولویت احصاء شده و این‌ها کد‌هایی هستند که ما در آن ها تولیدات خوبی داریم. در هفته آینده آماری را ارائه خواهیم داد که مشخص می‌کند ما در ۴ سال آینده چقدر صادرات خواهیم داشت. ابتدا مشخص می‌کنیم چه کشور‌هایی در اولویت ما هستند و سپس اولویت‌های کالایی را معرفی خواهیم کرد.

پیمان پاک درباره روابط تجاری و مشکلات میان ایران و آذربایجان، بیان کرد: همواره در فواصل سرد سال، در تجارت مشکلاتی پیش می‌آید. آذربایجان نیز در کالا‌هایی که تولید می‌کنیم، رقیب ماست. مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد که یکی مسیر ارمنستان است که تا یک ماه آینده فعال می‌شود. مسیر دوم نیز مسیر دریایی است؛ و برای اینکار، ساخت، خرید و اجاره کشتی‌های رورو در دستور کار قرار دارد.

رئیس جدید بانکی مرکزی رویکرد صادراتی دارد

او ادامه داد: همچنین با بانک‌های محلی کشورهای هدف همکاری خواهیم کرد که از این طریق ال سی بر مبنای ارز کشور مقصد باز می‌شود. بانک‌مرکزی در دولت قبلی چندان تمایلی به این کار نداشت منتهی در دولت جدید فرصت ویژه ای روی این موضوع باز شده است.

او درباره رئیس جدید بانک مرکزی گفت: آقای صالح آبادی هم که خوشبختانه رویکرد صادراتی دارد، به شدت از این موضوع حمایت می‌کند و طرح ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را به مجلس ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

تعداد رایزن‌های اقتصادی افزایش خواهد یافت

پیمان پاک گفت: امسال تعداد رایزن‌ها را به ۱۰ رایزن افزایش خواهیم داد و ممکن است رایزن‌ها را از کشور‌هایی که برای ما اولویت ندارند به کشور‌هایی که اولویت دارند منتقل کنیم.

او بیان کرد: گزارشات کشور و اخبار دادن توسط رایزن‌ها کمکی به صادرکنندگان ما نمی‌کند و رایزن‌ها باید طبق برنامه‌های ما پیش بروند. در واقع باید برود بیمه‌ها را فعال کنند یا با بانک‌های بین المللی امکان ارتباط بگیرند و از همه مهم‌تر، رایزن باید شناخت داشته باشد.

تهاتر نفتی برای تمام کالاها فقط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان پذیر است

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در کنار رایزن‌ها، باید توسعه و فعال سازی مراکز را جلو ببریم. باید به تهاتر از دو منظر تهاتر کشور و تهاتر صادر کننده نگاه کرد. فردی که تهاتر می‌کند و مثلا به ازبکستان کالایی را صادرات می‌کند، وقتی که نمی تواند با بانک مرکزی ارتباط بگیرد، باید طبق سقف خاصی صادرات انجام دهد، اما طبق قانون تهاتر صادر کننده، دستش برای صادرات باز‌تر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: طرح کالا در مقابل نفت، در حال حاضر درباره کالاهایی مانند جو، کنجاله سویا و تا حدودی در روغن و گندم به کار گرفته شده است. هر زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، می‌توان برای تمامی صادرات این کار را انجام داد، ولی در حال حاضر فقط برای کالا‌های اساسی این موضوع امکان پذیر است.

او ادامه داد: قانون برگشت ارز را نمی توان حذف کرد، زیرا همان طور که ما به صادر کننده کمک می‌کنیم، او هم باید به ما در این شرایط ارزی کمک کند.

پیمان پاک اظهار کرد: بحث واردات در مقابل صادرات و تهاتر شاید راه بهانه صادرکنندگان را بسته باشد. مثلا چای ۲۵۰ هزار میلیارد دلار تجارت شده، در واقع ما می توانیم این کالا را صادر و کالای مورد نیاز خود را در ازای آن وارد کنیم.

پیمان پاک در ادامه گفت: فراموش نکنیم که صادرکنندگان امروز در شرایط بسیار خاصی قرار دارند. خوشبختانه رئیس جمهور نگاه صادراتی دارد. وزیر صمت به حوزه صادراتی توجه داشته و از مشکلات صادرات از نزدیک آشنایی دارد. روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز دستی در حوزه تجارت داشته اند. این فرصت بی نظیر و تاریخی است که صادرکنندگان کشور امروزه از آن بهره‌مند هستند.

انتهای پیام/

نظر شما