شناسهٔ خبر: 50029663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

تهران- ایرنا- همزمان با اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش از اول مهر، در بازه زمانی کمتر از دو هفته شاهد گرم شدن تنور اجراهای نمایشی با ۳۳ اثر متنوع در ۱۹ تماشاخانه دولتی و خصوصی پایتخت هستیم.

صاحب‌خبر -

شیوع، ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور به حدی بود که امسال (۱۴۰۰)، سال تئاتری خانواده این هنر و دوستداران هنر نمایش به جای تعطیلات نوروز از هجدهم اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان آغاز شد.

در حالی که بعد از این وقفه و افزایش خسارت‌ها و صدمات این ویروس بر پیکر هنرهای نمایشی کشور، هنرمندان تئاتر با قدرت و جدیت فعالیت خود را آغاز کرده بودند، بار دیگر با موج جدید این ویروس در پیک پنجمِ خیزش آن از روزهای پایانی تیر (۲۸ تیر) بار دیگر شاهد تعطیلی فعالیت سالن‌های نمایشی و تماشاخانه ها بودیم.

سرانجام به همت مسئولان و با افزایش واردات واکسن و تسریع در تزریق آن، رنگ کرونایی پایتخت مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور از قرمز به نارنجی متمایل شد و همین کافی بود تا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو (هنرمندان تئاتر و تماشاخانه‌ها) را از ۲۷ شهریور صادر کند.

گروه‌های نمایشی از تاریخ اعلام شده به سرعت خود را برای اجرا آماده کردند و در نهایت از ابتدای مهر ۱۴۰۰ بار دیگر به شکل رسمی چراغ تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی روشن و آغوش هنرمندان تئاتر برای میزبانی از مخاطبان گشوده شد.

در فاصله کوتاه تنها دو هفته‌ای شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور اجراها هستیم. به طوری که در حال حاضر ۳۳ نمایش در ۱۹ سالن دولتی و خصوصی پایتخت به شکل رسمی اجراهای خود را آغاز کرده‌اند.

این اقبال از سوی هنرمندان تئاتر بازتاب شرایط سخت تعطیلی‌های مستمر سالن‌های نمایش، نبود کار و فعالیت هنرمندان این عرصه است. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر با وجود شرایط کرونا و عطش آنها به حضور در تالارهای نمایشی بعد از ۱۸ ماه سکون از دیگر دلایل اقبال هنرمندان تئاتر به تولید و اجرای آثار نمایشی است.

در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

میزبانی تئاترشهر از تن‌ها و داستان باغ‌وحش و یک مهمان ویژه

تن‌ها، نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی که از روز ۳۱ شهریور با آغاز اجرای خود نه تنها چراغ اجراهای مجموعه تئاترشهر را بعد از قریب به ۶۰ روز تعطیلی سالن‌های نمایشی آغاز کرد که معروفی با این اثر دور تازه اجراهای خود را در تالار سایه آغاز کرده است.

معروفی در گذشته با نمایش عقیم رتبه اول نویسندگی و کارگردانی در بیست‌وچهارمین جشنواره ملی لاله‌های سرخ اندیمشک را به‌ دست آورد و جایزه اول نویسندگی و کارگردانی از نهمین جشنواره استانی البرز برای نمایش شکم نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد و با آخرین اثرش نمایش تن‌ها، رتبه نخست کارگردانی را در جشنواره مقاومت کسب کرد و در جشنواره فجر نیز رتبه نخست طراحی لباس را به دست آورد.

معروفی نمایشنامه تن‌ها را در سال ۹۸ نوشته است. این اثر برگرفته از کتابی درباره خاطرات رزمنده‌ای است که در ۱۳ سالگی اسیر شده بود. این نمایش قصه ۸ اسیر است که برای تخلیه اطلاعات، سه روز در یک سلول کوچک یک در یک متری در استخبارات عراق نگه داشته شده‌اند.

امیررضا حشمی‌پور، محمدجواد حشمی‌پور، ارسلان خالویی، فرزاد تجلی، فردین شاه‌حسینی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج‌بخارایی، محمد نیازی گروه بازیگران نمایش تن‌ها را تشکیل می‌دهند.

نمایش تن ها هر روز ساعت ۱۸:۴۵ به مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان پذیرای دوستداران تئاتر است.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

صدرالدین زاهد با افسانه ببر مهمان ویژه چهارسو

همچنین در ادامه اعلام برنامه اجرایی تالارهای نمایشی تئاترشهر، از ۲۰ مهر یک نمایش جدید در حال و هوایی متفاوت و ویژه به صحنه خواهد رفت. افسانه ببر عنوان این اثر نمایشی جدید به نویسندگی داریو فو است که با برگردان، اقتباس و بازی صدرالدین زاهد میزبان تماشاگران تئاتر در تالار چهارسو تئاترشهر خواهد بود.

این نمایش از ۲۰ مهر ساعت ۱۹ به مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر پذیرای دوستداران تئاتر است.

یکی از جلوه های متفاوت و جالب توجه اثر، حضور صدرالدین زاهد به عنوان مترجم، کارگردان و تنها بازیگر این تئاتر بعد ازچندین دهه دوری از تئاتر شهر است. زیرا وی  یکی از چند هنرمندی بود که تالار چهارسوی این مجموعه را افتتاح کردند و حالا این هنرمند پیشگام تئاتر ایران بعد از چند سال دوری از این تالار شناخته شده و خاطره ساز، در مقام کارگردان و بازیگر میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه این نمایش آمده است: این نمایش تک‌نفره که اثری درباره رابطه انسان و طبیعت است به ارتباط یک سرباز زخمی چینی و یک ببر می‌پردازد که در این رابطه هر دو آن‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند. یک سرباز چینی با شرکت در راهپیمایی بزرگ چین از منچوری حرکت می‌کند اما در میانه راه در درگیری با سربازان دشمن زخمی شده و از ادامه مسیر بازمانده و از دوستان خود جدا می‌شود. او درگیر سیلاب عظیمی شده و به‌سختی می‌تواند جان خود را نجات دهد. به امید نجات به غاری پناه می‌برد اما آنجا با ببری روبه‌رو می‌شود و...

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

مهدی زمین‌پرداز با داستان باغ وحش آمد

در تالار قشقایی هم نمایش داستان باغ وحش به نویسندگی و کارگردانی مهدی پاشایی و بازی مهدی زمین‌پرداز، بهار نوحیان و مهدی پاشایی که قبل از اعلام وضعیت قرمز کرونایی شهر تهران، مدت محدودی در تالار قشقایی به صحنه رفته و بعد از اعلام وضعیت قرمز اجراهای خود را متوقف کرده بود، از ۱۸ مهر مجددا میزبان مخاطبان خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش که از تاریخ یادشده ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۵۵ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار قشقایی به صحنه می رود، آمده است: داستان باغ وحش، روایت رویارویی مردی ست از طبقه نسبتا مرفه با شخصی که زندگی اش بر روال معمول جامعه نیست. جدال سرخوشانه آنها به تراژدی می انجامد.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

میزبانی تالار حافظ از نمایشی سریالی

نمایش ما کی هستیم؟ به کارگردانی مسعود ترابی، در شش قسمت به شکل سریالی از ۱۶ مهر در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

مخاطب در هر قسمت، یک نمایش کامل با پایان بندی قطعی را تماشا می‌کند. داستان‌ها با یک خط ربط به هم متصل هستند و در عین حال دارای روایتی مستقل هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: داستان‌ها در یک ساختمان ۷ طبقه در یک منطقه شمالی تهران اتفاق می افتد. ساختمانی که هرطبقه آن درگیر مشکلات خانوادگی خود است، مشکلاتی که از دل جامعه بیرون آمده و  درون مایه اصلی تمام مشکلات دروغ و پنهان کاری است ...

قسمت اول این تئاتر با عنوان یک مراسم کاملا آبرومندانه با بازی مهتاب امیرکافی مینا پیروزیان، نیلوفر جوادپور، محمد رضا حسنی، پوریا سعیدیان، مبین رستگار، سوگل سید صدر، محمد عبداللهی، الناز عطایی، سارا قریشی، مجتبی کریمی، حسین میلانی، علیرضا محمدی، سینا منتظری، فاطمه میری، محمد علی مرتضوی و حامد مقدم به صحنه می‌رود.

زرد عنوان دومین قسمت این نمایش با بازی مبین رستگار، هادی رضایی، محمدعلی شهیدی، سینا شهری، دنیا عیدیون، سالار قدیمی، ساناز گراوند، یلدا محمد پناه، حسین میلانی، امیر موذنی، میترا مسائلی، محمد امین مدنی، فریبا موسوی، حامد مقدم، سینا منتظری و هدیه یادگاری است.

سازهای ناکوک، قسمت سوم نمایش ما کی هستیم؟ با بازی امیر عباس بابایی، شاهین پوشین، مونا حسن زاده، پوریا خرم، مبین رستگار، بهرام‌رامه، مریم رضایی، آرش شیری، آذین فولادوند، گین مقدر دوست، حسین میلانی، حامد مقدم، سینا منتظری و فربد همدانی است.

عنوان قسمت چهارم، کانتور؛ با بازی ندا اصغرپور، نازنین چهره نگار، محمد ذوالنوریان، مبین رستگار، عسل سلیمانی، صنم سرمد، حمید رضا غلامحسینی، سمیه قدیمی، سحر قلباربند، حسین میلانی، عاطفه موسوی، سینا منتظری، حامد مقدم، ضحا منظری،کیمیا نصیری و نسرین یاسین است.

بازیگران قسمت پنجم نمایش ما کی هستیم؟ با نام سندرم استکهلم، امید اولیایی، سپنتا پزشکی، مبین رستگار، رضا سلیمی، طیبه عقیقی، آیدا کنی، دریا مجیدی، مازیار مهرگان، حسین میلانی، حامد مقدم و سینا منتظری هستند.

تابو نیز قسمت ششم نمایش با بازی سایه افضلی، اشکان بیک، محمد تقی زاده، میلاد حسینی، مبین رستگار، تکتم رسول زاده، فردین رحمانپور، مونا رضایی، امین زمانی، میثم شمسیان، محمد باقر صفانور، مینا عظیمی، افشین غیاثی، محمد مهدی غروی، حسین میلانی، پویا مهرآبادی، سینا منتظری، حامد مقدم و نیما نمازی است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.

نمایش ما کی هستیم؟ به کارگردانی مسعود ترابی، تهیه‌کنندگی شاهین پوشین و نویسندگی الناز عطایی از ۱۶ مهر در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

نقشه‌های فرزند شیطان برای مردم شهر به روایت «هام»

نمایش هام به نویسندگی عباس عبدالله‌زاده و کارگردانی حسام شریفی در دهه سوم مهر در تالار حافظ به صحنه خواهد رفت. به گفته حسام شریفی این اثر نمایشی پس از گذشت یک سال تمرین در شرایط سخت فراگیری ویروس کرونا آماده اجرا شده است.

وی با توضیح اینکه متوقف شدن چندباره تمرین این نمایش روند شکل گیری و آماده سازی را کُند کرده، یادآور شد: گروه مجبور به تغییر چندباره در گروه بازیگران شده‌اند.

هام درباره زنی است پاکدامن که در شهری زندگی می‌کند که مردمش توسط شیطان و سربازانش به گمراهی کشیده می‌شوند و شیطان تنها با شکست دادن این زن بر انسانیت پیروز می‌شود اما هام فرزند شیطان با نقشه‌های خود مسیر زندگی بانو و مردم شهر را تغییر و باعث شکل گیری مشکلات زیادی برای آنها می‌شود...

بازیگران این اثر را میثم شمسیان، حسین شهبازی، فرهاد داوری کیا، علی یعقوبی، مرتضی یعقوب پور، ایمان قادری، ندا اصغرپور، فاطمه گوشه، آیناز شجری، آیلار شجری، علی افضلی، ناصر عزتی، شقایق زارع، مانی خضری پور، سارا جوادزاده، بهنام فرزام، امیدعلی رحمانی، مرتضی عبداللهی، فرزانه قاسمی، مجتبی بحران، علی مرادی، نسترن خاموشی، علیرضا حیدری، حنانه میرشاه ولد، الهه اهدایی، پریساجلالی، نوشین جوادی، پرنیان شفیعیان، مریم حیدرزاده، نسیم داداشی، سینا توکلی تشکیل می‌دهند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

خانه نمایش مهرگان پذیرای زندانی سیاسی که می‌خواهد رئیس جمهور را ببیند

نمایش آنتولوژی ایستگاه مرزی به نویسندگی و کارگردانی علی هاشمی‌نیا از ۲۸ شهریور ساعت ۱۸ در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.

خلاصه داستان از این قرار است که زندانی سیاسی اعتصاب غذا کرده تا رئیس جمهور را ببیند و او را از فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است آگاه کند.

در این نمایش محمد ‌فراهانی، محمد کیا، حسین علی تبار، سپیده محمد ترشانی و مهراد اکبرآبادی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش آنتولوژی ایستگاه مرزی از ۲۸ شهریور تا ۲۰ مهر ۱۴۰۰ساعت ۱۸در سالن شمار دو خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

مرور زندگی کابوس‌وار پسری در جایی میان خواب و بیداری  

جایی میان خواب و بیداری به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا علمداری از ۷ مهر ساعت ۱۹ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان با بازی ابولفضل علیاری، معصومه کبیری، ابولفضل رستم زاده، امید پارسائی، سحر جمشیدی، زهرا عشقی، پویا مرادی، امیر عرب، محمد حسین میرسلطانی، عطیه ورمزیار، روزبه جهانی، امید عباسی، علی ‌بابایی، محمد جواد محسنی، مژگان حصاری، کیانا شریفی اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: پسر الواتی که بر اساس کابوس‌هایش زندگی خود را تغییر می‌دهد.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

اسب تک شاخ سومین میهمان خانه نمایش مهرگان

همچنین نمایش اسب تک شاخ نوشته زانکو محمدی و کار رضا فوادی با باری عاتکه محمدی و زهرا بازرگانی از ۱۶ مهر ساعت ۲۰ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است. این نمایش  در قالب دو اپیزود و هر اپیزود با حضور یک بازیگر برای مخاطب روایت می‌شود.

در خلاصه این اثر آمده است: زیاد ماندن، انسان را کهنه می کند و رفتن هم جرأت می خواهد، مخصوصا اگر سال‌های زیادی از کهنه شدنت گذشته باشد. «تام» چندین سال است می خواهد از انبار کفش بیرون بیاید و رفتن را شروع کند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

حوزه هنری با ورودی پنج سراغ انتخاب پهلوان ولی می‌رود

گروه هنری چهره با نمایش ورودی پنج به نویسندگی و کارگردانی رسول ‌نقوی، بار دیگر چراغ تماشاخانه مهر حوزه هنری را روشن کرده است و میزبان علاقه‌مندان هنر تئاتر خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پهلوان ولی در آخرین روزهای عمر خود قرار دارد و تصمیم گرفته که جانشین خود را انتخاب و معرفی کند، پس مردم شهر را توسط دخترانش به آزمون می‌کشد، تا دریابد چقدر آمادگی پذیرش نایپ پهلوان در شهر و مردم وجود دارد...

سعید بحرالعلومی، یوسف طاهریان، افشین قدیمی، فریبا رسولی، مروارید معصومی، ماهان جعفری، مهرنوش حسینی، سید محمدحسینی، شهرام طهماسبی و زهرا بهاری، بازیگران این نمایش هستند.

نمایش ورودی پنج به نویسندگی و کارگردانی رسول ‌نقوی هر روز از ۳۱ شهریور تا ۳۰ مهر ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه مهر به نشانی خیابان حافظ، نبش سمیه، حوزه هنری میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

یوکایدی در جستجوی گنج با محوریت تئاتر تعلیمی، تربیتی و مشارکتی

آزمایشگاه تماشاگران تئاتر نارنجی در ادامه فعالیت‌‎های خود در راستای تئاتر پداگوژیک (تئاتر تعلیمی، تربیتی و مشارکتی) خارج از فضای سالن اجرا، دومین تجربه اجرایی گروه تولید نمایش خود با عنوان یوکایدی در جستجوی گنج به نویسندگی و کارگردانی سجاد آقابابائی را در فرهنگسرای نیاوران به صورت محیطی و به شکل سیار در محوطه باز مجموعه هنری نیاوران برای گروه سنی کودک اجرا می‎‌کند.

در این نمایش که از ۱۰ تا ۳۰ مهر هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۷ اجرا می‌شود کودکان با اجرا همراه می‌‎شوند و مخاطب در طول مسیر سیار نمایش با بازی‎‌های مختلف دنبال گنج پنهان می‎‌گردد.

در این نمایش در راستای کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان علاقه‎ مند به حوزه نمایش از گروه سنی ۳تا ۱۵ سال در کنار بازیگران بزرگسال گروه به ایفای نقش می‌پردازند.

بنا بر اعلام گروه نمایشی یوکایدی در جستجوی گنج، آزاده شهریاری‌فر مشاور اجرایی و طراحی بازی‎‌های مشارکتی نمایش را بر عهده دارد و مخاطبان را با زندگی در شرایط سخت، احترام و محافظت از محیط زیست، اتحاد و انجام کار گروهی به صورت عملی آشنا می‎‌کند.

علاقه مندان برای دیدن اجرای یوکایدی در جستجوی گنج می‎‌توانند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۷ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

از کرکس و خفاش شب تا اسطرلاب؛ همه در تماشاخانه ایرانشهر

مجموعه تئاتری ایرانشهر که از ۱۲ تیر همزمان با شیوع گسترده موج پنجم کرونا فعالیت‌های خود را متوقف کرده بود، همزمان با نزولی شدن شیب ابتلا و ابلاغیه از سرگیری فعالیت‌ تالارهای نمایشی شامگاه ششم مهر با سه نمایش مجدد بازگشایی شد.

نمایش کرکس به کارگردانی فرزاد امینی با بازی نازنین زهرا برومند، محمد پسندیده کار، ژاله ‌رازبان ‌صفا، آزیتا رحیمی میلاد ‌صفوی، مونا کریمی، شاهین عبدیان، غزل منعمی، یاسمن مؤمنی، مهناز میر جلیلی و ماهان هدایت ساعت ۱۷:۳۰ میزبان مخاطبان خواهد بود.

این نمایش که متن آن ۵۲ سال پیش توسط سودابه امینی نوشته شده، در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

گفته شده کرکس یک تراژدی مدرن است در فضائی از سمبولیسم و بیانِ تو در تویِ درامِ سودابه فضایلی. درامی که مختصِ اوست. هم در رمان‌هایش و هم در نمایشنامه‌هایش.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

اسطرلاب؛ داستان ارثیه و عمویی که قرار بوده نباشد اما هست

نمایش اسطرلاب به کارگردانی صدرا صباحی دیگر نمایشی است که با بازی مهدی ‌سقا، میثم ‌غنی ‌زاده، مژده ‌قربانی، زهرا ‌بهروزمنش و الناز ‌اسمعیل‌زادگان ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ناظر زاده کرمانی به صحنه می‌رود.

نمایش اسطرلاب، داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند درگیر بر سر میراثی که در پی مرگ عموی‌شان باید به آن‌ها برسد. عمویی که قرار بوده نباشد اما هست و همین وضعیت بر روابط افراد تاثیری تیره و تار گذاشته و سرنوشت همه را تغییر می‌دهد.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

داستان خفاش شب در غلامرضا لبخندی

همچنین در سالن سمندریان نیز نمایش غلامرضا لبخندی به کارگردانی کهبد تاراج و با بازی تینو ‌صالحی، بهروز ‌پناهنده، گیلدا ‌حمیدی، لبخند ‌بدیعی، مجید ‌رحمتی، نجلا ‌نظریان، غزاله ‌جزایری، دلسا کریم زاده، مسعود ‌انتظاری، شادی ‌ضیایی و رضا ‌بهرامی ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان خواهد بود.

نمایش غلامرضا لبخندی به قتل‌های سریالی غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب در سال ۷۶ می‌پردازد که ۹ فقره قتل زنجیره‌ای انجام داد و به قصاص محکوم شد،. این نمایش در همایش ملی اکبر رادی در سال نامزد دریافت بهترین نمایشنامه شده بود. غلامرضا لبخندی اثری در گونه تئاتر مستند اجتماعی است.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

دستان پُر تئاتر مولوی با اولئانا و گوربانی و سگ سورتمه

نمایش اولئانا اثر دیوید ممت با ترجمه علی‌اکبر علیزاد و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی کیارش دستیاری از اول مهر ساعت ۱۹ در سالن کوچک مجموعه تئاتر مولوی با بازی اشکان ‌افشاری، ویدا لیراوی، شهراد حسامی و مرضیه بازیار به صحنه رفته است.

کیارش دستیاری، کارگردان این اثر در کارنامه خود نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های آنها، هذیان‌های داریوش سعادت و ماجرای پارک را دارد و از سال ۱۳۹۸ و پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، به همراه گروه بازیگرانش تمرینات نمایش اولئانا را آغاز کرده بود.

در خلاصه این نمایش آمده است؛ کارول، دانشجوی جوان، برای رفع ابهامات درسی به دفتر استادش در دانشگاه مراجعه می کند. اتفاقاتی که در دفتر استاد رخ می‌دهد، تغییراتی در زندگی هر دونفر ایجاد می‌کند، ولی این پایان این ماجرا نیست.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

گوربانی و داستان قتلی که ۱۵ سال پیش رُخ داده

گوربانی عنوان نمایشی نوشته علیرضا ایزدی و کارگردانی مشترک محمدعلی حسنعلی‌پور و علیرضا ایزدی است که از اول مهر ساعت ۱۹:۴۵ در سالن اصلی این تماشاخانه اجرا می‌شود. پژمان عبدی، الهه فرازمند، محمدعلی حسینعلی‌پور، مارال جمال پناه و علیرضا ایزدی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان نمایش گوربانی آمده است: سال ها پیش قتلی رخ داده است و اکنون بعد از ۱۵ سال جنازه در خانه زن و شوهری جوان پیدا شده است و…

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

سگ سورتمه؛ واکاوی تاثیر محیط در تغییر ماهیت انسان

سگ سورتمه عنوان دیگر نمایشی است که با کارگردانی سینا نصراللهی در تالار مولوی به صحنه رفته است.

نصراللهی درباره نمایش سگ سورتمه گفته: این اثر نمایشی اقتباسی از یک نمایشنامه آلمانی به نام کار خانگی نوشته فرانتس کسافر کروتس با ترجمه زنده یاد رضا کرم‌رضایی است که در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفته است.

در ابتدای کتاب نوشته شده این نمایشنامه اثری برای خوانش است و قابلیت اجرای صحنه‌ای ندارد از همین رو نصراللهی تنها ایده مرکزی نمایشنامه را وام گرفته و با تغییر فرم، ساختار و افزایش کاراکترها آن را برای اجرا آماده کرده است.

نصراللهی درباره مضمون و داستان نمایش نیز یادآور شده است: سگ سورتمه نمایشی اجتماعی است. در علم روانشناسی رفتارهای آدمی اشتراکاتی نیز با حیوانات دارد و مضمون اصلی این نمایش نیز بر همین اساس شکل گرفته است. موقعیتی که آدم‌های نمایش در آن گرفتار هستند مانند موقعیتی است که سگ‌های سورتمه در آن قرار می‌گیرند. در واقع در این اثر نمایشی روی جبر محیط که ماهیت و هویت انسان‌ها را تغییر می‌دهد، تاکید زیادی شده است و در شکل‌گیری ایده نمایش نیز کتاب ژرمینال امیل زولا نقش تعیین کننده‌ای برایم داشته است.

سارینا رمضانی نژاد، بهار زندی، علیرضا شریفی، سپیده ضیایی، مرتضی کوهی، بازیگران سگ سورتمه را تشکیل می‌دهند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

سنزا به ایتالیایی یعنی... با روایتی کاملا زنانه و شیوه اجرایی متفاوت

سنزا به ایتالیایی یعنی... به نویسندگی و کارگردانی ماندانا جباری در تماشاخانه آژمان به صحنه رفته است.

بنا به گفته کارگردان؛ سنزا به ایتالیایی یعنی... نمایشی با متنی کاملا زنانه درباره موضوعات و معضلات خانم‌هاست. در این اثر پنج گروه سه نفره از بازیگران خانم برای اجرای حضور دارند و هر گروه یک
‌شب در میان به صحنه می‌روند.

جباری یادآور شده: دلیل انتخاب این شیوه اجرایی، شرایط کرونایی بوده تا بازیگران هر شب درگیر اجرا نباشند. با این ایده به تماشاگر هم حق انتخاب داده‌ایم که اجرای کدام گروه را ببیند و به دلیل کمبود تعداد مخاطب، اینگونه بتوانیم تماشاگران بیشتری را به سالن‌ها دعوت کنیم.

نمایش سنزا به ایتالیایی یعنی... راوی داستان عشق سه زن در سه دوره زمانی نسبت به یک مرد است که در قالب سه مونولوگ (تک‌گویی) هم‌زمان و متقاطع به صحنه می‌رود.

مهسا ‌آذری، محبوبه ‌آرمون، الی ‌امامی، باران ‌جلال‌زاده، غزال ‌حسینی‌مقدم، حنانه ‌خضرائی، نازنین ‌دروگر، مانا ‌دهقانی‌راد، نرگس ‌ذاکری‌دلاور، شهرزاد ‌شوشتری، مرسده ‌کوچک‌سرایی، حدیثه ‌مقدم، مهشید ‌میرزایی، مهتاب ‌وجدانی گروه بازیگران این اثر نمایش را تشکیل می‌دهند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

راز کتابی که باید با احتیاط ورق بخورد در درخت شیشه‌ای آلما

نمایش درخت شیشه‌ای آلما به نویسندگی و کارگردانی فرید قادرپناه از ۱۱ شهریور اجرای خود را در عمارت نوفل‌‎لوشاتو آغاز کرده است. این نمایش همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود.

کاوه مرحمتی، آذین نظری، آیدین بهاری، کامیار دریاکناری و سحر خرم‌نژاد بازیگران درخت شیشه‌ای آلما هستند که در خلاصه داستان این نمایش این‌طور آمده: کتابی به دست یک زوج جوان و عاشق می‌رسد که صفحه اول آن نوشته شده: بعد از ورق زدن این صفحه، زندگی شما تغییر خواهد کرد. لطفا با احتیاط ورق بزنید؛ زن و شوهر کتاب را ورق می‌زنند و...

درخت شیشه‌ای آلما کاری از گروه ریگولیتو است که پس از شبی بیرون از خانه، آوریل ۱۹۱۲، بازگشت به خانه، پناه‌کاه و بوی گند دهان خانم مارکز؛ ششمین کارگردانی فرید قادرپناه محسوب می‌شود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

دروغ؛ دیگر نمایش حاضر در عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش دروغ نوشته فلوریان زلر با کارگردانی مسعود صالحی از ۲۸شهریور ساعت ۱۸ در عمارت نوفل لوشاتو به  صحنه رفته است. ساناز روشنی، مرتضی خدمتلو، زهره فضلی و منوچهر رمضانی بازیگران دروغ هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پُل و آلیس میشل و لورانس را برای شام مهمان کرده‌اند. همان روز آلیس میشل را با زنی دیگر در خیابان دیده و حس خوبی به شام امشب ندارد. او می‌خواهد مهمانی را به هم بزند که مهمان‌ها سر می‌رسند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

پردیس تئاتر شهرزاد با انجمن نویسندگان مرده، خرده جنایات زناشویی و خاک سفید

انجمن نویسندگان مرده نام نمایشی نوشته و کارگردانی مجتبی جعفری‌پور است که از ۱۱ مهر ساعت ۱۷ در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. این اثر نمایشی اقتباسی از نمایشنامه یک داستان خیلی خیلی خیلی سیاه مارتین مک دونا است. در این اقتباس شخصیت‌هایی توسط کارگردان به داستان اضافه و تغییراتی در روند داستان اعمال شده است.

مجتبی جعفری‌پور کارگردان نمایش انجمن نویسندگان مرده درباره تغییرات صورت گرفته در این اثر گفته است: در نمایشنامه مارتین مک دونا شخصیت اصلی زنی سیاه پوست است که از آینده آمده تا جلو وقوع جنگی را که قرار است اتفاق بیفتد، بگیرد اما توسط هانس کریستین اندرسون نویسنده دانمارکی زندانی می‌شود در حالی که در این نمایش به جای شخصیت زن، یک دلقک انتخاب شده است چون معتقدم همه ما در وجودمان یک دلقک پنهان به دنبال آزادی خواهی و حقیقت طلبی است، داریم.

دلقک این نمایش برداشتی از دلقک سیرک و همچنین جوکر است. البته می‌دانیم که جوکر موجودی هرج و مرج گراست؛ اما در این نمایش بر وجهه آزادی خواهی و مثبت اندیشی او جهت حمایت از مردم تاکید شده است.

از دیگر تغییرات ایجاد شده در متن این اثر می‌توان به این نکته اشاره کرد که در متن مارتین مک دونا شاهد حضور هانس کریستین اندرسون و چارلز دیکنز هستیم اما جعفری‌پور در اقتباسی که از آن اثر داشته نویسندگان شناخته شده دیگری همچون ویکتور هوگو، داستایفسکی، مارک تواین، جین آستین، خواهران برونته و تعدادی دیگر از نویسندگان معروف را به متن اضافه کرده است.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: دلقکی از آینده آمده تا جلوی فاجعه‌ای که قرار است اتفاق بیفتد را بگیرد اما...

حامد شیخی، علی پیله ور، مجتبی جعفری پور، مصطفی خسروجردی، امیرحسین انصاری، ساغر بهنام، تداعی سعیدی فر، علی اسدیان، شاهکار هدایت، ملیکا زاهدی، سارا محبی، سایناز نگاهی مقدم، صادق کاوانلویی، نازیلا عظیمی، نوید نوبخت، هانیه توانایی، رویا شیخی، مبینا محمدی، سارا عسگری، ملودی خلیل زاده، هستی زمان وزیری بازیگران نمایش انجمن نویسندگان مرده هستند که از ۱۱ تا ۲۹ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

داستان مردی که دچار فراموشی شده در خرده جنایات زناشویی

نمایش خرده جنایات زناشویی نوشته اریک امانوئل اشمیت با ترجمه شهلا حائری و دراماتورژی و کارگردانی علی(منصور) هادوی دیگر نمایشی است که از ۱۶ مهر ساعت ۱۸:۳۰ در سالن صنوبر تماشاخانه شهرزاد به صحنه رفته است.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: مرد بعد از ۱۵ روز از بیمارستان مرخص شده و دچار فراموشی شده، و زن در تلاش هست تا برای او یادآوری کند اما...

رضوانه تاجیک، محمدمیثاق اردستانی و علی هادوی بازیگران نمایش هستند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

بازگشت دوباره خاک سفید به پردیس شهرزاد

نمایش خاک سفید نوشته محمود احدی‌نیا به کارگردانی محمدرضا هلال‌زاده و تهیه‌کنندگی حمید علما از ۱۸ مهر برای دومین بار به مدت محدود در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد میزبان تماشاگران خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده مهمه، تو دنیایی که همه غریبن، خانواده خیلی مهمه…

صادق برقعی، فرید رحمتی، میلاد معیری، مهدی یگانه، تیما تقی زاده، حسین کریمی، محسن رضوی‌نیا، امیر ارسلان عابدی، سحر بهرامی، علی پویا قاسمی، المیرا صارمی و سهیل ناجی به ترتیب حضور در صحنه، بازیگران این نمایش هستند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

شب طولانی یلدا در سنگلج با پویش تقدیر از قهرمانان کشور

نمایش شب طولانی یلدا به کارگردانی ناصر آویژه از ششم مهر با حضور زهرا مظفر خواهر شهیدان مظفر و آغاز پویش تجلیل از قهرمان کشور اجرای عمومی خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده است.

آویژه در اجرای عمومی این اثر نمایشی پویش تجلیل از قهرمانان کشور را برگزار می‌کند که طی آن در هر شب از اجرای نمایش از یک قهرمان ایران زمین قدردانی و تجلیل می شود.

شب طولانی یلدا که درباره همسر یک رزمنده و خاطراتی است که بین او و همسرش اتفاق می‌افتد، ساعت ۱۸:۳۰ به صحنه می‌رود.

گیتا داودی، نویسنده متن این نمایشنامه  و علی یعقوب زاده، رها آویژه و عباس افشاریان بازیگران شب طولانی یلدا هستند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

غرب غم‌زده افتتاح‌کننده تماشاخانه مجموعه خانه هنر آبان

نمایش غرب غم‌زده نوشته مارتین مک دونا با ترجمه بهرنگ رجبی و کارگردانی امیرارشیا براتی و سیدشایان موسوی ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه خانه هنر آبان به صحنه خواهد بود.

با اجرای نمایش غرب غم‌زده، تئاتر آبان به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است.

 امیرارشیا براتی، مهیار پوزبابایی، سیدشایان موسوی، آیدا نادرزاده و سلاله ارغوان بازیگران این نمایش هستند.

تئاتر آبان در مجموعه خانه هنر آبان به نشانی خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، ابتدای خیابان سپند، پلاک ٧٢، قرار گرفته و سالنی با ظرفیت ١٠٢ نفر است که از سال گذشته آماده‌ بهره‌برداری بود ولی چند بار به خاطر کرونا تعطیل شد.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

پردیس سپند با راز سر به مُهر جسد در آیزنهاور ۴:۵۷

نمایش آیزنهاور ۴:۵۷ نوشته علیرضا حافظی با طراحی و کارگردانی مشترک آرمین جباره‌اصل و علیرضا حافظی از ۲۸ شهریور ساعت ۱۸ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند با بازی صالح ‌سخاوت، پارسا ‌دانشمند، پویا ‌یگانه ‌دوست، وانیا ‌کاظمی، محمد گرجی، شقایق السادات گیلانی و زهرا ‌حسینی اجرای خود را آغاز کرده است.

در خلاصه این اثر نمایش آمده است: بعد از نتیجه معاینه جسد، علت قطعی مرگ مشخص خواهد شد. اما اینجانب، سروان یحیی رادمهر، دو احتمال کلی را بررسی خواهم کرد؛ خودکشی به وسیله حلق آویزکردن و قتل توسط شخص یا اشخاصی با انگیزه‌ای نامشخص ...

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

ازدحام «مشاهیر» در تماشاخانه ملک

نمایش مشاهیر نوشته و کار افشین واعظی ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ملک اجرا می‌شود.

مشاهیر؛ ۷۰ بازیگر دارد و گروه بازیگران برای هماهنگی در اجرا مدت سه ماه با شرایط سخت تمرینات این این نمایش را پشت سر گذاشته‌اند.

واعظی درباره مضمون نمایش گفته است: در این نمایش شخصیتی به نام استاد در منزلش تعدادی از مشاهیر بزرگ جهان را برای صرف شام دعوت می‌کند؛ مشاهیری چون بتهوون، فروید، شکسپیر، مادام ترزا، تیمور لنگ، خیام، مرلین مونرو، کلئوپاترا، فریدا در این مهمانی درباره مسائل مهم جهان مانند خدا، دین، جنگ، آزادی و … با یکدیگر گپ می‌زنند.

در این نمایش استاد قرار است با توجه به صحبت‌های هرکدام از این افراد یکی از آن‌ها را به طور کامل از تاریخ حذف کند که همین مساله آن‌ها را به سمت چالشی برای ماندن در تاریخ سوق می‌دهد و صحبت‌هایشان نیز تحت تأثیر همین مساله است چون هر کدام می‌خواهند ثابت کنند که نظرات و دستاوردهایشان مفید بوده و باید در تاریخ بمانند.

حامد شریف پور، عباس خداوردیان، صبا ابریشمی، نریمان حیدری، پرنیا ابریشمی، حامد مقدسی، سارینا لواسانی، سپیده اسلامی، سعید عظیمی، افشین واعظی، حمید رشید، فریماه مسگرنیا، محم حسین رحیم، سعید عظیمی، ساناز شاه علی، سیما نجف زاده، تیارا بانکی، علی شعاعی، شهاب نظام دوست، شهریار کامکار، حسین ابراهیمی، کیمیا آهنگران، مستوره فیضی، محمد سپهری، شیوا رضایی، اتنا رسول زاده، علیرضا موسوی، رامین جعفری، امین شاه ولی، سپیده علی محمدی، محمد امین رشنوادی، محمد سلطان پور، نسترن آقاجانی، شقایق آقاجانی، شیفته خرم دل، محمود ساعی، امیر حسین احمدوند، امیر بشیره نژاد، آرمان علیرضایی، حدیث قیطاسی، متین پاک، محمد کرمی ،نیلوفر توانگر، پریا خداکرمی، سوگند روستایی، متین خیبلی، آیدا احمدی، احمد ریگی، محمد بخشی، پریسا طهماسب، رخساره شجاع الدین، سعید قاسمی، ثنا رزجی، محمد فرح بخش، محمدرضا علیپور، مسعود عابدی، عباس خداوردیان، میلاد صیاد میری، نگار اکبری، ستاره پروین، پریا ابراهیمی، علی سیبی و نازنین دیده‌ور گروه بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

مهرانه؛ میکرو تئاتری در تماشاخانه شانو

نمایش میکرو تئاتر مهرانه نوشته نوید ترابی و کارگردانی رسول قادری از ۱۶ مهر ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تماشاخانه شانو با بازی نسیم پورسلیم، الهه ناظری، فرشاد تمیمی فرد، نگین وکیلی، ارینا احیایی و محمدحسین ‌سلیمی روی صحنه است.

در معرفی این اثر نمایشی آمده است: در میکرو تئاتر دوربین به عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند. تصویر؛ ماکت را زنده می‌کند، به آن جان می‌دهد و مخاطب با دو مدیوم متفاوت روبه‌رو می‌شود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

عصر طویلگی؛ نمایشی اجتماعی با درون‌مایه‌ای فلسفی

گروه تئاتر سولو، نمایش عصر طویلگی به کارگردانی عماد سالکی را از ۱۸ مهر در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان به صحنه خواهد برد. نمایشنامه این اثر به قلم علیرضا غفاری به رشته تحریر درآمده است.

عصر طویلگی، نمایشی‌ است مبتنی بر محتوی و دارای لایه‌های قابل تامل اجتماعی که با تکیه بر درون‌مایه فلسفی اثر، رویکرد بیرونی‌اش بر قالبی فرم‌گرا و نمادگرا تمایل دارد.

در تولید این نمایش امیرکاوه آهنین‌جان کارگردان و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما و نادیا حسام طراح و مدیر آکادمی تئاتر سولو در مقام مشاور کارگردان، پروژه را همراهی می‌کنند.

در این نمایش بازیگران به ترتیب ایفای نقش علیرضا مویدی، سامان کرمی، امید غلامی، حامد شمسه، علی صحراگرد، شهین انصاری، گلاره اکبری، رضا کریمی، یاسمن حسن زاده، مهناز نوروزی، امیرحسین ذوالقدر، روژین قنواتی هستند.

عصر طویلگی از ١٨ مهر هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ١٨ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

قصه یک آشنایی، ازدواج و جدایی به روایت «جدایی/رومئو/ژولیت»

نمایش جدایی / رومئو / ژولیت به نویسندگی مسعود طیبی و کارگردانی ایمان میرهاشمی در سالن انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. در این نمایش که اولین کارگردانی ایمان میرهاشمی محسوب می‌شود، مسعود طیبی مشاور کارگردان و سمیه طیبی تهیه کننده است.

جدایی / رومئو / ژولیت ماجرای آشنایی رویایی، ازدواج و جدایی یک دختر و پسر جوان در دنیای مدرن را روایت می‌کند.

این نمایش را که یک عاشقانه اجتماعی است، آکادمی هنرهای نمایشی میزانسن تولید می‌کند و ایمان میرهاشمی و جیران کرمی در آن ایفای نقش می‌کنند.

جدایی / رومئو / ژولیت از ۱۸ مهر تا ۷ آبان هر شب ساعت ۲۰ در خانه هنرمندان تماشاخانه انتظامی به صحنه می‌رود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

میزبانی تماشاخانه مشایخی از شاهکار تنسی ویلیامز؛ اتوبوسی به نام هوس

نمایش اتوبوسی به نام هوس؛ شاهکار تنسی ویلیامز؛ نمایشنامه‌نویس شهیر آمریکایی با کارگردانی مهدی اصغریان از ۱۸ مهر تا ۴ آبان ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه مشایخی به صحنه خواهد رفت.

در خلاصه این نمایش آمده است: بلانش دبوآ که مشکلات زیادی را در زندگی متحمل شده است، پس از اخراج از مدرسه‌ای که در آن به تدریس مشغول بود، برای دیدار با خواهرش استلا پیش وی و شوهر خواهرش استنلی کووالسکی می‌آید. استنلی که یک کارگر قمارباز است از بدو ورود بلانش سر ناسازگاری با وی دارد و از طریق یکی از دوستانش از گذشته بلانش باخبر می‌شود.

مهدی اصغریان، امیر بشیره نژاد، حسین اکبری، شیما خالقی، رومینا قلعه وند، سارینا گودرزی، لیلا تکلو، منصوره کاملی، معصومه ملکی، یاسمن روستایی، ستاره ترکمان بازیگران این اثر نمایشی هستند.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

پاگشای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان با دو نمایش

همزمان با آغاز هفته‌ ملی کودک از ۱۶ مهر سالن‌های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دو اجرا میزبان علاقه مندان شدند.

فعالیت مجدد مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای نمایش نترسک به کارگردانی مژگان رضائیان از ۱۶ مهر همزمان با اولین روز از هفته‌ ملی کودک در فضای باز این مجموعه در پارک لاله‌ تهران کلید ‌خورد. این نمایش همه‌روزه به صورت رایگان از ساعت ۱۷ اجرا می‌شود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

«آرزوهای موش کور»؛ دیگر هدیه تئاتری کانون پرورش فکری به کودکان

نمایش آرزوهای موش کور به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر نیز از ۱۶ مهر در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرای خود را با یک‌سوم ظرفیت سالن از سر می‌گیرد.

این نمایش سال گذشته با آغاز شیوع بیماری کرونا از اجرا باز ماند و تعطیلی‌های پی‌درپی سالن‌های نمایش مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون، مانع از روند اجرای معمول این نمایش شد.

آرزوهای یک موش کور ویژه‌ گروه سنی خردسال بالای پنج سال و کودکان است و درباره‌ موش کور کوچکی است که تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیر زمین بیرون آمده تا در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. او در مسیر خود با حیوانات جنگل روبرو شده و ماجراهای شگفت انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد.

این نمایش از ساعت ۱۷:۳۰ با تخفیف ویژه در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می‌رود.

در همین حال با اعلام وضعیت نارنجی تهران از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و بلامانع شدن فعالیت تماشاخانه‌های تئاتر، اجراهای نمایش این مرکز نمایش‌های کودکان و نوجوانان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از تب‌سنجی از کارکنان، مراجعه‌کنندگان و تماشاگران و ضدعفونی سالن‌ها با برنامه‌ای منظم و روزانه از سر گرفته می‌شود. مناسب‌سازی سیستم تهویه‌ هوا و کاستن ظرفیت سالن‌ها به یک‌سوم و رعایت فاصله‌ اجتماعی از دیگر اقدام‌های این مرکز برای حفظ سلامت تماشاگران اعلام شده است.

برنامه‌های هفته ملی کودک طی روزهای ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در تهران و سراسر کشور با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برگزار می‌شود.

گرم شدن تنور اجراها؛ میزبانی ۱۹ سالن از ۳۳ نمایش

هفتاد و شش دو صفر؛ نمایشی چهارساعته بدون محدودیت برای ورود و خروج تماشاگر

نمایش هفتاد و شش دو صفر، پرفورمنسی به طراحی، کارگردانی و اجرای بهمن عباس‌پور از ۲۰ تا ۲۳ مهر در گالری پاییز خانه‌ هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

هفتاد و شش دو صفر؛ هر روز از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ به مدت ۴ ساعت بی‌وقفه در جریان است. مخاطبان محدودیتی برای زمان ورود، خروج و تماشای این اجرا نخواهند داشت و بازدید از این نمایش برای عموم، آزاد و رایگان است.

اجرای هفتاد و شش دو صفر، به کوشش بهمن عباسپور به عنوان طراح، کارگردان و اجراگر و شهرام گیل‌آبادی به عنوان مشاور کارگردان تولید شده است.

در توضیحات این اثر نمایشی آمده است: نقل قولی از «هلن گرمیون» به عنوان استیتمنت این اجرا، برگزیده شده است؛ آنجا که می‌گوید: «من همیشه گفت‌وگو های خیالی خلق می‌کنم تا آنچه در ذهنم می‌گذرد را به زبان بیاورم. این گفت‌وگو های خیالی تسلی‌ام می‌دهند...»

هفتاد و شش دو صفر؛۲۰ مهر تا ۲۳ مهر در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران از ساعت ۱۶ تا ۲۰ اجرا خواهد شد.

نظر شما